مقالات مالیاتی

 صورت معاملات فصلی چیست

صورت مغاملات فصلی چیست؟

معاملات فصلی از اصطلاحات جدیدی است که در قوانین مالیاتی کشورمان جای باز کرده است و توانسته بر روی مشاغل مختلف تاثیر بگذارد. در این مقاله در خدمت شما هستیم تا اطلاعاتی را در این مورد در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.

دریافت کردن صورت حساب معاملات موجب افزایش سرعت روند ارزیابی مالیاتی می گردد و زمان آن را کاهش می دهد. این قانون از چند سال پیش در ایران با نام صورت حساب معاملات فصلی وجود دارد. در این روش افرادی که صاحب کسب و کار می باشند موظف هستند فهرستی از معاملاتی که انجام داده اند را به شکل فصلی در اختیار سازمان امور مالیات قرار دهند.

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از معاملات فصلی ارائه دهیم می توان گفت: معاملات فصلی شامل تمام خرید و فروش هایی است که شخص حقیقی و حقوقی در یک زمان تعیین شده آن ها را انجام می دهد. مدت زمان معین از آغاز سال شمسی شروع می گردد و دوره های زمانی آن سه ماهه است.

و ظرف این سه ماه شخص باید فهرستی از تمام معاملات خود تهیه نموده و همراه با اطلاعات مربوط به این معاملات و سایر اطلاعاتی که لازم می باشد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برای شما روشن کنیم گزارش معاملات فصلی چیست؟.

انجام مشاوره مالیاتی

تاریخچه معاملات فصلی:

مالیات فصلی، از سال 1373 در ایران شروع شد و در قانونی با عنوان وصل مالیات دولت طرح گردید. برای این که دولت بتواند درآمد مالیاتی خودش را پیش بینی نماید از افرادی که لازم بود کارت اقتصادی دریافت کند خواست صورت حساب های سه ماهه از معاملات خود را که شامل خرید و فروش هایی بود که در دوره سه ماه انجام شده بود به دولت ارائه دهد.

در سال 1380 ماده 169 به تصویب رسید و سخت گیری بیشتری برای اشخاص در این زمینه به وجود آمد. در نهایت این قانون در سال 1391 به طور کامل و جامع به اجرا در آمد.و افراد حقوقی و حقیقی مجبور شدند کد اقتصادی دریافت کرده و آن را در معاملات خود درج کنند و در نهایت معاملات فصلی را سازمان مالیات ارسال نمایند. سپس در سال 1394 این قانون اصلاحاتی کرد و در حال حاضر این قوانین بر طبق تغییرات پایانی که در سال 94 انجام گرفت اجرا می گردد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست از این لینک استفاده نمایید.

تاریخچه صورت معاملات فصلی

تاریخچه صورت معاملات فصلی

اطلاعات لازم درج شده معاملات فصلی:

همان طور که بیش از این گفتیم علاوه بر لیست معاملات باید شماره اقتصادی که توسط سازمان مالیاتی به خریدار و فروشنده داده شود نیز در صورت معاملات فصلی ذکر گردد. همچنین در مواردی نظیر موارد وارداتی و صادراتی لازم است شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و همچنین کد گمرک ترخیصی کنندگان و در نهایت شماره اختصاصی از افراد در موارد وارداتی نیز ثبت شود. برای معاملات ارزی لازم است نوع ارز، مبلغ آن، نرخ برابری و معادل ریالی ارز و همچنین تمامی اسناد صادر شده و صورت حساب ها و … در معاملات فصلی آورده شود.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

چه کسانی ملزم به ارسال معاملات فصلی هستند:

بر اساس ماده 169 صورت معاملات فصلی برای سه گروه اجباری است. اولین گروه اشخاص حقوقی که شامل شرکت ها است می شوند، دومین گروه اشخاص حقیقی گروه 1 می باشند و صاحبان مشاغلی که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، سومین گروه می باشند. البته مانند هر قانون دیگری این قانون نیز استثنائاتی دارد که خوب است بدانید پس در ادامه با ما همراه باشید.

 عدم لزوم درج شماره اقتصادی:

مواردی وجود دارد که در آن لازم نیست شماره اقتصادی در صورت معاملات فصلی درج گردد.

  1. فروش کالا و همچنین ارائه خدمات به مصرف کنندگان نهایی
  2. معامله با مشاغلی نظیر دامپروری، کشاورزی، پرورش ماهی و … که لیست تمام آن ها در ماده 81 آورده شده است.
  3. خرید از ارگان هایی که لازم نیست در نظام مالیاتی ثبت نام داشته باشند. نظیر نهادهای دولتی
  4. معامله هایی که تا پنج درصد حد نصاب بوده و با شخص حقیقی انجام می گیرد.

برای مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

معاف بودن در ارسال صورت حساب

معاف بودن در ارسال صورت حساب

 معاف بودن در ارسال صورتحساب در چه مواردی ممکن است:

مواردی نیز وجود دارد که لازم نیست صورت حساب ارسال نمایند. از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود.

  1. معاملات مربوط به اوراق بهادار و سود آن ها
  2. حق تقدم و معاملات سهام الشرکه
  3. سود ناشی از جریمه صندوق تعاون، بانک، صندوق های حمایتی از گسترش بخش کشاورزی، صندوق قرض الحسنه و موسسات اعتباری مجاز غیر بانکی
  4. هنگامی که اعضای احزاب، تشکل غیر دولتی انجمن ها و … می خواهند در این مجامع عضو شوند.
  5. جوایز، کمک و هدیه های بلاعوض
  6. مبالغی که با عناوینی مانند خسارت، عوارض، حق تمبر و ثبت و این چنین موارد به دستگاه های اجرایی پداخت گردیده است.
  7. وجوهی که بابت شارژ ساختمانی که افراد در آن فعالیت می کند پرداخت می شود.

ارسال معاملات فصلی چقدر زمان دارد:

پیش از این نیز بیان گردید که معاملات فصلی بایستی در بازه های زمانی سه ماهه برای سازمان امور مالیاتی آماده گردد. بنابراین لازم است افراد حقیقی و حقوقی این کار را در هر چهار فصل سال انجام دهند. یعنی هر فصل یک بار این کار باید انجام گیرد. ناگفته نماند فرصت هر فصل تا پایان فصل نیست و باید حداکثر تا 1.5 ماه از فصل گذشته باید این کار انجام گیرد. برای مثال می توان تا 15 اردیبهشت در فصل بهار این کار را انجام داد.

اگر سر رسید یک شرکت در وسط یک سال شروع به کار کند، شرکت باید گزارش فصلی از ابتدای فصل تا ابتدای سال مالی بنویسد و سپس گزارشی از معاملات خود از شروع سال مالی تا آخر همان فصلی که در آن کار را شروع کرده است، بنویسد. گاهی ممکن است مدت زمان ارسال صورت معاملات فصلی توسط وزیر اقتصاد تمدید گردد.

برای مطالعه مقاله سامانه هوشمند پایش اظهارنامه مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

سامانه ارسال مغاملات فصلی

سامانه ارسال معاملات فصلی

شیوه ارسال معاملات فصلی چگونه است:

بر اساس آن چه در ماده 169 آمده است معاملات فصلی بایستی به شکل الکترونیکی ارسال گردد و به هیچ وجه به صورت درستی این کار نباید انجام گیرد زیرا سازمان مالیاتی نخواهد پذیرفت. معمولا از دو روش برای ارسال معاملات فصلی استفاده می شود. که به شرح زیر می باشد.

1. روش آنلاین برای ارسال معاملات فصلی

اولین روش برای انجام معاملات فصلی روش آنلاین است. در این روش شخص مودی لازم است به سامانه مراجعه نموده و سپس اطلاعات معاملات خود را به صورت مرحله مرحله می کند در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت و در نهایت ارسال می نماید.

2. روش آفلاین برای ارسال معاملات فصلی

در این روش لازم است مودی به وب سایت سازمان مراجعه نموده و نرم افزاری که در آن جا قرار گرفته است را دانلود نماید سپس نرم افزار را نصب نموده و به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت شروع به انجام ارسال معاملات فصلی کند.

البته ناگفته نماند در لحظه پایانی باید به نت وصل شده و اطلاعات را ارسال نماید. همچنین نرم افزارهایی حسابداری نیز می توانند در این زمینه به مودی کمک کنند که مودی می تواند نرم افزاری را که سازمان مالیاتی تایید کرده است دانلود کرده و کار خود را با آن ها انجام دهد و در نهایت کارهای بارگذاری را انجام دهد.

خدمات مالیاتی و حسابداری

اگر می خواهید معاملات فصلی را به بهترین شکل ممکن ارسال نمایید لازم است تجربه و تخصص زیادی در این زمینه داشته باشید. اگر در این زمینه مهارت لازم را ندارید بهتر است آن را به مشاور مالیاتی خود بسپارید که در این زمینه آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشد و بتواند این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد زیرا در صورت بی توجهی به تهیه معاملات فصلی و بروز اشتباه در آن ملزم پرداخت جریمه خواهید بود.

برای مطالعه مقاله استعلام مالیات ارزش افزوده از این لینک استفاده نمایید.

ارسال صورت معاملات فصلی

ارسال صورت معاملات فصلی

مراحل ثبت نام به روش آنلاین:

برای ثبت نام به روش آنلاین لازم است ابتدا اینترنت خود را وصل نمایید. سپس وارد سامانه الکترونیک شده و در قسمت ورود به سامانه اطلاعاتی که از اداره پست را دریافت کرده اید وارد نمایید. سپس اطلاعات خود را وارد می کنید و مشاهده می کنید که اطلاعاتی مانند بنگاه اقتصادی، گروه و نام استان و نام کاربر و حتی آخرین باری که به سیستم وارد شده اید را رویت می کیند.

سپس قسمت هایی مانند ثبت گزارش خرید و ثبت گزارش فروش، ثبت گزارش امتناع و ثبت گزارش پرداخت قرار داد را مشاهده می نمایید. سپس اطلاعات لازم را در پنجره های باز شده بنویسید و پیامی که مشاهده می کنید را تایید نمایید تا کد رهگیری برای شما ارسال گردد. فراموش نکنید به محض دریافت کد رهگیری قادر به عوض کردن اطلاعات نخواهید بود پس در ثبت اطلاعات نهایت دقت را به کار بندید.

اصلاح اطلاعات در صورت اشتباه:

همان طور که پیش از این گفتیم در صورت دریافت کد رهگیری امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد. پس لازم است اصلاحاتی که لازم است را در قالب یک نامه پستی به همراه ضمایم و رسید نهایی که از سایت دریافت کرده ایم به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید تا اداره آن را اصلاح کند.

گزارش قرارداد در صورت معاملات فصلی چگونه است:

  1. اگر شخصی مودی فروشنده، کارفرما و یا کسی باشد که کالا یا خدماتی را دریافت می کند لازم است اطلاعات قرارداد را به طور کامل ارسال نموده و و در ادامه لازم نیست این اطلاعات را در بخش خرید درج کند و فقط لازم است مبالغی که پرداخت نموده را ارسال نماید.
  2. همچنین هنگامی که فاکتوری از پیمانکار، کارفرما و… می گیرید لازم است آن را در قسمت خرید آورده و شماره قرار داد در قسمت نوع کالا و خدمات آورده می شود.
  3. در صورتی که شخص ارائه دهنده خدماتی باشد، هنگام عقد قرارداد لازم نیست هیچ اطلاعاتی ارسال گردد و در هنگام صدور فاکتور، فاکتور خرید و … را در بخش نوع کالا و خدمات درج می نماییم.

از جمله نکاتی که در هنگام ارسال گزارش معاملات فصلی لازم است به آن توجه شود، این است که مودیان باید اطلاعات مربوط به قراردادها، خرید و فروش و … را در سامانه به صوررت تفکیک شده ارسال نمایند زیرا در غیر این صورت برای آن ها جریمه در نظر گرفته می شود.

برای مطالعه مقاله معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره از این لینک استفاده نمایید.

گزارش صورت معاملات فصلی

گزارش صورت مغاملات فصلی

گزارش معاملات فصلی معاملات چند وجهی چگونه است:

یکی از چالش های ارسال معاملات فصلی معاملات چند وجهی است برای مثال حمل و نقل کالا و امور گمرکی مربوطه و همچنین بیمه آن یکی از مواردی است که چند وجهی می باشد. این گونه موارد باید توسط افراد واسط انجام بگیرند. برای مثال نمایندگی فروش بلیط و یا موسسه گردشگری و … لازم است این اطلاعات را تکمیل نموده و ارسال نمایند. که البته این افراد واسط اقلام اطلاعاتی مانند اقلام خرید و فروش را ارسال می نمایند.

ارسال معاملات فصلی برای پیمانکاران:

پیمانکاران نیز از ان دسته گروهی هستند که در کار خود معاملاتی انجام داده و موظف به ارسال آن برای سازمان امور مالیاتی هستند. برای این کار آن ها می توانند از حسابدار شرکت خود و یا مشاور مالیاتی شرکت کمک بگیرند.

تایید اطلاعات باید توسط کار فرما صورت گرفته و در صورتی که اطلاعت و گزارشات کارفرما و پیمان کار با هم اختلافی نداشته باشند نمی توان از آن شانه خالی کرد و به منزله عدم پرداخت معاملات نمی باشد. همچنین هنگامی که قراردادهای پیمانکاری ارسال و یا دریافت می گردند و کارفرما اطلاعات را تایید می کند به منزله فرستادن گزارش معاملات فصلی نیست و باید تمام اقدامات انجام شده توسط پیمانکار از طریق یکی از روش هایی که بیش از این گفتیم برای سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.

مشاور مالی

موارد خاص در ثبت معاملات فصلی:

شرایطی وجود دارد که می تواند پرونده شما را در سازمان مالیاتی خاص کرده و نتوان مانند یک پرونده سر راست و عادی با آن برخورد نمود.

  1. هنگامی که معاملات فصلی به طور خواسته یا ناخواسته چندین بار در سامانه ثبت گردند.
  2. مالیاتی که در اظهارنامه مالیاتی درج گردیده در زمان مقرر پرداخت نگردد.
  3. از تیک تجمیع بیش از حد مجاز استفاده گردد.
  4. مالیات ماهانه و دستمزد به وقت خود پرداخت نگردد.
  5. مودی تمکین نداشته باشد و یا مکررا دفاتر رد شوند.
  6. اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی بدون ارئه مستندات.
  7. کاهش و افزایش غیر نرمال سرمایه
  8. مواردی که هزینه ها رد شوند.
  9. عدم پرداخت اجاره از طرف مستاجر و محاسبه نکردن ثبت
  10. موجرها اظهارنامه املاک را محاسبه و ارائه نکرده باشند که این املاک شامل واحدهای تجاری، اداری و مشکونی می باشند.

امکانات سامانه ارسال معاملات فصلی:

همان طور که گفتیم سامانه های وجود دارد که می توانید اطلاعات خود را در آن جا ارسال نمایید. این سامانه دارای امکاناتی است که در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد.

  1. ثبت گزارشات مربوط به خرید و فروش
  2. ثبت اطلاعات دریافت و پرداخت قراردادها
  3. ثبت گزارشات واردات و صادرت
  4. ثبت مدیریت پیمان
  5. ثبت اجاره و پیش فروش
  6. امکانی را فراهم کرده تا اطلاعات به شکل غیر برخط و بر خط به صورت الکترونیکی مبادله گردند.

برای مطالعه مقاله جریمه عدم ارسال اظهارنامه از این لینک استفاده نمایید.

جرایم عدم ارسال صورت حساب

جرایم عدم ارسال صورت حساب

عواقب عدم ارسال معاملات فصلی:

همان طور که بیان شد ارسال معاملات فصلی یک امر قانونی و اجباری است و در صورتی که از آن سر باز زده شود، بانیان آن جریمه خواهند شد. برای عدم ارسال معاملات فصلی جرایمی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. در صورتی که هر کدام از تخلفاتی که در ادامه بیان می کنیم انجام گیرد باید به میزان 2 درصد از معامله به عنوان جریمه پرداخت گردد که این موارد عبارت اند از: درج نکردن شماره اقتصادی شخص یا طرف معامله وی در معاملات فصلی، نبود صورتحساب، در صورت معاملات فصلی خود از شماره اقتصادی دیگران استفاده گردد و یا برعکس.

2. در مواردی که روش ارسال معاملات فصلی بر طبق روش هایی که سازمان مالیاتی تعیین کرده صورت نگیرد باید مبلغی حدود 1% از مبلغ فرست معاملاتی که اعلام نگردیده است به سازمان مالیاتی پرداخت گردد.

رسیدگی به جرائم معاملات فصلی:

اگر ارسال گزارشات فصلی در زمان مقرر به انجام نرسد، بازرسان به پرونده مالیاتی رسیدگی نموده و اگر در جریان آن تخلف و پنهان کاری مشاهده گردد، جرایمی که در نظر گرفته شده به صورت کتبی برای مودیان ارسال می گردد و پس از ارسال نامه مودی تا مدت 30 روز می تواند به حکم اعتراض نماید.

سپس منتظر بماند در صورتی که اعتراض نکند موظف است هزینه را پرداخت نماید و اگر اعتراف کند پرونده به شورای حل اختلاف مالیاتی سپرده می شود که در این صورت هر رایی که توسط این هیئت ارسال گردد باید توسط طرفین اجرا گردد.

سخن پایانی:

فراموش نکنید صورت معاملات یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در حسابداری رعایت گردد و در صورتی که به موقع انجام نشود می تواند جرایم زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. همان طور که گفتیم انجام این کار نیازمند تخصص و تجربه می باشد و به شما توصیه می کنیم این کار را به یک حسابدار زبده بسپارید تا به دقت زیاد آن را برای شما انجام دهد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله راهنمای پيش ثبت نام و ثبت نام دریافت کد اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *