مقالات مالیاتی

استعلام گرفتن ممنوع الخروجی بدهی مالیاتی

استعلام گرفتن ممنوع الخروجی بدهی مالیاتی

مبالغ دریافتی که توسط دولت به وسیله قانون و برای تامین مخارج عمومی کشور دریافت می نماید را مالیات می گویند. صاحبان کسب و کار اسناد، مدارک و گزارشات لازم و همچنین اظهارنامه مالیاتی گزارش عملکرد کاری خود را به اداره مالیات تحویل می دهند و بر اساس آیین نامه قانون مالیات های مستقیم مکلف به پرداخت مالیات تعیین شده از این سازمان می باشند.

حالا اگر مودیان مالیاتی بتوانند، مالیات تعیین شده را به موقع پرداخت کنند می توانند از بعضی از معافیت های مالیاتی و یا برخی تشویق ها استفاده کنند، ولی اگر مودیان در پرداخت این مالیات تعیین شده کوتاهی کنند و یا به تاخیر بیندازند، مشمول پرداخت جریمه و ممنوعیت خروج از کشور می شوند.

قبل از ممنوع خروج کردن مودیان مالیاتی اقداماتی به شرح ذیل از طرف سازمان مربوطه انجام می شود:

اول اموال فرد را شناسایی می کنند و نسبت به مطالبات سازمان اقدام می کنند، دیگر اینکه بدی های مالیاتی را از راه توقیف و برداشت از حساب های بانکی و یا حراج اموال توقیف شده برداشت می کنند. در مرحله آخر نسبت به ممنوع خروج کردن شخص اقدام می کنند، ولی قبل از اجرای آن اطلاع لازم را به شخص می دهند و تا یک ماه هم به او فرصت لازم را می دهند. همه سعی و تلاش سازمان امور مالیاتی برای احترام به حقوق شهروندان می باشد و این ممنوعیت قبل از اجرای حکم آن به صورت پیامک به فرد اطلاع داده می شود و حتی بعد از اجرای حکم هم به او به وسیله پیامک اطلاع رسانی می شود.

انجام مشاوره مالیاتی

تعویق انداختن پرداخت مالیات:

مودیان مالیاتی باید در زمان مقرر مدارک و اظهارنامه صحیح را به اداره مالیات تسلیم کنند و بر اساس قانون و کارکرد یک ساله شرکت و یا موسسه و یا … مشخص می شود. بر ساس قانون پرداخت مالیات، فرد موظف به پرداخت مالیات تعیین شده می باشد.

مودیان مالیاتی که پرداخت مالیات تعیین شده خود را به تعویق بیندازند و یا آن را پرداخت نکنند، با توجه به قانون، یک سری ممنوعیت های قانونی برای این افراد معین می شود و ممنوع الخروج شدن آن ها هم جزئی از این ممنوعیت قانونی می باشد.

البته این ممنوعیت یک قسمتی از اجرای قوانین برای این افراد می باشد، زیرا اگر این مودیان از پرداخت مالیات خودداری کنند و یا اینکه اسناد، مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارائه ندهند، علاوه بر اینکه ممنوع الخروج از کشور می شوند، به مدت سه تا دوازده ماه حبس برای این افراد در نظر گرفته می شود و در شرایط بالاتر اموال منقول و غیر منقول آن ها توقیف می شود.

برای مطالعه مقاله سقف معافیت مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

ممنوعیت خروج از کشور

ممنوعیت خروج از کشور

مبلغ بدهی منجر شده به ممنوع الخروجی:

بر اساس ماده 202 قانون مالیات های مستقیم کشوری،

هر زمان مودی حقوقی دارای تولیدی که مشمول پرداخت 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی باشد، شامل قانون ممنوعیت خروج از کشور می شود.

این مبلغ برای مودیان حقوقی دیگر بیشتر از 200 میلیون تومان و برای مودیان دارای واحدهای تولیدی مجوز دار و پروانه بهره برداری، بیشتر از 10% از سرمایه ثبتی می باشد.

البته ابن قانون اجرایی برای سال های قبل از 1395 می باشد، زیرا در سال 1395 قوانین جدید مالیاتی بر این اساس تصویب شد که مودی حقیقی و یا حقوقی می تواند مالیات نپرداخته به دولت داشته باشد، ولی ممونوع الخروج نباشد. در قانون تصویب شده در سال 1395 مودیان مالیاتی که بدهی آن ها بیشتر از میزان تعیین شده باشد، مشمول قانون منع خروج از کشور می شوند.

خدمات حسابداری

اقدام لازم برای رفع ممنوعیت خارج از کشور:

هرگاه شخص حقیقی و یا حقوقی بنا بر دلایل قانون مالیاتی دارای بدهی مالیاتی باشند، بر اساس بخش نامه مالیاتی از سمت دادستان انتظامی مالیاتی مشمول ممنوعیت خروج از کشور می شوند و باید برای رفع این ممنوعیت اقدامات لازم را انجام دهند.

برای انجام این کار ابتدا باید مالیات پرداخت نشده را به صندوق سازمان مالیاتی پرداخت کنند و یا اینکه به میزان مبلغ بدهی مودی، مبلغ نقدی، وثیقه ملکی و یا ضمانت بانکی برای تضمین در اختیار این سازمان قرار دهند. بعد از پرداخت بدهی مالیاتی و یا قرار دادن وثیقه تضمین شده برای سازمان امور مالیاتی، این سازمان موظف است که در سریع ترین زمان ممکن به سازمان مربوطه اطلاع دهند و ظرف مدت یک روز ممنوعیت خروج از کشور برای مودی رفع شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که مودی مالیاتی، حتی در صورت داشتن بدهی به سازمان می تواند برای زیارت خانه خدا و عتبات عالیات، انجام موارد درمانی، پیگیری امور تجاری برای تسویه بدهی خود و مواردی که خود سازمان صلاحیت آن را تشخیص بدهد، از کشور خارج شوند.

اقدام لازم برای رفع ممنوعیت خارج از کشور

اقدام لازم برای رفع ممنوعیت خارج از کشور

استعلام از بدهی مالیاتی:

حدودا یک ماه قبل از قبل از ابلاغ ممنوعیت خروج از کشور برای مودی، به وسیله پیامک به او اطلاع داده می شود. دیگر اینکه اگر فرد از این ابلاغیه اطلاع نداشته باشد می تواند، قبل از اقدامات سفر به اداره گذر نامه شهر خود از وضعیت خروج از کشور و بدهی خود به سازمان امور مالیاتی اطلاع پیدا کند.

اداره گذرنامه فهرست همه این افراد را به روزرسانی می کند و اطلاعات لازم را در اختیار فرد قرار می دهند. قبل از مراجعه حضوری می توانید سامانه استعلام ممنوعیت خروج از کشور مراجعه کنید و با وارد کردن کد ملی خود از وضعیت خروج اطلاع پیدا کنید.

چه کسانی از شرکت مشمول ممنوعیت خروج از کشور می شوند:

هر زمان که یک شرکت و یا یک موسسه دارای بدهی مالیاتی بشود، همه مدیران و مسئولین که دارای حق امضاء اسناد تعهد آور می باشند، مشمول ممنوعیت خروج از کشور می باشند.

پرسش و پاسخ متداول در مورد استعلام گرفتن ممنوع الخروجی:

  1. مالیات چیست؟

    مبالغی را که دولت به وسیله قانون، برای تامین مخارج عمومی از مردم دریافت می کند، مالیات نام دارد. صاحبان کسب و کار به وسیله اظهارنامه مالیاتی، گزارش عملکرد مالی خود را به دولت گزارش می دهند و سازمان امور مالیاتی بر اساس آن مالیات مشخص می کنند و فرد موظف به پرداخت آن می باشد.

  2. ممنوع الخروجی مالیاتی چیست؟

    اگر مودیان مالیاتی، مالیات مشمول شده خود را به موقع پرداخت کنند، مشمول بعضی از معافیت های مالیاتی می شوند، اما اگر مالیات خود را پرداخت نکنند و یا پرداخت آن را به تاخیر بیندازند، موظف به پرداخت جریمه و ممنوعیت خروج از کشور می شوند.

  3. سازمان امور مالیاتی قبل از ممنوع الخروج کردن چه اقداماتی را انجام می دهد؟

    ابتدا اموال فرد شناسایی می شود و نسبت به پرداخت بدهی اقدامات لازم انجام می شود، بعد بدهی های معوقه را از راه توقیف و برداشت از حساب های بانکی انجام می دهند. در آخر در صورت عدم پرداخت بدهی، فرد را ممنوع الخروج می کنند، ولی قبل از انجام آن به شخص اطلاع می دهند و یک ماه فرصت برای انجام پرداخت بدهی به وی داده می شود.

  4. در صورت ممنوع الخروج شدن باید چه اقداماتی را انجام دهید؟

    برای رفع ممنوع الخروجی در ابتدا باید مالیات پرداخت نشده به صندوق سازمان مالیاتی پرداخت کنید و یا به میزان مبلغ بدهی، مبلغ نقدی، وثیقه ملکی و یا ضمانت نامه بانکی در اختیار سازمان قرار دهید و سازمان هم در سریع ترین زمان ممکن به سازمان مربوطه اطلاع می دهد و در مدت زمان یک روز، ممنوع الخروجی مودی رفع می شود.

  5. در چه مواردی، مودی با داشتن بدهی می تواند از کشور خارج شود؟

    مودی مالیاتی می تواند در صورت صلاحدید سازمان، با داشتن بدهی مالیاتی برای زیارت خانه خدا و عتبات عالیات، انجام امور درمانی، پیگیری امور تجاری برای تسویه بدهی خود از کشور خارج شود.

  6. کدام اشخاص یک شرکت مشمول مونوعیت خروج از کشور می شوند؟

    در صورتی که یک شرکت بدهی مالیاتی داشته باشد، کلیه مدیران و مسئولین دارای حق امضاء اسناد، مشمول قانون ممنوع الخروجی می شوند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات خرید ارز را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *