مقالات مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات اجاره

مالیات اجاره چیست

مالیات بر درآمد دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع رایج آن، مالیات بر درآمد اجاره می باشد. در این جا می خواهیم تمامی نکاتی را که باید در رابطه با مالیات بر درآمد اجاره بدانید، برای شما به طور کامل توضیح دهیم. آگاهی کامل نسبت به مقررات، چگونگی محاسبه، ضرایب مالیاتی و… کمک مؤثری برای مودیان گرامی خواهد بود.

افراد شامل پرداخت مالیات بر درآمد اجاره:

موجرهای املاک و واحدهای اجاره ای لازم است که در پایان تیرماه هر سال مدارک و اسناد مرتبط با واحد تجاری و اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و بعد از تعیین مالیات توسط بازرسان سازمان، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. در صورتی که اجاره دهنده شخصی حقوقی (شرکت یا نهاد) باشد، لازم نیست که اظهارنامه مالیاتی را به طور جداگانه ارائه دهد.

آیا هر نوع اجاره ای مشمول مالیات بر درآمد اجاره می شود؟

تصور کنید شما صاحب ملکی اعم از تجاری یا مسکونی هستید و همان طور که می دانید به عنوان صاحب ملک می توانید به چندین طریق ملک خود را اجاره دهید، مثلا قول نامه را به صورت رهن و اجاره یا اجاره کامل تدوین کنید. در سال های گذشته رهن هم مشمول مالیات بر درآمد اجاره می شد اما هم اکنون مطابق قوانین سال ۹۸ مالیات بر درآمد اجاره فقط به شرطی تعیین می شود که اجاره توسط مستاجر پرداخت شود و رهن شامل هیچ مالیاتی نخواهد شد.

مالیات بر درآمد اجاره یک ملک چگونه تعیین می شود؟

طبق ماده پنجاه و سه قوانین مالیات های مستقیم، به یک قاعده کلی برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره می رسیم. با چشم پوشی از شرایط خاصی که ممکن است به وجود بیاید و در حالت کلی، ۲۵ درصد از کل مبلغ اجاره در طول یک سال شامل مالیات خواهد شد و ۷۵ درصد باقی مانده از مالیات معاف می شود. کل اجاره سالیانه را در ۲۵ درصد ضرب کرده و سپس هزینه های وارد شده به ملک (مربوط به استهلاک آن و تعمیراتی که صورت گرفته) را از حاصل ضرب ذکر شده کم کنید. رقم به دست آمده مالیات بر درآمد ملک شما خواهد بود. البته موارد دیگری در مقدار نهایی مالیات مؤثر هستند، این که قول نامه عادی باشد یا رسمی و صاحب ملک حقوقی باشد یا حقیقی، تغییرات قابل توجهی در رقم مالیات به وجود می آورد.

ضرایب محاسباتی مالیات اجاره برای شخص حقیقی:

با توجه به رقم درآمد ضرایب متفاوتی برای مالیات اجاره در نظر گرفته می شود. براساس ماده ۱۳۱ قوانین مالیات های مستقیم، ضرایب مالیاتی زیر برای درآمدهای اجاره ای مختلف استفاده می شود.

تا ۵۰۰ میلیون ریال ← ۱۵ درصد

بین ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال ← ۲۰ درصد

بیش از یک میلیارد ریال ← ۲۵ درصد

طبق تبصره ۹ ماده پنجاه و سه مالیات مستقیم، شخص حقیقی موظف است که مالیات بر درآمد اجاره را کسر کرده و حداکثر طی ده روز به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات دفاع از جرائم مالیاتی می باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

ضرایب محاسباتی مالیات اجاره برای شخص حقوقی:

طبق ماده ۱۰۵ قوانین مالیات های مستقیم، ضروری است که شخص حقوقی مالیات اجاره را با ضریب ۲۵ درصد پرداخت کند. نکته مهمی که لازم است به آن توجه کرد این است که مالیات بر درآمد اجاره شامل مالیات های تکلیفی می باشد و از طریق فرد دیگری از مودی دریافت و به اداره امور مالیاتی داده می شود. مطابق قانون، مستأجر موظف است از اجاره ای که قرار است به صاحب ملک بدهد، مالیات اجاره را کسر کرده و باقی مانده مبلغ را به صاحب ملک پرداخت کند. علاوه بر آن، مستأجر باید هر ماه مبلغ ذکر شده را پرداخت کند و در شرایطی که این امر را تا زمان تعیین شده عملی نکند، مشمول 2.5 درصد جریمه به صورت ماهیانه خواهد شد.

پروسه پرداخت مالیات بر درآمد ملک:

مبلغ مالیات باید توسط مودی یا صاحب ملک به اداره امور مالیاتی پرداخت شود. مراحل انجام این امر به صورت زیر است:

  • کامل کردن و ارائه فرم اظهارنامه به وسیله صاحب ملک به سازمان امور مالیاتی
  • بازبینی و مطالعه دقیق اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه فرم تشخیص و ابلاغ آن به صاحب ملک

جریمه های مالیاتی چگونه اعمال می شوند؟

مطابق با ماده ۱۹۲ قوانین مالیاتی، در صورت عدم ارائه اظهارنامه در مدت زمان تعیین شده، برابر با ده درصد مالیات جریمه می شوید که قابل بخشش نخواهد بود. علاوه بر این، طبق ماده ۱۹۰ قوانین مالیاتی، اگر مالیات را در زمان قانونی پرداخت نکنید، به ازای هر ماه دیرکرد جریمه ای برابر 2.5 درصد باید بپردازید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه مالیات اجاره می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *