مقالات مالیاتی

مالیات شرکت های زیان ده

شرکت های زیان ده

هر زمان که اندازه ی سرمایه یک شرکت کمتر از مبلغ هزینه اولیه آن شرکت کمتر باشد و به عباتی دیگر زمانیکه میزان درآمد یک شرکت کمتر از میزان هزینه های آن شرکت باشد وضعیت اقتصادی شرکت در جهت ضرر و زیان پیش روی می کند.

باید توجه داشت که این بحران تنها مختص شرکت های تازه تاسیس که در ابتدای فعالیت حرفه ای خود هستند نبوده، بلکه ممکن است برای شرکت های خبره با چندین سال سابقه فعالیت نیز اتقاق بیافتد و در نهایت ممکن است به افلاس کشیده شوند که در این حالت مدیریت صحیح در جهت کنترل اوضاع و دوری از ورشکستگی بسیار حائز اهمیت می باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع در شرکت های نوپا و دیرین در این مقاله قصد داریم که دلیل و مالیات شرکت های زیان ده را برای شما تشریح کنیم.

خدمات حسابداری

عوامل موثر در زیان ده بودن یک شرکت:

عوامل مختلفی بر روی درآمد کسب و کارها و شرکت ها می تواند موثر باشد. همان طور که پیش تر اشاره شد هر زمان که میزان هزینه های یک شرکت متناسب با میزان درآمد آن کاهش پیدا نکند آن شرکت به سمت زیان ده بودن سوق می یابد. در ذیل به اختصار به شرح چندین عامل که بر روی میزان سودآوری و یا زیان ده بودن یک شرکت تاثیر گذار میباشد می پردازیم:

  • سوء مدیریت‌های مالی – اجرایی: در بیشتر مواقع مسائل عنوان شده از سمت حسابرسان و مسئولان اجرایی به نحو کافی در جهت بهبود ساختار مالی شرکت مورد توجه مدیران قرار نمی گیر و این امر باعث سوء مدیریت و عملکرد نامناسب شرکت می گردد.
  • کارایی نامناسب عوامل تولید: همانطور که می دانید سود و زیان عملیاتی حاصل از تفاوت میان درآمد حاصل از فروش یا خدمات از هزینه ها می باشد. از انجا که میزان درآمد یک شرکت به قیمت کالا بستگی دارد و میزان قیمت کالا معمولا از سمت دولت تعیین می گردد، شرکت ها کمتر می توانند بر روی این عنصر تاثیرگذار باشند و در حقیقت به یک متغییر بیرونی از شرکت وابسته می باشد. اما هزینه های عملیاتی یک شرکت تحت تاثیر عملکرد مدیران بوده و با مدیریت درست نقش بسزایی در میزان سودآوری یک شرکت میتواند داشته باشد.
  • نادیده گرفتن نقش موثر منابع انسانی: نیروی انسانی در حقیقت می تواند به عنوان مهمترین سرمایه یک شرکت شناخته شود. نبود انگیزه کافی در این بخش از شرکت می تواند بر روی عملکرد شرکت تاثیر گذاشته و در نهایت آن را به سوی زیان دهی سوق دهد.

برای مطالعه مقاله معافیت مالیاتی مشاغل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات شرکت های زیان ده

مالیات شرکت های زیان دهشرکت های زیان ده

قوانین مالیاتی مربوطه به شرکت های زیان ده:

هزینه های قابل قبول جهت شناسایی درآمد و زیان ده بودن شخص حقوقی در مواد 147 و 148 قانون مالیات مستقیم به شرح زیر عنوان گردیده است.

ماده 147 (ق، م، م): هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می گردد عبارت است از هزینه هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسسه در دوره مالی مربوط به رعایت حد نصاب های مقرر باشد. در مواردی که هزینه ای در این قانون پیش بینی نشده یا بیش از نصاب های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود.

انواع حسابداری شرکتها

ماده 148 (ق، م، م): هزینه هایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق می باشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول است:

1- قیمت خرید کالای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده

2- هرینه های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان براساس مقررات استخدامی موسسه:

الف : حقوق یا مزد اصلی و مزایای مستمر اعم از نقدی یا غیر نقدی (مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده برای کارفرما)

ب : مزایای غیر مستمر اعم از نقدی و غیر نقدی از قبیل خواربار، بهره وری، پاداش، عیدی، اضافه کار، هزینه سفر و فوق العاده مسافرت، نصاب هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مدیران و بازرسان و کارکنان به خارج از ایران به منظور رفع حوائج موسسه ذیربط طبق آئین نامه ای خواهد بود که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد تعیین خواهد شد.

ج : هزینه های بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت بیمه های بهداشتی و عمر و حوادث ناشی از کارکنان

د: حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت طبق مقررات استخدامی موسسه و خسارت اخراج و بازخرید طبق قوانین موضوعه مازاد بر مانده حساب ذخیره مربوط

هـ: وجوه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی طبق مقررات مربوط و همچنین تا میزان سه درصد حقوق پرداختی سالانه بابت پس انداز کارکنان براساس آئین نامه ای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی می رسد.

و: معادل یک ماه آخرین حقوق و دستمزد و همچنین مابه التفاوت تعدیل حقوق سنوات قبل که به منظور تامین حقوق بازنشستگی و وظیفه مزایای پایان خدمت، خسارت اخراج و بازخرید کارکنان موسسه ذخیره می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله بخشنامه معافیت مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *