مقالات حقوق و بیمه

ساختار تامین اجتماعی

ساختار تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی، یکی از ارگان های مهم کشور محسوب می شود که کارگران و مشمولان قانون کار را در بر می گیرد. این سازمان دارای قوانین و مقررات مربوط به خود می باشد که اشخاص مرتبط با آن بایستی این قوانین را به خوبی شناخته و از آنها برای رفع نیاز خود استفاده نمایند. در ادامه مطلب به شرح ساختار تامین اجتماعی پرداخته شده است.

صندوق تامین اجتماعی:

صندوق تامین اجتماعی، کارگران و کارمندان مشمول قانون کار و مشمولین دستگاه های اجرایی را در صورت اجباری و همچنین اشخاص خویش فرما و صاحبان مشاغل آزاد را از طریق قرار دادهای مخصوص، به صورت اختیاری تحت پوشش دارد.

این صندوق در مقایسه با سایر صندوق های بیمه ای کشور از 2 دیدگاه، ابعاد جمعیتی و حمایت های قانونی بزرگ ترین و گسترده ترین صندوق محسوب می شود که این دو دیدگاه در زیر شرح داده شده اند.

دیدگاه ابعاد جمعیتی: این صندوق، بیش از 14 میلیون و 500 هزار نفر شاغل حقوق بگیر و همچنین بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته، از کار افتاده، بازماندگان و افراد خانوار و در مجموع بیش از 42 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش قرار داده است.

دیدگاه حمایت های قانونی (بیمه های اختیاری): صندوق تامین اجتماعی از نظر تنوع در عرضه خدمات به بیمه شدگان و مستمری بگیران جایگاه اول را در کشور دارا می باشد.

مشاوره قانون کار و بیمه

دامنه تعهدات و خدمات صندوق:

  • حوادث و بیماری: خدمات درمانی، کمک هزینه وسایل پزشکی، هزینه سفر و اقامت بیمار
  • بارداری
  • غرامت دستمزد: غرامت دستمزد ایام بیماری و غرامت دستمزد ایام بارداری
  • از کار افتادگی: از کار افتادگی جزیی ناشی از کار، از کار افتادگی کلی ناشی از کار، غرامت نقص عضو مقطوع
  • بازنشستگی (مستمری بازنشستگی)
  • فوت: مستمری بازماندگان و کمک هزینه کفن و دفن
  • مقرری بیمه بیکاری
  • سایر پرداخت ها: کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه زنان سرپرست خانوار با فرزند تحت تکفل، حق عائله مندی، حق اولاد، حق مسکن، بن و عیدی مستمری بگیران و…

صندوق بازنشستگی: صندوق بازنشستگی، کارمندانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند را تحت پوشش قرار می دهد. قسمت اعظم کارمندان دولت که در وزارت خانه های مختلف و بخش های عمومی اشتغال دارند، مشمول بیمه و بازنشستگی این صندوق می باشند.

سازمان تامین اجتماعی نیرو های مسلح: شامل نظامیان پلیس و دیگر گروه های وابسته را تحت پوشش می باشد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله صندوق بازنشستگی کشوری را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

صندوق بیمه های اجتماعی

صندوق بیمه های اجتماعی

صندوق بیمه های اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر: این صندوق، اشخاص ساکن در روستاها، عشایر و همچنین ساکنین شهرهای کم جمعیت را به طور اختیاری تحت پوشش می گیرد.

صندوق های خاص: در حال حاضر حدود 15 صندوق در کشور مشغول به فعالیت هستند که کارکنان دستگاه های اجرایی و دارای مقررات خاص را تحت پوشش قرار داده اند مانند صندوق صدا و سیما، صندوق شرکت نفت، صندوق شهرداری و…

بیمه تامین اجتماعی

سازمان بیمه سلامت:

این سازمان کارمندان و پرسنل دولت و اشخاصی که تحت پوشش صندوق های بازنشستگی از نظر درمان قرار ندارند، را در برابر هزینه های مراقبت پزشکی بیمه می کند.

نظام غیر مشارکتی: این نظام شامل چند سازمان و نهاد می باشد که دامنه گسترده ای از حمایت های اجتماعی را برای گروه های آسیب پذیر جامعه در بر گرفته اند مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و …

موسسات حمایتی و خیریه: خدمات این گونه موسسات با توجه به سنت های مذهبی و اصول اخلاقی مانند کمک به خانواده های نیازمند و حمایت های اجتماعی می باشد که تمامی آنها به صورت غیر رسمی و داوطلبانه انجام می گیرد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله بحران صندوق های بازنشستگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه بیمه تامین اجتماعی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *