مقالات مالیاتی

مالیات بر درآمد خودرو

مالیات بر درآمد خودرو

مالیات منبع درآمد اصلی دولت ها شناخته می شود که ابزاری موثر برای رسیدن به اهداف توزیع درآمد و تخصیص منابع به شمار می رود. خودرو نمونه ای از کالاهایی است که پیامدهای خارجی منفی دارد و به دلایل اقتصادی زیادی، مالیات به آن تعلق می گیرد.

چه خودروهایی باید مالیات بپردازند و به چه میزان؟

تمامی اشخاصی که دارای وسیله نقلیه عمومی مثل تاکسی، مینی بوس، اتوبوس، وانت بار، کامیون و… هستند، مشمول مالیات بر درآمد خودرو می باشند.

این نوع مالیات، تحت تاثیر فاکتورهای زیادی مثل نوع و مدل ماشین قرار دارد که طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، به شرح زیر می باشد.

طبق تبصره ماده 100 ق.م.م برخی از مشاغل از ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند ولی مالیاتی مقطوع برای آنها در نظر گرفته شده است که وسایل نقلیه جز این مشاغل محسوب می شوند. مودیان این امر باید برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه، اقدام نمایند که مدارک زیر ضروری است:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل و کپی کارت ماشین
  • شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز)

قیمت ملاک اخذ مالیات از خودرو چقدر است؟

طبق ابلاغیه سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس بند 4 ماده 17 ق.م.م که در تاریخ تیرماه 1392 اصلاح و تصویب شد، انواع وسایل نقلیه زمینی، موتوری، هوایی و دریایی به نرخ 2 درصد مشمول مالیات بر ارث هستند.

همچنین بهای خودرو های داخلی و وارداتی در اجرای تبصره 6 ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط سازمان مذکور اعلام می گردد، در اجرای مقررات بند 4 ماده 17 ق.م.م نیز ملاک قرار می گیرد.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات ترازنامه مالیاتی می باشد.

مالیات بر درآمد خودرو

مالیات بر درآمد خودرو

مالیات بر خرید بیش از یک خودرو:

طبق توافق بین وزارت صنعت و خودرو سازان، قرار شد با اجرای ماده 4 آیین نامه اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، بتوانند از مصرف کننده نهایی حمات کنند چرا که خریداران با خرید خودرو ها و فروش آنها در بازار آزاد با قیمتی بالاتر، سود قابل توجهی به دست می آورند.

در این میان، افرادی که بیش از یک خودرو ثبت نام کرده اند و مصرف کننده نهایی به شمار نمی روند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد فروش خودرو می شوند. به گفته ربیع زاده کارشناس اقتصاد و مالیات، اخذ این مالیات باعث کاهش نوسان قیمتی بازار خودرو می گردد. طبق این قانون، 10 تا 20 درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش آن اخذ می گردد.

اخذ مالیات پلکانی برای خریدهای خوردو های دوم به بعد:

آقای ربیع زاده گفت: برای کاهش نوسان قیمت خودرو و جلوگیری از فروش آنها در بازار آزاد، اخذ مالیات به صورت پلکانی صورت می گیرد به نحوی که هر شخص از خرید خودروی دوم به بعد مشمول پرداخت این نوع مالیات می گردد.

همچنین وی افزود: وقتی مالیات اخذ گردد تقاضا های واقعی برای خرید خودرو صورت می گیرد و دست سودجویان بازار آزاد کوتاه می شود.

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: با توجه به اینکه خودرو تبدیل به یک کالا برای سرمایه گذاری شده است، از اخذ مالیات 10 تا 20 درصدی از خرید خودرو ها توسط دلال ها حمایت کرد.

اخذ مالیات از خودرو های وارداتی و لوکس:

مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی، طبق تقلیل ارزش به ازای هر سال از سال مدل خودرو، و حداکثر تا 6 ماه به میزان 10 تا 60 درصد در هر سال طبق موضوع ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد و همچنین حق الثبت موضوع ماده 123 اصلاحی قانون ثبت قرار می گیرد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله انواع مالیات را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *