مقالات مالیاتی

اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات

ضرورت پرداخت مالیات

کشورهای مختلف برای تامین بودجه، برخی از مردم کشور را مشمول پرداخت مالیات می کنند و این بودجه به دست آمده را برای آبادانی و بهره وری کشور مصرف می کنند. به همین دلیل است که می توان به ضرورت پرداخت مالیات در کشور پی برد.

پرداخت مالیات بسیار دارای اهمیت می باشد و دولت این بودجه را برای پروژه های تجاری و رشد اقتصادی کشور مصرف می کند. برای همین دلایل، پرداخت مالیات از طرف مردم تاثیر بسیار مهمی برای وضعیت اقتصادی کشور دارد.

مشاوره مالیاتی

بخش هایی که با پرداخت مالیات به رونق می رسند:

در ذیل به بخشی از خدماتی که در پرداخت مالیات به رونق می رسد را توضیح می دهیم:

  • بخش سلامت و بهداشت: با پرداخت مالیات، دولت می تواند، بودجه خدمات درمانی را تامین کند و به بخش های مراقبت های پزشکی، تحقیقات پزشکی و بخش تامین اجتماعی کمک بسیار زیادی داشته باشد.
  • ضرورت مالیات در تحصیلات: کمک به آموزش و پرورش یکی از بخش های بسیار مهم می باشد و به همین دلیل برای دولت، سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش در اولویت قرار دارد.
  • ضرورت پرداخت مالیات برای حفظ حکومت: حکومت ضعیف و فقیر، نتایج اقتصادی بدی را برای کشور به همراه دارد و باعث رشد اقتصادی نمی باشد، ولی اگر کشور دارای مدیریت قوی باشد و مالیات به دست آمده را در جهت درست، سازمان بندی کند می تواند به رشد اقتصادی بسیار بالایی دست یابد. دولت این مالیات را برای پرداخت حقوق کارکنان دولتی و دیگر افراد مرتبط با دولت مصرف می کند و این سازمان های دولتی هم در جهت آبادانی، بهره وریی و رشد اقتصادی کشور تلاش می کنند.
  • ضرورت پرداخت مالیات برای بخش های دیگر: دولت از این مالیات اخذ شده، برای بودجه بازنشستگی، مزایای بیکاری و مراقبت از کودکان و … استفاده می کند.

برای مطالعه مقاله نکات مهم دادرسی مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اهمیت پرداخت مالیات

اهمیت پرداخت مالیات

نقش مهم مالیات بر توسعه اقتصادی:

سیاست های مالیاتی دارای دو نقش مهم در تامین توسعه اقتصادی می باشد:

  • می توان با پرداخت مالیات، سطح اقتصادی کشور را بالا برد و با توجه به بالا بودن سطح اقتصادی درآمد مردم هم به تبعیت از آن بالا می رود.
  • پرداخت مالیات، باعث رونق اقتصادی می شود و این رونق تولید را افزایش می دهد و باعث کم شدن واردات می شود.

تمام شرکت ها، برای پرداخت مالیات دارای محاسبات پیچیده ای می باشند و برای این محاسبات به خدمات حسابداری و افراد خبره و با تخصص نیاز دارند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

تاثیر مالیات بر اقتصاد کشور:

مالیات پرداختی توسط شهروندان مشمول مالیات، باعث رونق اقتصادی می شود که در ذیل به بررسی این موارد می پردازیم:

  • پرداخت مالیات به رشد اقتصادی کشور بسیار کمک می کند و باعث بالا رفتن تولید ناخالص داخلی کشور می شود.
  • پرداخت مالیات باعث رشد اقتصادی و در نتیجه، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی مردم می باشد. هنگامی که سطح زندگی مردم بالا رود، بازار مصرف هم بالاتر و قوی تر می شود و به دنبال آن استانداردها بالاتر می رود.
  • دولت از مالیات به عنوان عامل بازدارنده برای فعالیت های نا مطلوب مانند مشروبات الکلی، دخانیات و … استفاده می کند. دولت عوارض و مالیات این موارد را بالا می برند تا از مصرف آن جلوگیری کند.
  • دولت مالیات پرداختی را در در زمینه کشاورزی و غذایی برای کمک به تغذیه تکمیلی، برنامه مدرسه ها، بیمه محصولات مصورف می کند.
  • مالیات پرداختی به دولت در برنامه های دفاعی و امنیت ملی کمک بسیاری می کند و این بخش از وزارت دفاع را در برنامه های نظامی حمایت می کند.

برای مطالعه مقاله مرور زمان مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نقش مهم مالیات بر توسعه اقتصادی

نقش مهم مالیات بر توسعه اقتصادی

ضرورت و اهمیت پرداخت مالیات توسط شرکت ها:

قسمتی از مالیات دریافتی در کشور به وسیله شرکت ها تامین می شود. شرکت ها و صنایع تولیدی باید قسمتی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. این مالیات هم بر اساس نوع فعالیت شرکت متفاوت می باشد.

شرکت ها هم می توانند، برای کاهش سود مشمول مالیات، بخش هایی از هزینه های خود را کاهش دهند. برای این کار می توانند، هزینه ای بازنشستگی، پزشکی کارمندان را از هزینه ای مالیات کم کنند. شرکت ها موظف به پرداخت این مالیات ابلاغ شده می باشند و باید از طریق اظهارنامه مالیاتی، درآمد، سود و تمام محاسبات شرکت را ارائه دهند.

خدمات حسابداری

ضرورت و اهمیت پرداخت مالیات بر دارایی تجاری:

اگر تجارت شخصی دارای املاک و مستغلات باشد، باید برای این تجارت، به سازمان امور مالیاتی، مالیات آن پرداخت شود. البته توجه داشته باشید که در زمان فروش ساختمان و یا زمین، مالیات بسیار جزئی و کمی در نظر گرفته شده است. در واقع علاوه بر مالیات فروش توسط این افراد، برای سود این مستغلات هم باید مالیات پرداخت شود.

برای مطالعه مقاله جرایم مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تاثیرات منفی عدم پرداخت مالیات در کشور

تاثیرات منفی عدم پرداخت مالیات در کشور

تاثیرات منفی عدم پرداخت مالیات در کشور:

عدم پرداخت مالیات در کشور باعث یجاد پیامدهایی می شود که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم:

  • عدم پرداخت مالیات باعث کاهش درآمد دولت می شود و این باعث اختلال در بودجه و دست نیافتن به اهداف پیش بینی شده می باشد.
  • عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی، باعث به خطر انداختن امنیت اقتصادی می شود و سرمایه گذاری اقتصادی را با مشکل مواجه می کند.
  • عدم پرداخت مالیات باعث جمع شدن ثروت، تجمل گرایی و فاصله طبقاتی می شود.
  • عدم پرداخت مالیات هایی با رقم بالا، باعث ایجاد بدهی برای مودیان مالیاتی می شود و در نهایت این مودیان در برنامه های اقتصادی شرکت با مشکل روبه رو می شوند.
  • عدم پرداخت مالیات باعث کاهش بودجه عمرانی و کم شدن تولید کالاهای عمومی می شود که در نهایت باعث پایین آمدن رفاه مردم می شود.
  • عدم پرداخت مالیات باعث تبعیض با کسانی که مالیات خود را پرداخت می کنند می شود.
  • عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی باعث می شود که توان رقابتی اقتصادی برای کسانی باشد که مالیات پرداخت نمی کنند.
  • عدم پرداخت مالیات باعث می شود که این کار گسترش پیدا کند و بقیه واحد های اقتصادی نیز ترغیب به نپرداختن مالیات بشوند.
  • از نظر قانونی، عدم پرداخت مالیات جرم محسوب می شود و بر اساس قانون و بندهای مربوط به آن به مجازات های درجه ششم محکوم می شوند. زیرا سرپیچی از مالیات خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران محسوب می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله برگ تشخیص مالیات را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *