مقالات حسابداری و حسابرسی

تهیه صورت های مالی

تهیه صورتهای مالی

صورت های مالی یک نهاد یا شرکت در واقع نشان دهنده اطلاعات مالی و شرایط دارایی و بدهی های آن سازمان می باشد که به صورت خلاصه و کاملا طبقه بندی شده تهیه می گردد.

صورت های مالی هر سازمان به شکل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع در دوره های زمانی معین شده تهیه می گردد که در ادامه این مطلب هر یک از آنها به تفکیک شرح داده شده است و ماژول های مورد نیاز هر کدام مشخص شده است.

روش تهیه صورت های مالی:

برای تهیه صورت های مالی نرم افزار های حسابداری طراحی شده اند که با ایجا الگوهای مناسب، می توان دقیق و سریع اقدام به تهیه صورت های مالی نمود که مطابق یا استاندارد های حسابداری باشند.

ترازنامه:

ترازنامه (بیلان) یا صورت وضعیت مالی به سندی گفته می شود که میزان بدهی، سرمایه و دارایی های شرکت یا سازمان را در دوره های مالی در قالب مشخصی طبقه بندی می کند. این سند به عنوان یکی از صورت های مالی ساختار مالی و میزان نقدینگی سازمان و همچنین انعطاف پذیری آن را نشان می دهد که فرمول آن به صورت زیر می باشد:

دارایی = بدهی + سرمایه (حقوق صاحبان سهام)

دارایی:

دارایی ها خود به دو نوع جاری و بلند مدت تقسیم می شوند که با توجه به قدرت نقد شوندگی تفکیک می شوند.

دارایی های جاری:

دارایی های بلند مدت (ثابت):

  • ماشین آلات
  • تولید
  • و سایر دارایی هایی که سرعت نقد شوندگی ندارند

بدهی:

بدهی ها نیز همچون دارایی ها به بدهی های جاری و بلند مدت دسته بندی می شوند که در واقع همان تعهدات شرکت به بستانکاران می باشند.

بدهی بلند مدت:

  • وام
  • مالیات معوقه

بدهی های جاری:

حقوق صاحبان سهام: حقوق صاحبان سهام در اصل به منافع اصلی صاحبان و سهام داران شرکت یا سازمان گفته می شود که شامل آورده سهام داران و ایجاد بدهی می باشد.

کلیه ثبت های حسابداری

صورت حساب سود و زیان:

به وجه نقد و پول هایی که از فعالیت های یک سازمان اقتصادی در طی یک دوره مالی، کسب و یا هزینه می گردند، ماژول های صورت حساب سود و زیان گفته می شود.

درآمد ها:

درآمد ها شامل دو بخش درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی به شرح زیر می باشند:

درآمد های عملیاتی: به آن دسته از درآمدهایی گفته می شود که در نتیجه فعالیت های شرکت کسب می گردند.

درآمد های غیر عملیاتی: به آن دسته از عملیاتی گفته می شود که در نتیجه فعالیت شرکت کسب نمی شوند مانند زمینی که برای شرکت خریداری شده است و پس از فروش، درآمد حاصل از آن درآمد غیر عملیاتی محسوب می گردد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مدیر مالی و مدیر اجرایی را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

روش تهیه صورت های مالی

روش تهیه صورت های مالی

هزینه ها:

هزینه به سه نوع، هزینه های عملیاتی، غیر عملیاتی و بهای تمام شده کالا برای شرکت های تولیدی دسته بندی می گردد که به شرح زیر می باشد.

هزینه های بهای تمام شده: خرید مواد اولیه، هزینه تولید، هزینه سربار

هزینه عملیاتی: هزینه فروش، هزینه بازاریابی، هزینه های اداری و مالی

هزینه های غیر عملیاتی: به هزینه هایی گفته می شود که در غالب بهای تمام شده و هزینه های عملیاتی نباشند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع از هزینه ها به فعالیت های شرکت مربوط نمی شود و دائمی نیستند.

هزینه ‌های دوره مالی – درآمد دوره مالی = سود ویژه

برای تهیه صورت سود و زیان سازمان مورد نظر، لازم است که تمامی درآمدهای عملیاتی و هزینه های عملیاتی ثبت شوند و سپس نتیجه تفاضل آن از تفاضل درآمدهای غیر عملیاتی با هزینه های عملیاتی کسر گردد، که سود و زیان قبل از مالیات محاسبه می گردد و با کسر مالیات مشمول از این مبلغ به دست آمده، سود و زیان ویژه محاسبه خواهد شد.

حسابداری شرکت ها

صورت گردش وجوه نقد:

صورت جریان وجوه نقد، در واقع به ثبت فعالیت های پولی بین شرکت و سایر شرکت ها گفته می شود و نشان دهنده این است که، سرمایه از کجا و از چه طریقی وارد شرکت شده است و در چه زمینه هایی هزینه می گردد.

همچنین صورت جریان وجوه نقد، دلایل اختلال در تعهدات مالی شرکت را بیان می نماید که برای تهیه آن لازم است در راستای سرمایه گذاری و فعالیت های عملیاتی، از تفاضل پول صرف شده و پول دریافتی محاسبه می شود.

صورت سود و زیان جامع:

صورت سود و زیان جامع، نشان دهنده افزایش یا کاهش در سود انباشته ناشی از فعالیت های شرکت می باشد که در واقع تمامی درآمدها و هزینه های قابل ارائه به صاحبان سرمایه، در یک دوره مالی به این نحو شناسایی می گردند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله استاندارد سازی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 8

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *