مقالات مالیاتی

مالیات حق الزحمه چیست

مالیات حق الزحمه

مالیات پرداختی، درآمدی برای دولت می باشد که به وسیله آن هزینه های کشور را تامین می کند و مشمولین مالیات هم موظف به پرداخت آن نیز می باشند.

بر اساس ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان دستمزد در زمان پرداخت و اختصاص آن مبلغ برای دستمزد، باید طبق ماده 85، مالیات مربوط به آن را کم کنند و تا پایان ماه بعد، به اداره امور مالیاتی واریز کنند. علاوه بر واریز مبلغ، باید فهرست نام و نشانی گیرندگان دستمزد و حقوق و میزان مبلغ آن را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند.

در مورد پرداخت های غیر از پرداخت کنندگان اصلی به اشخاص حقیقی هم به این صورت می باشد که، مالیات مربوطه را به غیر از موارد معاف شده، با نرخ 10% محاسبه می کنند و تا پایان ماه بعدی همراه با اسامی و نشانی آن ها، به اداره امور مالیاتی محل ارائه می دهند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

حق الزحمه پرداخت دانشگاه ها:

دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که از شورای گسترش آموزش عالی وزارت خانه های علوم، تحقیقیات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر خدمات آموزش پزشکی و موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز می باشند در زمان پرداخت دستمزد و حقوق به اشخاص حقیقی شامل کارکنان و افراد حق التدریس موظف به پرداخت مالیات حق الزحمه 10% می باشند.

برای مطالعه مقاله رسیدگی به تراکنش های بانکی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مراکز مشمول قانون حق الزحمه

مراکز مشمول قانون حق الزحمه

مراکز مشمول قانون حق الزحمه:

مراکز ذکر شده در ذیل که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز می باشند، مشمول مالیات حق الزحمه می شوند.

  • دانشگاه ها
  • مراکز و موسسات آموزش عالی
  • پژوهشی و فناوری

خدمات مالیاتی

مالیات حق الزحمه افرادی غیر از کارکنان:

بر اساس تبصره ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم، پرداخت هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود پرداخت می کنند و این پرداختی هم مشمول مالیات کسورات بازنشستگی و یا بیمه هم نشده است، و حق الزحمه با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت شده است، مشمول مالیات 10% می باشد.

کارفرمایان موظف می باشند که در زمان پرداخت این حق الزحمه، باید مالیات مشمول را از پرداختی کسر کند و در زمات مشخص شده همراه با نام و نشانی دریافت کنندگان حق الزحمه، به اداره امور مالیاتی پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت هم، مشمول جریمه می باشند.

در واقع تمامی پرداخت های کارفرما به شخص ثالثی که جزء کارکنان و یا پرسنل نمی باشد، مشمول مالیات حق الزحمه می باشد و باید درصدی از آن کسر شود و به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات کارت های بازرگانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *