مقالات مالیاتی

آیا مشاوره مالیاتی برای مشاغل لازم است

مشاوره مالیاتی

هر اندازه که در جوامع کنونی و در میان مردم حرف از پرداخت مالیات زده شود، که وظیفه انسانی و اجتماعی هر شخصی است، ولی گویا، بیشتر اشخاص و شرکت ها از پرداخت مالیات واهمه دارند و به نوعی برایشان چالش، محسوب می‌ شود. این در حالی است، که حتی سازمان هایی هم که با سازمان امور مالیاتی همکاری می کنند، در صدد کم کردن مبلغ مالیات متعلقه به خود، یا به دنبال راه هایی برای بخشودگی و معافیت از این مالیات، هستند. این مشکلات سبب شده که مودیان درصدد رفع این چالش و مشکلات برآیند و عنوانی شغلی به نام مشاوره مالیاتی مشاغل، مورد تقاضا قرار گیرد. اما آیا مشاوره شغلی برای مشاغل مورد نیاز است؟

اگر شما هم در این مورد دچار تردید شده اید، بهتر است که به توضیحات زیر نگاهی داشته باشید.

مشاور مالیات

مشاوره مالیاتی چیست:

اگر تاکنون کاری را راه اندازی کرده اید یا اداره کرده باشید، حتما از مالیات شناخت کافی را به دست آورده اید و با پرداخت آن به مشکل هم برخورد کرده اید، و با کلماتی نظیر وکیل مالیاتی، مشاوره دارایی، و مشاور مالیاتی و … به گوشتان برخورد کرده اید. شاید حتی تصمیم گرفته باشید که از یکی از مشاوران مالیاتی کمک بگیرید یا حتی به یک مشاور تماس بگیرید و با او صحبت کنید.

اگر تمام این کارها برایتان پیش آمده باشد و هنوز یک مشاور را به خدمت نگرفته اید، حتما این سوال پیش می‌آید که چرا نیاز به مشاوره مالیاتی داریم؟

برای مطالعه مقاله چگونگی ارسال اظهارنامه از این لینک استفاده نمایید.

مشاور مالیاتی کیست

مشاور مالیاتی کیست

مشاور مالیاتی کیست:

یک شخص متخصص و کارآمد در زمینه مالیات، که امور مالیاتی شرکت را به عهده دارد، که یکی از شاخه های مشاوره است را، مشاور مالیاتی می‌نامند. این مشاور تمام علم خود را در زمینه موقعیت های مختلف مالیاتی، در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌ دهد. با توجه به اینکه در کتاب های مهندسی، پزشکی و قانون که در اختیار همه مردم قرار گرفته است، اما با این حال مردم برای مشکلات خود، به پزشکان، مهندسان و وکلا، مراجعه می‌کنند. علت اینکار کاملا مشخص است، که برای فهم بسیاری از مسائل به یک متخصص نیاز است.

این مشاور، یک کارشناس با تجربه در زمینه قانون مالیات و حسابداری است، و از جمله خدماتی که ارائه می ‌دهد، مشاوره به صاحبان مشاغل جهت حداقل پرداخت کردن میزان مالیات، مطابق با قانون است. آنها در رابطه با کارها و دستورالعمل های مالیاتی کاملا مسلط و به روز هستند و به افراد و شرکت ها کمک می‌ کنند که اظهارنامه مالیاتی خود را به درستی تهیه و ارائه دهند. در واقع مشاور مالیاتی شرکت در تلاش است که، با بررسی هزینه های مرتبط با شرکت، سود شرکت را به بالاترین میزان، و هزینه های شرکت را به پایین ترین میزان برساند.

مشاور حسابداری

برای اینکه بدانید مشاوره مالیاتی برای مشاغل مورد نیاز است یا نه؟ دلایل گوناگونی وجود دارد که صاحبان برخی از مشاغل به سراغ مشاورین مالیاتی می‌ روند، که از عمده ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت کردن قانون مالیات، توسط مشاور، زیرا با پیچیده شدن روز به روز قوانین مالیاتی، صاحبان مشاغل فرصت کافی جهت کسب اطلاعات را ندارند.
  • ارتباط با اداره مالیات، زیرا به راحتی با اداره مالیات ارتباط برقرار می‌کند.
  • کمک کردن به کسب و کار، در زمینه امور مرتبط به مالیات، زیرا متعهد است که به هیچ عنوان از قانون تخطی نمی کند.
  • کمک به کسب و کار، جهت کاهش دادن میزان مالیات، و بهینه کردن بار مالی صاحب کسب و کار
  • انجام برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت توسط او، برای مشاغل

در واقع اگر صاحبان کسب و کار بتوانند از یک مشاور متخصص و با دانش کافی در زمینه مالیات، استفاده کنند، می‌توانند سرمایه زیادی را در این زمینه پس انداز کنند، و آن را در زمینه مشکلات مالی خود خرج کنند.

در ضمن مشاورین مالیاتی باید دانش هایی نظیر: دانش حقوقی، دانش حسابداری، دانش ریاضی، دانش درک حقایق پیچیده، روابط عمومی بالا و قدرت تصمیم گیری داشته باشند تا بتوانند با صاحبان مشاغل کمک کنند.

برای مطالعه مقاله انواع مشاوره مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

تفاوت بین مشاور مالیاتی و حسابدار

تفاوت بین مشاور مالیاتی و حسابدار

تفاوت بین مشاور مالیاتی و حسابدار:

حسابداران نیز می توانند مانند مشاوران مالیاتی، در خصوص مدیریت هزینه ها، کمک در تفهیم قوانین، تهیه گزارشات مالی شرکت، و همچنین حسابرسی سالیانه شرکت انجام وظیفه و یا به مدیران شرکت مشاوره ارائه نمایند. مشاورین مالیاتی، ابتدا زندگی را بصورت حسابدار شروع می کنند، سپس در زمینه مالیات، آموزش های لازم را دیده، نسبت به قوانین و اصطلاحات شناخت کافی را بدست می‌آورند، در صورتی که حسابدار اطلاعات عمومی تر دارد و خیلی وارد جزییات نشده است.

به دلیل وجود تخصص در این مشاوران، برای مدیرانی که دنبال مشاوره مالیاتی پیچیده ای با ساختار بزرگتر هستند، مناسب تر است. حسابداران برخلاف مشاوران مالیاتی از یک سری قوانین کلی که در کشورهای گوناگون ، این قوانین یکسان باشند، پیروی می کنند. اما یک مشاور مالیاتی به فراخور قوانین هر کشور، اصول مالیاتی را کاملا مسلط می باشد.

البته گاهی ممکن است که بعضی از حسابداران، اطلاعات مناسبی در زمینه مالیات داشته باشند، ولی مشاور مالیاتی در این مورد، متخصص تر و مفیدتر می باشد. بنابراین به صاحبان مشاغل توصیه می‌شود که برای انجام امور مالیاتی خود، حتما به سراغ این مشاوران بروند و از آنها کمک بگیرند تا این کارها، بهتر و تخصصی تر پیگیری شود.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

یک مشاور مالیاتی شخصی است که در رابطه با قوانین مالیاتی آموزش ‌دیده است. اگر بخواهید یک مشاوره مالیاتی قانونی از او بخواهید، باید یک متخصص امور مربوط به مالیات یا یک شرکت مشاوره مالیاتی را انتخاب کنید. در عین ‌حال او باید دارنده مدرک معتبر در این کار باشد. در حالی ‌که حسابدار شخصی است که وظیفه آن حفظ حساب‌های یک شرکت و بازبینی صورت های مالی است.

یک مشاور، فردی است که مسئول امور مالی و نگرانی های مربوط به آن است. با آموزش پیشرفته و درک عمیق قانون مالیات، آنها می توانند به شرکت کمک کنند تا مالیات قابل پرداخت را کاهش دهند و شرایط مالی بهتری را برای شرکت رقم زنند.

مشاورین برخلاف حسابداران، همیشه CPA یا وکیل نیستند. به ‌این ‌ترتیب، او باید یک مدرک کتبی یا تجربه قبلی IRS برای ثبت ‌نام به ‌عنوان یک نماینده ثبت نام شده با IRS داشته باشند.

برای مطالعه مقاله مراحل و نحوه حل اختلاف مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

وظایف جامع مشاور مالیاتی

وظایف جامع مشاور مالیاتی

وظایف جامع مشاور مالیاتی:

تعدادی از مسئولیت هایی که بر عهده مشاور مالیاتی می باشند، عبارتند از:

  • پر کردن و ارسال اظهار نامه مالیاتی
  • تهیه اظهارنامه مالیاتی
  • تحلیل قوانین مالیاتی
  • تجزیه و تحلیل سوابق مالی، سیستم ها و بودجه ها
  • برنامه ریزی برای کمک به مشتریان جهت درک آینده مالی
  • بررسی کتاب ها و مانده های مالی
  • توضیح قوانین و مقررات با بیانی ساده برای درک بهتر مدیران و کارکنان شرکت ها
  • پیدا کردن روش های کسر و معافیت های مالیاتی
  • همیاری به مشتریان جهت به حداقل رساندن بدهی مالیاتی
  • ارائه گزارش های مالیاتی به موقع
  • تنظیم لایحه مالیاتی

مزایای داشتن یک مشاور مالیاتی:

  • داشتن علم و دانش از قانون های موجود در کشور، تا بتواند کارفرما را توجیه کند.
  • ارائه بهترین راهکار جهت پس انداز
  • صرفه جویی در وقت، با وجود مشاور
  • شناسایی تمام کسری ها و توصیه تصمیمات استراتژیک جهت پایان سال
  • آشنایی با نرم افزارهای مالیاتی
  • اطلاع از اعتبارات و کسری ها، و اطمینان از اینکه امور مالیاتی شما درست پیگیری شده و تسویه مالیاتی آن را انجام می دهد.
  • اطلاع از سوابق مالیاتی شما و ارائه بهترین راهکار های قانونی

باید توجه شود که صاحبان مشاغل با وجود یک مشاور مالیاتی، می توانند مشکلات حقوقی خود را به کمترین میزان آن برسانند، و شهرت و اعتبار خوبی در زمینه پرداخت مالیات بدست بیاورند.

برای مطالعه مقاله بررسی ارتباط بین هموارسازی درآمد مشمول مالیات از این لینک استفاده نمایید.

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی

انتخاب بهترین مشاور مالیاتی برای مشاغل:

نخست باید به این نکته توجه شود که برای چه کاری می‌ خواهید مشاور مالیاتی را استخدام کنید؟ و اینکه آیا مشکلی بزرگ و پیچیده دارید یا نیاز مالی ساده و کوچکی دارید؟ اگر گمان کردید که مشکل مالیاتی شما بزرگ و پیچیده است، پس باید، به دنبال یک مشاور حرفه ای و کاربلد باشید. راه اندازی کسب و کار جدید، بررسی وضعیت مالیات های پرداخت نشده و معوقه، نزدیک شدن به موعد بازنشستگی و …. این ها از جمله مشکلاتی هستند که احتیاج به استخدام یک مشاور حرفه ای دارد.

همان گونه که اشاره شد، مشاور مالیاتی مهارت های گوناگونی در ارتباط با حسابداری و مالیات دارند. به همین علت انتخاب بهترین مشاور مالیاتی، یک تصمیم بسیار چالش برانگیز است. برای انتخاب بهترین آنها، در بسیاری از سیستم عامل های آنلاین و آفلاین به مدت زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. با این وجود، برای استخدام بهترین مشاور مالیاتی، نکات تخصصی و مهم زیر را باید دانست:

  • بررسی کیفیت و سابقه مشاوره مشاور مالیاتی، حتما قبل از همکاری با مشاور صلاحیت اخلاقی و فنی او بررسی شود، و از او گواهی نامه معتبر درخواست کنید، و باید از همه قانون های مالیاتی پیروی کند و به این نکته توجه شود که سابقه بدی نداشته باشد، یعنی مشتری های قبلی از او ناراضی نباشند.
  • تجربه و تخصص مشاور در حوزه های مالی، برخی از صاحبان مشاغل کوچک، بسیار باهوشند، آنها با بهره گیری از این مشاوران، به دلیل ارائه نظرهای هوشمندانه و کارآمد، کار خود را به پیش می‌ برند.
  • مبلغ درخواستی از سوی مشاور را در نظر بگیرید، هر چه پرونده ی مالیاتی شرکت سنگین تر باشد، مشاور مبلغ بیشتری را جهت حق الزحمه دریافت می کند. البته بعضی از مشاوران به صورت ساعتی، هزینه را دریافت می‌کنند. بعضی از آنها درصدی از مالیات عودت داده شده را، بعنوان حق الزحمه تقاضا می‌ کنند. بعضی نیز خواستار درصدی از سهام شرکت هستند. بنابراین پیش از بستن قرارداد، بهتر است که درباره حق الزحمه او، صحبت شود.
  • ارزیابی عملکرد او، استخدام یک مشاور با عملکرد عالی کار خیلی سختی است، زیرا آنها در ارزیابی شرکت، آموزش به کارمندان و پرسنل، همچنین بهبود سیستم کارایی بسیار موثرند.
  • کاهش استرس در مدیریت، گاهی اوقات وجود مشکلی در شرکت، و عدم توانایی حل آن مشکل توسط مدیر، وجود مشاورانی با تجربه و متخصص، با همکاری مدیریت، این مشکلات رسیدگی می ‌شوند و بهترین تصمیم گرفته می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات شرکت های غیر فعال از این لینک استفاده نمایید.

برنامه ریزی مالیاتی برای صاحبان مشاغل

برنامه ریزی مالیاتی برای صاحبان مشاغل

برنامه ریزی مالیاتی برای صاحبان مشاغل:

“اگر شرایط مالی را کنترل نکنید، بدون شک شرایط مالی شما را کنترل خواهد کرد.”

به وجود آوردن ثروت، نگهداری و رشد آن در آینده، فقط با گرفتن تصمیم صحیح و با برنامه ریزی مالی، قابل اتفاق افتادن است. اولین چیزی که با برنامه ریزی بدست می آوریم، هدف ها هستند. زیرا که این اهداف، کمک به درآمد زایی و گسترش کار می کنند. در زمینه ی مالیاتی نیز همین گونه است. از مهم ترین اهداف برنامه ریزی مالیاتی، می توان به اطمینان و اعتماد از وضعیت مالی شرکت، در ایمن ترین حالت ممکن اشاره کرد.

بهترین استراتژی مالیاتی را فقط یک مشاور با تجربه و متخصص، برای مدیران به ارمغان می ‌آورد. زیرا صاحبان مشاغل نمی ‌توانند در همه امور تخصص لازم را داشته باشند، تعدادی از این امور، امور مالی، منابع انسانی و بازاریابی، خرید و فروش، حسابداری، حمل و نقل و…. هستند که اگر مدیران با یک مشاور مالیاتی متخصص و کارآمد، همکاری و مشاوره کنند، این امور به نحو احسن پیش می روند.

گاهی اوقات نیز مالیات های تجاری، مانعی برای رشد شرکت و سودآوری آن است، که اگر به موقع و به درستی برنامه ریزی شود و از یک مشاور مالیاتی حرفه ای در این زمینه استفاده شود، ضرایب و جریمه های مالیاتی به شدت کاهش می یابد، حتی با وجود مشاور می توان راه های معافیت از مالیات را هم آموخت.

کلام پایانی:

همان گونه که می ‌دانیم، بخش مالی از مهم ترین قسمت های یک شرکت است. اگر در این بخش با مشکلی مواجه شود، اختلال در همه ی قسمت های شرکت به وجود می آید. پرداخت کردن مالیات، همیشه جزء دغدغه های هر شغل و هر کارفرمایی می ‌باشد. استحدام یک مشاور مالیاتی لازمه هر شرکتی است. در واقع مشاوران مالیاتی با داشتن اطلاعات کافی در زمینه عملکرد های مالی شرکت و اظهار نامه های مالیاتی، می‌ توانند بسیاری از مشکلات شرکت در این زمینه را بر طرف کند.

صاحبان مشاغل با کمک این مشاوران، با برنامه ریزی دقیق و درست، سعی دارند که با رعایت قانون، حداقل میزان مالیات را پرداخت کنند، زیرا که خود از به روزترین مسایل قوانین و مالیات اطلاعی ندارند، همین امر سبب شده که از مشاوران مالیاتی در جهت کسب و کار خود کمک بگیرند، تا علاوه بر پرداخت کردن مالیات کمتر، نسبت به قوانین مالیاتی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله گروه بندی مالیاتی مودیان حقیقی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات حسابداری می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *