مقالات ثبت شرکتها

صورتجلسه کاهش اجباری سرمایه

صورت جلسه کاهش اجباری سرمایه

کاهش سرمایه زمانی مفید است که شرکت در شرایط مطلوبی قرار ندارد و یا در شرکتی که سود ده است و شرکت به سبب زیان های وارده قسمتی از سرمایه خود را از دست داده و تا ضرر وارد شده جبران نشود تقسیم سود امکان پذیر نیست.

با این کاهش سرمایه سهامداران می توانند در صورت سود دهی شرکت، سود را میان خود تقسیم کنند.

 کاهش اجباری سرمایه:

در صورتی که بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان رفته باشد مطابق با ماده 141 ل.ا هیئت مدیره باید مجمع عمومی فوق العاده را برای کاهش یا انحلال شرکت دعوت نماید که مجمع مذکور یا باید رای به انحلال شرکت بدهند و یا این که در همان جلسه کاهش قرارداد را اعلام کنند.

در ادامه ماده 141 ل.ا بیان می کند در صورتی که هیئت مدیره مجمع مذکور را دعوت نکند یا این که مجمعی که دعوت می شوند، نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه درخواست نماید.

در قسمت اخیر ماده به عبارت ذینفع اشاره شده است که می تواند منظور مشتریان، مدیران یا سهامداران شرکت باشد که هر کدام به تنهایی می توانند از دادگاه بر طبق مدارکی که در رابطه با از بین رفتن حداقل نصف سرمایه ارائه می دهد انحلال شرکت را از دادگاه بخواهند.

ثبت تغییرات شرکت ها

روش های کاهش اجباری سرمایه:

کاهش اجباری به دو روش زیر ممکن است صورت بگیرد.

  1. از طریق کاهش مبلغ اسمی سهام
  2. از طریق کاهش تعداد سهام

ماده 141:

اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقا شرکت مورد مشورت و رای گیری واقع شود.

هرگاه مجمع مزبور، به انحلال شرکت رای ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

در صورتی که هیئت مدیره بر خلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار در خواست کند.

نمونه صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص کاهش اجباری سرمایه:

بسمه تعالی

نمونه صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص کاهش سرمایه اجباری (موضوع ماده 141 لایحه اصلاحی قانون تجارت) در شرکت های سهامی خاص

نام شرکت : ………………………………………

شماره ثبت شرکت : …………………………

سرمایه ثبت شده : …………….……………

شناسه ملی : ………………………………..

صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت ………………… سهامی خاص ثبت شده به شماره ……… به ساعت ………… مورخ ………… با حضور کلیه / اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل گردید.

 الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ خانم/  آقای ……………..……….. به سمت رئیس جلسه

2ـ خانم/ آقای ……………..……….. به سمت ناظر رئیس

3ـ خانم/ آقای ……………..……….. به سمت ناظر جلسه

4ـ خانم/ آقای……………..……….. به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: در خصوص کاهش سرمایه به علت زیان های وارده موضوع ماده 141 لایحه اصلاحی قانون تجارت سرمایه شرکت از مبلغ ………………. ریال منقسم به ………… سهم ………………. ریالی به مبلغ………………. ریال منقسم به ………… سهم ریالی کاهش یافت.

ج : ماده ………… اساسنامه به شرح مذکور اصلاح می گردد.

د: به خانم / آقای ……………..……….. احدی از سهامداران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن حضور در اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورت جلسه و پرداخت حق الثبت و امضای دفاتر ثبت اقدام نماید.

امضای هیئت مدیره:

1ـ رئیس هیئت جلسه………………………….           2ـ ناظر جلسه………………………….

3ـ ناظر جلسه ………………………………..             4ـ منشی جلسه………………………….

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مدیریت مالی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

نکات مهم برای کاهش اجباری سرمایه

نکات مهم برای کاهش اجباری سرمایه

نکات مهم برای کاهش اجباری سرمایه:

  • کلیه صورت جلسات می بایست روی سر برگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضای اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.

  • لیست سهامداران همراه با تعداد سهام آنها و قید اینکه کاهش سرمایه از طریق کاهش تعداد سهام یا کاهش مبلغ اسمی سهام صورت گرفته (تبصره زیر ماده 189 لایحه اصلاحی قانون تجارت) به ضمیمه صورت جلسه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال گردد.

  • صورت جلسه در چند نسخه تنظیم کلیه صفحات و به امضای هیئت مدیره جلسه برسد ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکد پستی در سیستم درج گردد.

  • در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت (ماده 99) الزامی است.

  • در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت به همراه صورت جلسه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال گردد.

  • نام سهامداران در مجمع و تعداد سهامی آنها در یک لیست نوشته و به امضای آنها برسد و هیئت مدیره مجمع صحت آن را تایید و به همراه صورت جلسه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال گردد.

  • کلیه اقدامات پذیرش صورت جلسات از طریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.

جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تاسیس و تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود.

ثبت شرکت ها

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مدیریت ارتباط با مشتری CRM را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه خدمات حسابداری با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *