مقالات مالیاتی

ماده 219 قانون ماليات ها

ماده 219 قانون ماليات ها

سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اختیاراتی که از ماده 219 ق.م.م دارا می باشد و همچنین با توجه به تبصره 2 ماده 244، مسئولیت اداره امور و تشکیل هیئت های آن را به عهده دارد.

در این خصوص و در باب شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، ماده 219 و آئین نامه اجرایی آن موجود می باشد که در ادامه مطلب به آن اشاره می گردد.

ماده 219 قانون مالیات های مستقیم:

شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امور مالیاتی کشور محول می شود که به ‌موجب بند ‌الف ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد گردیده است.

نحوه انجام دادن‌ تکالیف و استفاده از اختیارات و برخورداری از صلاحیت های هر یک از ماموران مالیاتی و اداره امور مالیاتی و همچنین ترتیبات اجرای احکام مقرر در ‌این قانون به موجب آئین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور، به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.

پلمپ دفاتر

تبصره 1:

سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای طرح جامع مالیاتی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و روش های ماشینی (مکانیزه)، ترتیبات و رویه های اجرایی متناسب با آن شامل مواردی از قبیل ثبت نام، نحوه ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات، رسیدگی، مطالبه و وصول مالیات، ثبت اعتراضات مودیان، ابلاغ اوراق مالیاتی و تعیین ادارات امور مالیاتی ذی صلاح برای انجام موارد فوق را تعیین و اعلام می کند.

حکم این تبصره شامل مواعد قانونی مقرر در مورد تسلیم اظهارنامه، ثبت اعتراضات، ابلاغ اوراق مالیاتی و پرداخت مالیات نیست.

تبصره 2:

سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است به ‌منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان، قسمتی از فعالیت های خود به استثنای تشخیص و تعیین ماخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرایی وصول مالیات را به بخش غیر دولتی واگذار کند.

نحوه واگذاری و انجام دادن تکالیف طبق آئین نامه اجرایی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود و ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون 1/1/1395 به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

تبصره 3:

در تبصره (9) ماده (53)، ماده (86)، ماده (88)، تبصره (2) ماده (103)، تبصره (5) ماده (109)، ماده (126) و تبصره (2) ماده (143) عبارت “تا پایان ماه بعد” حسب مورد جایگزین عبارت های “ظرف ده روز”، “ظرف سی روز” و “منتهی ظرف سی روز” می شود.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله حسابرسی مالیاتی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

ماده 219 قانون ماليات های مستقيم

ماده 219 قانون ماليات های مستقيم

آئین نامه اجرایی موضوع ماده 219 ق.م.م:

یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین منابع مالیاتی کشور، آئین نامه اجرایی در مورد ماده 219 ق.م.م می باشد که هر حسابدار، حسابرس، مدیر مالی و یا حتی ممیز مالیاتی موظف به اطلاع از آن است.

در این آئین نامه که آخرین بار در نهم آذر ماه سال 1398 اصلاح و ابلاغ گردید، پایه ای ترین مفاهیم و اصول را در مورد قوانین مالیاتی ذکر می کند که در ادامه به شرح موارد آن پرداخته می شود.

مشاوره مالیات

موارد ذکر شده در آئین نامه:

این آئین نامه دارای 6 فصل مجزا می باشد که در زیر به سرفصل فصول اشاره شده است و شما می توانید فایل کامل آن را از طریق لینک دانلود، دریافت نمایید.

  1. فصل اول، کلیات
  2. فصل دوم، ماموران مالیاتی
  3. فصل سوم، شناسایی مودیان و فعالیت های اقتصادی
  4. فصل چهارم، رسیدگی و تشخیص
  5. فصل پنجم، مطالبه و وصول
  6. فصل ششم، سایر مقررات

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر درآمد منابع مختلف را به شما پیشنهاد می کنیم.

لینک دانلود:  ماده 219 قانون ماليات ها

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *