مقالات مالیاتی

مالیات شرکت های تازه تاسیس

مالیات شرکت های تازه تاسیس

از مهمترین نگرانی های شرکت های تازه تاسیس و نوپا، پرداخت مالیات می باشد. موضوع مالیات برای یک شرکت تازه تاسیس ناراحت کننده می باشد و معمولا قبل از کسب درآمد، مشمول مالیات می شوند. به همین دلیل قبل از قطعی شدن فعالیت شرکت، نباید آن را ثبت کنید، زیرا بعد از ثبت شرکت، آن شرکت به عنوان یک کسب و کار شناخته می شود و جدای از فعالیت و یا عدم فعالیت، مشمول پرداخت مالیات می شود.

شرکت های تازه تاسیس مورد حمایت دولت:

ثبت شرکت هایی که با حمایت دولت شروع به کار می کنند، از همان ابتدای کار انجام می شود و ثبت این شرکت ها به صورت اجباری می باشد، زیرا بر اساس قانون شرکت های تحت پوشش پارک های علم و فناوری، از همان ابتدا معاف از پرداخت مالیات می باشند.

البته توجه داشته باشید، که این معافیت همیشگی نمی باشد و برای چند سال طول می کشد، ولی این مورد فرصت خوبی برای این کسب و کارهای تازه تاسیس می باشد.

مشاوره مالیات

دریافت کد اقتصادی برای شرکت های تازه تاسیس:

بعد از به ثبت رسیدن شرکت، باید کد اقتصادی دریافت کنید، زیرا برای پرداخت مالیات باید این کد را داشته باشید. این کد دریافتی دارای 12 رقم می باشد و برای هر شرکت هم به صورت جداگانه صادر می گردد.

در تمام مراحل کاری مالیات، صورت حساب ها و سامانه های مختلف اداری هم ثبت می شود. به این صورت با داشتن این کد اقتصادی، تمام مراحل شرکت ها قابل شناخت می باشد و به راحتی می توان آن را پیگیری کرد.

البته هر زمان که شرکت از طریق سامانه های قانونی به ثبت برسد، شما از تمامی مراحل قانونی گذر کرده اید و این شماره ثبت و کد اقتصادی شرکت را دریافت کرده اید و برای تمامی مراحل پیگیری این شرکت ها، درج این کد الزامی می باشد. برخی از شرکت ها هم برای فرار از مالیات، این کد را در صورت حساب ها و فاکتورهای رسمی ارائه نمی دهند و این موارد شرکت ها متخلف را مشمول جریمه مالیاتی می کند.

مالیات

مالیاتمالیات

جریمه مالیات شرکت تازه تاسیس:

اگر شرکت های تازه تاسیس دارای کد اقتصادی باشند و در صورت حساب های مالی و فاکتورها، آن را ارائه ندهند، مشمول جریمه اداره مالیات می شوند و بر اساس شرایط ذکر شده در ذیل می باشد:

  • اگر چنانچه عدم درج کد اقتصادی برای اولین باشد، میزان این جریمه دو برابر مبلغ فاکتور بدون کد اقتصادی می باشد.
  • اگر چنانچه عدم درج کد اقتصادی برای بار دوم باشد، محل کسب برای سه ماه تعطیل و فعالیت متوقف می شود.
  • اگر چنانچه عدم درج کد اقتصادی برای بار سوم باشد، شخص متخلف این کار به سه تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می شود و مبالغ جریمه ذکر شده هم بر اساس هیات وزیران ممکن است که افزایش داشته باشد.

خدمات مالیاتی

مالیات بر سرمایه شرکت تازه تاسیس:

مالیات بر سرمایه شرکت دومین الزام قانونی و مالیاتی شرکت های تازه تاسیس بعد از دریافت کد اقتصادی است و یکی از مهمترین اصلاحاتی می باشد که در زمینه مالیات این شرکت ها با آن برخورد می کنند.

شرکت های تازه تاسیس بر اساس مالیات بر سرمایه موظف می باشند که در مدت زمان دو ماه از تاریخ تاسیس و ثبت شرکت، نیم در هزار سرمایه سرمایه ثبت شده را به عنوان حق تمبر سهام و سهم الشرکه پرداخت کنند.

اظهارنامه مالیات بر درآمد حقوق شرکت های تازه تاسیس:

شرکت های تازه تاسیس، بر اساس فصل سوم قانون مالیات های مستقیم باید بعد از استخدام کارمندان، مالیات حقوق مشمول شده را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند و در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه مالیاتی مربوطه می شوند.

اظهارنامه مالیات بر درآمد

اظهارنامه مالیات بر درآمد

گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم:

شرکت های تازه تاسیس که نیاز به دریافت کارت بازرگانی، پروانه کسب و دیگر پروانه ها، دریافت تسهیلات بانکی و …  دارند، موظف می باشند که برای دریافت این موارد، گواهی تسویه مالیات و یا گواهی توافق برای تسویه مالیات را از اداره امور مالیاتی دریافت و ارائه دهند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر، اخذ و ارائه موضوع ماده 86 قانون مالیات های مستقیم از راه سامانه هم انجام می شود. این روش باعث می شود که تمامی شرکت ها برای دریافت و یا تمدید هر مجوزی، شرایط مالیاتی خود را مشخص کنند و این باعث می شود که مالیات متعلق روی هم انباشته نشود.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله قانون تفاوت دو حساب اندوخته و ذخیره دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *