مقالات حسابداری و حسابرسی

ثبت فاکتور برگشت از فروش مورد قبول سازمان امور مالیاتی

برگشت از فروش

یکی از نکته های بسیار مهم برای سازمان امور مالیاتی کشور، در مورد شرکت ها و موسسات، داشتن اعتبار برگشت از فروش ذکر شده در فاکتور می باشد.

در سازمان امور مالیاتی، داشتن سیستم اطلاع از روش های ارسال برگشت از فروش شرکت ها و موسسات بسیار مهم می باشد، زیرا این فاکتورها در سیستم حسابداری ثبت می شود، و باعث می شود که اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده آن ها در سازمان رد صلاحیت نشود.

از طرف سازمان امورمالیاتی بخشنامه ای در این خصوص ذکر شده است که به شرح زیر می باشد:

«حسب اطلاعات واصله در مواردی که مودیان اقدام به صدور فاکتور یا پیش فاکتور برای عرضه کالا و یا ارائه خدمت می نمایند، لیکن به دلایلی و با توافق طرفین معامله و با ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله محقق نگردیده و یا نسبت به برگشت آن اقدام شده است، به منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه مقرر می دارد»

به طور کلی این بخشنامه به این منظور می باشد که، برگشت از فروش به چه صورت باشد و قوانین ارزش افزوده هم ذکر شود، تا این سیستم در سازمان امور مالیاتی قابل قبول باشد و چه اقداماتی انجام شود تا رد صلاحیت نشود.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی هزینه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برگشت از فروش کالا

برگشت از فروش کالا

برگشت از فروش کالا:

برای فروشندگان در فروش کالا، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • کالای فروخته شده دارای مشکل باشد.
  • کلای فروخته شده معیوب، ناقص و یا شکسته باشد.
  • دارای کیفیت پایینی باشد.
  • با درخواست مشتری مغایرت داشته باشد و …

خریدار در صورت مواجه شدن با این مسائل، مسلما کالای خریداری شده را مرجوع می کند و پس می دهد. حال اگر کالا را به صورت اعتباری خریداری کرده باشد، به صورت اعتباری هم پس می دهد و برای سیستم حسابداری فروشنده سند برگشت از فروش صادر می شود.

این کالاهای برگشت داده شده باید حتما در سیستم برگشت از فروش حسابداری ثبت شوند و ضمیمه سند حسابداری مورد نظر بشوند، تا مدارک اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده آن ها مورد تایید سازمان قرار گیرد.

حسابداری شرکت ها

مالیات ارزش افزوده در فاکتور:

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده در ماده 4 و 5 ، در زمان عرضه کالا و یا خدماتی به مشتری، مالیات ارزش افزوده گرفته می شود. این ارزش افزوده در فاکتور فروش برای اداره مالیات کشوری ثبت می شود.

فروشندگان باید در زمان برگشت فاکتوری بنا به هر دلیلی، عدم تحقق فروش کالا را در سیستم حسابداری خود ذکر کنند، تا مالیات ارزش افزوده به این فاکتورهای برگشت از فروش تعلق نگیرد.

دربعضی موارد، پیش فاکتور و فاکتورهایی، برای گرفتن تسهیلات بانکی صادر می شود و ممکن است که اصلا تسهیلات گرفته نشود و لغو شود. اگر این معاملات و تسهیلات لغو شود، این فاکتورهای صادر شده برای سازمان امور مالیاتی یک سری فاکتورهای صوری به حساب می آید و فاقد مالیات می باشد.

برای مطالعه مقاله استانداردهای حسابداری بین المللی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قبولی برگشت از فروش

قبولی برگشت از فروش

راهکارقبولی برگشت از فروش توسط سازمان امور مالیاتی:

شرکت ها و موسسات چه راهکاری را باید در سیستم در نظر داشته باشند که فاکتورهای برگشت از فروش ثبت شده در سیستم مورد تایید مسئولین سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد:

  1. برای فاکتورهای صادر شده با نام فروش که برگشت و مرجوعی داشته است، حتما باید فاکتورهایی با نام صورتحساب برگشت از فروش کالا، صادر شود و برای سازمان چاپ و تکمیل گردد و در اختیار ممیزین مالیاتی قرار دهند.
  2. دقت داشته باشید که صورت حساب برگشت از فروش برای برگشت کالاهای فروخته شده می باشد و برای خدمات چنین صورت حسابی صادر نمی گردد.
  3. شماره فاکتورهای صادر شده برگشت از فروش باید با توجه به آخرین شماره فاکتور صادر شده برگشت از فروش سال گذشته باشد. اگر بنا به هر دلیلی شکل فاکتورهای سال جدید تغییر کرد، بهتر است که از شماره 0001 شروع کنید و همیشه فاکتورهای سال قبل را نگهداری و بایگانی کنید، زیرا ممکن است که این فاکتورها مورد نیاز بشود و باید برای تایید فاکتورهای جدید به سازمان ارائه بشود.
  4. ثبت فاکتورهای برگشت از فروش بسیار مهم می باشد به همین دلیل دقت داشته باشید که این فاکتورها در سیستم به درستی ثبت گردد و در اختیار ماموران مالیاتی قرار بگیرند.
  5. برای اینکه فاکتور برگشت از فروش یک شرکت مورد تایید ماموران قرار بگیرد، حتما صورت حساب برگشت از فروش را هم دریافت کنید و آن را در کنار سند حسابداری مربوط به آن قرار دهید.

مشاوره مالیات

ثبت سند حسابداری:

در شرکت ها و سازمان هایی که کالا و خدمات ارائه می دهند، سند حسابداری دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. شرکت هایی که دارای حسابداری با سیستم می باشند، این سند به صورت خودکار در سیستم ثبت می شود.

برای مطالعه مقاله انواع حسابرسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تخفیفات

تخفیفات

تخفیف فروش کالا:

گاهی ممکن است که خریدار بنا به دلایلی برای فروش کالای خود تخفیفی در نظر بگیرد. در زیر به شرح این تخفیفیات می پردازیم:

  • تخفیف تجاری: گاهی ممکن است که خریدار از فروشنده برای کالای خریداری شده تخفیفی بگیرد. به این تخفیفی، تخفیف تجاری فروش می گویند. در این معامله، قیمت فروش کالا به نسبت قیمت واقعی آن کاهش می یابد. گاهی ممکن است که این تخفیف به صورت درصدی باشد و یا ممکن است بر اثر چانه زدن مشتری به صورت توافقی انجام شود.
  • تخفیفی برای معیوب بودن کالا و برگشت آن: در صورت معیوب بودن کالا، آن کالا توسط مشتری به فروشنده بازگردانده می شود و یا ممکن است که خریدار برای معیوب بودن کالا تخفیفی بگیرد. به این تخفیف در سیستم حسابداری، تخفیف بابت عیب می گویند. در سیستم و دفاتر حسابداری برای برگشت از کالا و تخفیف بابت عیب، یک حساب به نام برگشت از فروش و تخفیفات وجود دارد و در آن ثبت می گردد.
  • تخفیف برای واریز وجه کالا زودتر از موعد مقرر: نام دیگر این تخفیف، تخفیف فروش نقدی می باشد. در زمان فروش کالا برای مشتری مدت زمانی برای پرداخت وجه کالا مشخص می شود. اگرمشتری زودتر از موعد، وجه مورد نظر را پرداخت کند، تخفیفی در نظر گرفته می شود و یا اینکه با مشتری توافق می شود که در صورت پرداخت وجه نقد در مدت زمان مشخص شده، برای او تخفیفی در نظر گرفته می شود. این تخفیفات در دفاتر حسابداری با نام تخفیفات نقدی فروش ثبت می گردد.
  • تخفیفات فروش نقدی: این تخفیف به این صورت است که، فروشنده برای خرید کالامدت زمان مشخصی را تعیین می کند، مثلا اگر ظرف مدت 20 روز فروشنده خریداری کند، شامل تخفیف می شود و یا اینکه کالایی خریداری شود و خریدار ظرف مدت مشخص شده توسط فروشنده، وجه کالا را تسویه کند، در این صورت شامل تخفیف می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ثبت چک در حسابداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 4

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *