مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابرسی کامپیوتری و فناوری اطلاعات

حسابرسی کامپیوتری و فناوری اطلاعات

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری هایی که دائم در حال به روز شدن و پیچیده تر شدن هستند، لذا محیط های کاری نیز برای ارتقا سطح فعالیت و افزایش کارآیی خود نیز دستخوش این تغییرات هستند و دائما در حال به روزکردن اطلاعات خود هستند تا بتوانند از این تکنولوژی به راحتی استفاده کنند.

کار و وظیفه حسابرس علاوه بر رسیدگی به کار حسابرسی، باید آینده نگری های لازم را برای فناوری اطلاعات انجام و پیامدها و بازخورد هایی که بر هدف های تجاری تاثیر می گذارند را پیش بینی کند. و برای رسیدن به این اهداف باید نقش حسابرس را به درستی درک کند.

خدمات حسابداری

تعریف حسابرسی کامپیوتری:

حسابرس از کامپیوتر به عنوان یک وسیله برای ثبت کاربرگ ها و نگهداری از آن ها، تاییدیه ها، تهیه برنامه، ثبت اطلاعات، تهیه گزارشات و سایر اطلاعات حسابرسی کامپیوتری استفاده می کند. لذا استفاده از کامپیوتر در این شغل بسیار رایج شده و درحال گسترش می باشد.

در واقع واژه حسابرسی کامپیوتری به استفاده از فناوری کامپیوتری در کارهای حسابرسی را اتلاق می کند و این کلمه همه ارتباطات و ترکیبات فناوری کامپیوتر و حسابرسی را در بر می گیرد. حسابرسان برای پردازش اطلاعات مالی از کامپیوتر استفاده و بدون درنظر گرفتن نوع، اندازه و کارآیی آن توسط سازمان یا شخص ثالث بهره می برد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تعريف حسابرسي كامپيوتري

تعریف حسابرسی کامپیوتری

روش های حسابرسی در محیط های کامپیوتری:

در محیط های کامپیوتری دو روش برای حسابرسی وجود دارد که هرکدام عبارتند از:

حسابرسی با دور زدن کامپیوتر (حسابرسی پیرامونی):

که شامل آزمون داده های ورودی و گزارش های خروجی کامپیوتر و پردازش کامپیوتر می باشد و البته پردازش کامپیوتر را مورد آزمون قرار نمی دهد. Change it

حسابرسی با استفاده از کامپیوتر (حسابرسی درونی):

که در این روش از کامپیوتر برای حسابرسی استفاده می کنند چون اطلاعات و مدارک حسابرسی بصورت الکترونیکی هستند و حسابرس نمی تواند مستقیماً آن ها را مورد آزمون قرار دهد. به همین دلیل با پیشرفت های تکنولوژی در زمینه کامپیوتر و پردازش اطلاعات، روش دور زدن کامپیوتر دیگر کارایی خود را از دست داده و حسابرسان به سمت روش حسابرسی با استفاده از کامپیوتر روی آورده اند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

تغییرات حسابرسی با استفاده از فناوری اطلاعات:

پس از پیشرفت تکنولوژی با کامپیوتری شدن سیستم های حسابرسی و حسابداری تغییرات گوناگونی در این زمینه ایجاد شد از جمله:

  • تغییرات پردازش داده ها با استفاده از این فناوری
  • دستیابی به کنترل های مناسب و موثر با کمک این فناوری
  • تغییرات در تکنیک های حسابرسی
  • تغییرات در ابزارهای حسابرسی

برای مطالعه مقاله اهمیت حسابداری مدرن در توسعه کسب و کار می توانید از این لینک استفاده نمایید.

روش هاي حسابرسي در محيط هاي كامپيوتري

روش های حسابرسی در محیط های کامپیوتری

تکنیک های کامپیوتری در حسابرسی:

در حسابرسی با استفاده از ابزارهای کامپیوتری، تکنیک هایی وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرند که در 10 گروه زیر طبقه بندی می شوند:

  1. کاربرگ های الکترونیکی
  2. بازیابی و تحلیل اطلاعات
  3. کشف تقلب و جعل اطلاعات
  4. امنیت و کارایی شبکه
  5. امنیت تجارت الکترونیک و اینترنت
  6. کنترل و نظارت مداوم
  7. گزارش گیری حسابرسی
  8. بانک اطلاعات سوابق حسابرسی
  9. آموزش مبتنی بر کامپیوتر
  10. پیگیری زمانی حسابرسی

در اینجا باید اشاره شود که هر چه میزان این ابزارها پیچیده تر و قوی تر باشد شرایط یادگیری و استفاده از آن ها راحت تر می شود. گاهی با پیشرفت این ابزارها، حسابرسان می توانند با کمک از بخش ها یا سرویس ها که منابع سیستم را از جمله: حافظه، سیکل های پردازشی، پهنای باند ارتباطی و انباره های ذخیره را استفاده کنند. پس مجبور می شوند با دیگر استفاده کنندگان این منابع به رقابت بپردازند. البته با افزایش تنوع و تعداد این ابزارها، حسابرسان موظفند که وقت زیادی را خرج آموزش آن ها کنند.

برای مطالعه مقاله کاربرد خدمات حسابداری در شرکت ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تغییرات حسابرسي با استفاده از فناوری اطلاعات

تغییرات حسابرسی با استفاده از فناوری اطلاعات

لزوم استفاده فناوری اﻃﻼﻋﺎت در ﻓﺮآیند ﺣﺴﺎﺑﺮسی:

از جمله عوامل ضروری و مهم در توسعه تکنولوژی، نیاز و لزوم استفاده از فناوری اطلاعات می باشد که با توسعه و پیشرفت این فناوری انجام کارها به وسیله سیستم دستی و کاغذی تغییرات زیادی پیدا کرد و با استفاده از سیستم فناوری اطلاعات بصورت نرم افزار طراحی شد که تاثیر قابل توجهی در کارآیی عملیات حسابرسی و همچنین گزارش اطلاعات و شناسایی آن گذاشته است.

گاهی استفاده از این فناوری برگرفته از نیازهای محیطی می باشد. زیرا صاحب کاران برای پردازش اطلاعات خود به استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری روی آورده اند به همین دلیل حسابرسان نیز مجبورند که با استفاده از فناوری های مشابه، حسابرسی قابل قبول و موفقی را در سیستم انجام دهند. دلیل دیگر استفاده از تکنیک های حسابرسی کامپیوتری می توان به چشم گیر بودن کیفیت کار برای صاحب کاران اشاره کرد.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد رشته حسابرسی کاری بسیار پیچیده می باشد که علاوه بر حسابرسی باید در برای تغییرات فناوری اطلاعات آینده نگری کند و بداند که این تغییرات در هدف های تجاری که در آینده دارد بسیار تاثیر گذار است.

با پیشرفت هایی که در فناوری اطلاعات به وجود آمده ریسک خطر دستکاری اطلاعات را بالا برده و گاهی ممکن است که حسابرسان نتوانند از پس آن ها برآیند لذا باید مهارت های فناوری خود را بالا ببرند تا از عهده این گونه تقلب ها برآیند.

چنانچه حسابرسان نتوانند سیستم های فناوری که صورت های مالی را از آن ها بدست می آورند، به صورت موثر تجزیه و تحلیل کنند، لذا دانش و آگاهی تخصص آنها در مورد اصول پذیرفته شده حسابرسی زیر سوال خواهد رفت و بی ارزش تلقی می شود. لذا باید همه سعی و تلاش خود را در جهت به روز شدن و بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه فناوری اطلاعات و حسابرسی های کامپیوتری بالا ببرد تا بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله رقابت در بازار کار حسابداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *