مقالات مالیاتی

مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

بر اساس بخشنامه 211/1393/10448 برای صدور مفاصا حساب نقل و انتقال سهام ارائه صورت جلسه مجمع هیأت مدیره لازم نیست. به همین منظور، پیوستی از بخشنامه مذکور، از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، به سازمان های زیر ارسال شد.

مفاصا حساب نقل و انتقال سهام:

به قرار اطلاع برخی از واحد های مالیاتی در خصوص صدور گواهی موضوع تبصره 2 ماده 143 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 27/11/80 با در خواست مدارک غیر ضروری از متعاملین یا نمایندگان آنها موجب اتلاف وقت و کندی جریان امور و نارضایتی مودیان می شوند.

لذا به موجب قسمت اخیر تبصره 2 ماده مذکور، انتقال دهندگان سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام مکلف اند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

همچنین ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال نمایند.

بنابراین ادارات امور مالیاتی مجاز به الزام متعاملین به ارائه مصوبه مجمع عمومی و یا مصوبه هیئت مدیره شرکت در مورد انتقالات مزبور نمی باشند و لازم است پس از پرداخت مالیات متعلق ، نسبت به صدور گواهی اقدام نمایند.

مشاوره مالیاتی

ماده 143 مکرر:

از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس ها یا بازار های خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد (۰/۵%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد.

از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

کارگزاران بورس ها و بازار های خارج از بورس مکلفند مالیات یاد شده را به هنگام هر انتقال از انتقال دهنده وصول و به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف ده روز از تاریخ انتقال، رسید آن را به همراه فهرستی حاوی تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال به اداره امور مالیاتی محل ارسال کنند.

تبصره 1:

تمامی درآمد های صندوق سرمایه گذاری در چارچوب این قانون و تمامی درآمد های حاصل از سرمایه گذاری در اوراق بهادار موضوع بند (24) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384 و درآمد های حاصل از نقل و انتقال این اوراق یا درآمد های حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2/3/1387 معاف می باشد و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار یاد شده مالیاتی مطالبه نخواهد شد.

تبصره 2:

سود و کارمزد پرداختی یا تخصیصی اوراق بهادار موضوع تبصره (1) این ماده به استثنای سود سهام و سهم الشرکه شرکت ها و سود گواهی های سرمایه گذاری صندوق ها، مشروط به ثبت اوراق بهادار یاد شده نزد سازمان، جز هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ناشر این اوراق بهادار محسوب می شود.

تبصره 3:

در صورتی که هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم ایران که سهامدار شرکت پذیرفته شده در بورس یا بازار خارج از بورس، سهام یا حق تقدم خود را در بورس ها یا بازار های خارج از بورس خارجی بفروشد، از این بابت هیچ گونه مالیاتی در ایران دریافت نخواهد شد.

تبصره 4:

صندوق سرمایه گذاری مجاز به هیچ گونه فعالیت اقتصادی دیگری خارج از مجوز های صادره از سوی سازمان نمی باشد.

تبصره 5:

نقل و انتقال اوراق بهادار بازارگردانی بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس و فرابورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد (۰/۵%) این ماده، معاف است.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله برگ تشخیص مالیات را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

مدارک مورد نیاز نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی

مدارک مورد نیاز نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی

مدارک مورد نیاز نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی:

  1. ارائه اصل صورت جلسه مجمع عموی فوق العاده با امضای هیأت رئیسه یا صورت جلسه هیأت مدیره با امضای هیأت مدیره
  2. ارائه لیست حاضرین در مجمع در جهت رعایت ماده ۹۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضای کلیه سهامداران
  3. ارائه برگ گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال ( موضوع تبصره ماده ۴۳ قانون مالیات های مستقیم )
  4. ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی خریداران سهام درصورتی که سهامداران جدید شخص حقیقی باشد
  5. ارائه تصویر آگهی تأسیس و آگهی آخرین مدیران و برگ نمایندگی نماینده شخص حقوقی، با اذن خرید سهم و درصورتی که فروشنده شخص حقوقی باشد ارائه برگ نمایندگی با اذن فروش سهم، درصورتی که خریداران سهام اشخاص حقوقی باشند
  6. در صورتی که مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشیکل شده باشد ارائه اصل آگهی دعوت (ماده ۹۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت) الزامی می باشد
  7. در صورتی که مجمع مذکور دو نوبتی می باشد، ارائه صورت جلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم الزامی می باشد
  8. در مواردی که شرکت, تصویر دفتر ثبت سهام مصدق شده مبنی بر نقل و انتقال سهام را به امضای هیأت مدیره و خریدار و فروشنده ارائه نماید، ارائه صورت جلسه هیأت مدیره نیاز نمی باشد
  9. درصورت لزوم ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله حل اختلاف مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه در مورد “مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

  1. میثم گفت:

    سلام
    نحوه پرداخت مالیات سهام اشخاص حقیقی و حقوقی به چه صورته.چه کارهایی باید انجام بدن و کجا برن

    1. محمدرضا انگورانی گفت:

      سلام با صورتجلسه نقل و انتقال سهام به واحد مالیاتی مربوطه مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *