مقالات ثبت شرکتها

اخطار رفع نقص ثبت برند

اخطار رفع نقص ثبت برند

برای ثبت علامت تجاری، اظهارنامه ظرف مدت 45 روز از تاریخ وصول آن مورد بررسی قرار می گیرد و اگر این اظهارنامه دارای نقص باشد، طی یک اخطار به مودی اعلام می گردد و وی بایستی در موعد مقرر نسبت به تکمیل اظهارنامه الکترونیکی اقدام نماید.

در ادامه این مطلب، چگونگی روند رفع نقص ثبت برند ارائه شده است.

اخطار رفع نقص ثبت برند:

اشخاص ساکن کشور ايران موظفند ظرف مدت 10 روز و همچنین اشخاص ساکن در خارج از ایران ظرف مدت 1 ماه، اقدام به رفع نقص نمايند. این مهلت در صورت استمهال، يک بار تمديد خواهند شد.

بنابر اين اشخاص ساكن در ايران حداكثر به مدت 4 ماه و همچنین اشخاص ساکن در خارج از کشور حداكثر به مدت 12 ماه، می توانند در رفع نقص اقدامات لازم را به عمل آورند، در غير اين صورت تقاضای آنان رد می شود.

در صورت رد تقاضای آنان، متقاضی می تواند دادخواستی مبنی بر شكايت از تصميم اداره به دادگاه های حقوقی ايران تقديم نمايد که در این خصوص می توان از وکیل مالیاتی نیز استفاده نمود.

لازم به ذکر است که پس از تغییر سیستم اداره ثبت علائم تجاری، بیشتر کارها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد اما حضور شخص نیز برای انجام برخی از امور اداری الزامی است که این امور تنها در شهر تهران انجام می شوند.

حسابداری شرکت ها

نحوه انجام ثبت علامت تجاری:

برای ثبت علامت تجاری ابتدا از طریق سامانه ثبتی اینترنتی اداره ثبت علامت تجاری اظهار نامه اینترنتی بایستی تکمیل شود و پس از بررسی و کارشناسی، در صورت عدم سابقه وجود، برند درخواستی آگهی می شود.

در این صورت متقاضی موظف است حداکثر به مدت 1 ماه پس از صدور آگهی، نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید و پس از تایید آگهی اقدام به ارسال آن به روزنامه رسمی نماید.

همچنین پس از 32 روز که از صدور آگهی مورد نظر بگذرد، در صورت نبود معترض، ابلاغیه پذیرش برای شخص متقاضی صادر می شود و به مدت 30 روز مهلت پرداخت هزینه های ثبت به منظور دریافت شماره ثبت برای وی در نظر گرفته می شود.

بنابراین پس از واریز مبلغ مورد نظر، آگهی شماره ثبت صادر شده و مجددا در روزنامه رسمی کشور به چاپ می رسد. سپس متقاضی با ارائه مدارک به اداره ثبت علامت تجاری، نسبت به دریافت تصدیق گواهی ثبت 10 ساله اقدام می نماید و برند مذکور به مدت 10 سال دارای اعتبار می شود که می تان پس از 10 سال مجددا آن را تمدید نمود.

مدارک مورد نیاز ثبت برند:

مدارک ثبت علامت تجاری، برند تجاری، لوگو، آرم و نام تجاری به شرح زیر می باشد:

علامت فارسی حقوقی:

  • اسکن از روزنامه رسمی تاسیس و در صورت داشتن تغییرات کپی از آخرین روزنامه تغییرات هیئت مدیره.
  • اسکن شناسنامه اعضای هیئت مدیره ای که حق امضا دارند.
  • اسکن رنگی يا سياه سفيد علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تاسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه

علامت لاتین حقوقی:

  • اسکن از روزنامه رسمی تاسیس و در صورت داشتن تغییرات کپی از آخرین روزنامه تغییرات هیئت مدیره.
  • اسکن شناسنامه اعضای هیئت مدیره ای که حق امضا دارند.
  • اسکن رنگی يا سياه سفيد علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تاسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه
  • اسکن صفحات اول تا سوم کارت بازرگانی مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره

علامت فارسی حقیقی:

  • اسکن شناسنامه متقاضی
  • اسکن رنگی یا سیاه و سفید علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تاسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه

علامت لاتین حقیقی:

  • اسکن شناسنامه متقاضی
  • اسکن رنگی يا سياه سفيد علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن جواز تاسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه
  • اسکن صفحات اول تا سوم کارت بازرگانی متقاضی

موسسه مشاوران مطالعه مقاله سازمان مردم نهاد را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

نحوه انجام ثبت علامت تجاری

نحوه انجام ثبت علامت تجاری

رد در خواست ثبت برند:

برند ثبت شده در واقع منبع کالا و محصول تولید شده و یا خدمات ارائه شده را به مشتری نشان می دهد به نحوی که مصرف کننده به وسیله آن می تواند محصول را شناسایی نموده و نسبت به آن وفادار و پایبند بماند. به همین علت است که رندها دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای می باشند.

این موضوع و تنوع در این راستا باعث شده است که کار ها سخت تر از گذشته شوند زیرا حجم برند های ثبت شده در دهه های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته است و علامت های ثبت شده قبلی و تکراری که قبلا ثبت شده اند، دیگر قابلیت ثبت نخواهند داشت.

پلمب دفاتر قانونی

دلایل رد درخواست ثبت برند:

اگر نقصی در تقاضا نامه ثبت علائم تجاری وجود داشته باشد به نحوی که با ضوابط تعیین شده مطابقت نداشته باشد رد خواهد شد که در ادامه به بررسی و توضیح دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری پرداخته می شود:

عدم رعایت ویژگی های برند:

برای ثبت علامت تجاری تمامی شرایط قانونی جهت ثبت شدن بایستی فراهم شود که یکی از این شرایط، ویژگی های علامت تجاری یا برند است که اگر هر یک از این ویژگی ها وجود نداشته باشد ممکن است درخواست ثبت برند متوقف و رد شود.

ابداع و نو آوری:

علامت تجاری باید از خلاقیت و نو آوری برخوردار باشد و تکراری و مشابه علائم قبلی نباشد. در این خصوص برخی از اشخاص با افزایش و یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجاری می شوند که در این حالت متصدی ثبت، ضمن رد آن مانع ثبت علائم تکراری می شود.

صداقت و شفافیت:

علائم تجاری بایستی دارای صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح باشند، یعنی این که علامت تجاری باید به نحوی طراحی و ترسیم گردد که باعث خطا، اشتباه، فریب و یا حتی گمراهی افراد بیننده نشود.

تمایز و تشخیص:

همچنین مهم است که علامت تجاری یک شرکت در میان علائم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و افراد عادی بتوانند به آسانی آن را شناسایی نمایند در غیر این صورت، مسئول ثبت می تواند از ثبت آن خودداری نموده و درخواست ثبت برند را رد کند.

عدم رعایت مقررات قانونی:

در صورتی که تقاضا نامه درخواست ثبت برند مطابق با قوانین و مقررات مشخص شده در قانون نباشد، رد خواهد شد که این شرایط عبارت اند از:

علائمی که مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشند:

مطابق با قانون، کلمات یا تصاویری که مغایر با موازین و هنجار های اخلاق حسنه و مذهبی که در عرف مورد قبول هستند باشد، نمی توان ثبت نمود.

طبق ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوبه 7/ 8/ 1386، همچنین، عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا دیگر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی که به کشوری تعلق دارد، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی به وجود آمده اند، بوده یا این که هرکدام از موارد مذبور یکی از اجزای آن علامت باشد، آن علامت قابلیت به ثبت رسیدن ندارد، مگر در صورتی که به وسیله مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط مجوز استفاده از آن صادر گردد.

علائم تجاری که قادر نباشند کالا ها یا خدمات یک موسسه را از کالا ها و خدمات دیگر موسسات متمایز نمایند.

عدم تطابق طبقه مورد نظر با موضوع فعالیت یا محصول:

در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه، از درخواست کننده ثبت دعوت خواهد شد تا در اصلاح طبقه بندی کالا، اقدام نماید.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله ثبت برند جهانی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

دلایل رد در خواست ثبت برند

دلایل رد در خواست ثبت برند

اعتراض به رد درخواست ثبت برند:

پیش از قبولی درخواست ثبت برند توسط اداره ثبت، مسئول ذیربط موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت بر اساس اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده است و جز علائم ممنوعه نیست.

همچنین باید بررسی شود که آیا شباهتی با علامت های ثبت شده قبلی دارد یا خیر و چنان چه تشخیص داده شود که علامت مورد نظر واجد شرایط لازم برای ثبت نیست، مسئول مربوطه اختیار دارد درخواست ثبت برند را رد نماید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله شرکتهای تجاری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه امور ثبت شرکت ها با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *