مقالات مالیاتی

مالیات شرکت منحل شده

مالیات شرکت منحل شده

مطابق با ماده ۱۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت شرکت ها ممکن است بنا به دلایلی به صورت اجباری و یا اختیاری اقدام به انحلال نمایند. نکته حائز اهمیت در این باب توجه مناسب به سلسله قوانین و مقررات مالیاتی می باشد که عدم توجه به این امر می تواند جرایم مالیاتی سنگینی را برای شرکت های در حال انحلال یا منحل شده ایجاد کرده و موجب خسارت های غیر قابل جبرانی گردد.

ماده ۱۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت:

  • وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است، انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.

  • در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده است و آن مدت منقضی شده باشد، مگر اینکه مدت قبل از انقضا، تمدید شده باشد.

  • در صورت ورشکستگی

  • در هر موقع که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهد.

  • در صورت صدور حکم قطعی دادگاه

ثبت شرکت ها

مفهوم انحلال شرکت:

قبل از توضیح مراحل و مالیات شرکت های منحل شده لازم است بدانیم که انحلال شرکت به چه معناست. در حقیقت شرکت ها شخصیت های حقوقی هستند که به منظور ایجاد زمینه های قانونی برای فعالیت های اقتصادی تشکیل گردیده اند. همان طور که پیشتر اشاره شد هر زمان ممکن است بنا به دلایل متعددی این شرکت ها همانند مرگ اشخاص حقیقی از بین رفته و منحل شوند، این شرکت ها با توجه به پروسه تصفیه و ارسال مدارک مورد نیاز به اداره ثبت و سازمان های مختلف به تدریج مراحل انحلال را طی کرده و به حیات خود پایان می دهند.

برای مطالعه مقاله راهنمای پلمپ دفاتر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت:

در پروسه انحلال شرکت در ابتدا باید تمامی بدهی ها و مقروضات شرکت از جمله بدهی مالیاتی به سازمان امور مالیاتی و دارایی، بدهی به کارمندان و حق و حقوق معوقه آنها وکلیه حسابهای پرداختنی جهت امور بیمه ای تصفیه شده و سپس تمامی دارایی های منقول و غیر منقول موجود بین سهامداران تقسیم گردد.

به دلیل اهمیت این امر تصفیه و بررسی بدهی های شرکت توسط مدیر تصفیه که بواسطه هیات مدیره شرکت تعیین گردیده است انجام میگیرد. مدیر تصفیه به مدت یک سال از زمان انحلال شرکت مهلت دارد تا اقدام به تصفیه تمامی بدهی های آن شرکت نماید.

چنانچه به زمان بیشتری نیاز داشته باشد باید حتما به صورت کتبی درخواست خود را برای تمدید مدت زمان فعالیت خود تسلیم نماید. پس از انحلال شرکت تمامی مدارک ثبتی تا مدت 10 سال در حوزه اداره ثبت مربوطه بایگانی شده و قابل دسترسی می باشد.

خدمات حسابداری

ثبت درخواست انحلال شرکت:

جهت ثبت درخواست انحلال شرکت به صورت رسمی تمامی اعضاء و شرکا شرکت موظف به تایید و امضاء صورت جلسه انحلال هستند، چنانچه حتی یک نفر از اعضاء مخالف این امر باشد انحلال شرکت منتفی می گردد.

درصورت غیبت یکی از اعضاء هر عضو دیگری که وکالت تام الاختیار از وی داشته باشد می تواند به عنوان نماینده وی حضور داشته و مراحل انحلال انجام گردد. پس از انحلال شرکت مدیر عامل هیچ گونه سمتی ندارد و مدیر تصفیه شرکت به مدت 10 سال مسئول کلیه بدهی ها و مطالبات شرکت می باشد.

مدیر تصفیه، باید حداکثر به مدت 5 روز، مدارک مربوطه جهت انحلال شرکت را به سازمان ثبت شرکت ها تحویل دهد. بعد از تحویل تمامی مدارک، ظرف در مدت 10 الی 15 روز، شرکت مربوطه منحل اعلام خواهد گردید.

برای مطالعه مقاله چرا شرکت ثبت کنیم و مراحل ثبت شرکت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مالیات شرکت منحل شده

محاسبه مالیات شرکت منحل شده

محاسبه مالیات شرکت منحل شده:

مطابق با ماده 115 قانون مالیات های مستقیم، مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل می شوند ارزش دارایی شخص حقوقی است منهای بدهی ها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است.

تبصره 1- ارزش دارائی شخص حقوقی نسبت به آنچه قبلاً فروش رفته بر اساس بهای فروش و نسبت به بقیه بر اساس بهای روز انحلال تعیین می شود.

تبصره 2- چنانچه در بین دارایی های شخص حقوقی که منحل می شود، دارایی یا دارایی های موضوع فصل اول باب سوم این قانون و سهام یا سهم الشرکه یا حق تقدم سهام شرکت ها وجود داشته باشد و این دارایی یا دارایی ها حسب مورد در هنگام نقل و انتقال قطعی مشمول مقررات ماده (59) و تبصره 1 ماده (143) و ماده 143 مکرر این قانون باشند، در تعیین مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی منحله ارزش دفتری دارایی یا دارایی های مذکور جزو اقلام دارایی های شخص حقوقی منحل شده منظور نمی گردد و معادل همان ارزش دفتری از جمع سرمایه و بدهی ها کسر می گردد. مالیات متعلق به دارایی یا دارایی های مزبور حسب مورد بر اساس مقررات ماده (59) و تبصره های ماده (143) این قانون تعیین و مورد مطالبه قرار می گیرد.

تبصره 3– آن قسمت از اموال اشخاص حقوقی منحل شده که براساس مقررات فوق در تاریخ انحلال مشمول مالیات مقطوع موضوع ماده (59) و تبصره 1 ماده (143) و ماده 143 مکرر این قانون می باشند در اولین نقل و انتقال بعد از تاریخ انحلال مشمول مالیات نخواهند بود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ترکیب ادغام و انحلال شرکت ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *