مقالات مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

یک پیمانکار موظف است در سامانه مالیات بر ارزش افزوده پیش ثبت نام و ثبت نام خود را نهایی کند و بلافاصله اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره ای نماید تا بتواند خیلی سریع گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده خود را از سازمان ارزش افزوده دریافت نماید.

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری:

یک پیمانکار زمانی می تواند مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده را در صورت وضعیت خود تثبیت نماید که گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به کارفرما ارائه کند که این یک الزام است.

متاسفانه بیشتر پیمانکاران به خصوص پیمانکاران انبوه سازی مانند مسکن مهر و تعاونی مسکن نهاد ها، اقدامات قابل قبولی در این زمینه انجام نداده اند و با پرداخت چند برابر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده جدا از خسارت و جرائم دیگر، هزینه هنگفتی را بر فعالیت اجرایی خود وارد کرده اند.

اصول و قواعد مالیات ارزش افزوده و عوارض پیمانکاری:

مهم ترین نکته ای که خیلی از پیمانکاران توجهی به آن ندارند، جمع آوری اسناد و مدارک استاندارد و صدور نوع صورت وضعیت آنهاست.

مثلا زمانی که پیمانکار بابت مواد و مصالح پای کار، مالیات و عوارض پرداخت کرده است و چون مدرک و یا فاکتوری ندارد، نتوانسته است از اعتبار مالیاتی آن استفاده نماید و بابت درصد دریافتی از کارفرما، فقط پرداخت کننده اظهارنامه مالیاتی بوده است.

مهمترین اصولی که یک پیمانکار باید جهت اعتبار مالیات بر ارزش افزوده خود انجام دهد، شامل موارد زیر است:

  • زمانی که گواهینامه ندارد، نباید درصد صورت وضعیت ارائه شده به کارفرما را اعمال کند.
  • وقتی موفق به دریافت گواهینامه از سازمان مالیات بر ارزش افزوده شد، می تواند درخواست دریافت مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده صورت وضعیت های قبلی را نیز نماید.

ترتیب تاریخ تعلق مالیات ارزش افزوده درخصوص فعالیت های پیمانکاری:

بر اساس بند (ب) ماده ۱۱ قانون، تاریخ تعلق مالیات در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورت حساب یا تاریخ ارائه خدمات، هر کدام که مقدم باشد، (حسب مورد) خواهد بود.

از آنجایی که فعالیت های پیمانکاری از مصادیق ارائه خدمات تلقی می شوند، لذا مودیان آن مکلفند در هنگام صدور صورت وضعیت، نسبت به درج و وصول مالیات و عوارض زیر صورت وضعیت های صادره اقدام نمایند.

بدیهی است در صورتی که صورت وضعیت‌ های صادره، توسط کارفرما تعدیل، مالیات و عوارض متعلقه نیز متناسب با تعدیل انجام شده، تعدیل خواهد گردید.

بر اساس بند ۳ تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده در معاملات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری باشد، کارفرما موظف است همزمان با پرداخت، مالیات بر ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند.

  • تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا اخذ جریمه دیرکرد از وی را نخواهد داشت.

  • در مواردی که بدهی کارفرما به پیمانکار به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت می شود، در صورت درخواست پیمانکار، کارفرما موظف است این اوراق را عینا به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهد.

  • سازمان امور مالیاتی معادل مبلغ اسمی اوراق تحویلی را از بدهی مالیاتی پیمانکار کسر و اسناد مذکور را به خزانه داری کل کشور ارائه می کند.

  • خزانه داری کل کشور موظف است معادل مبلغ اسمی اسناد خزانه تحویلی را به عنوان وصولی مالیات منظور کند.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله رکود اقتصادی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

ابلاغیه رئیس سازمان امور مالیاتی

ابلاغیه رئیس سازمان امور مالیاتی

ابلاغیه رئیس سازمان امور مالیاتی:

بر این اساس رئیس سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای حکم مزبور و وحدت رویه در اجرا موارد زیر را به ادارات کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ نمود:

  1. ادارات کل امور مالیاتی موظفند فرم تعیین میزان وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران توسط دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۹۸ را جهت تکمیل به پیمانکاران ارائه نمایند.

  2. پیمانکاران موضوع این بند موظفند نسبت به تکمیل فرم موضوع بند یک این دستور العمل برای دوره های مالیاتی سال ۱۳۹۸ اقدام کرده و پس از مهر و امضا و تایید کارفرما های مربوط به اداره کل امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند.

  3. ادارات کل امور مالیاتی موظفند در پایان هر یک از دوره های مالیاتی سال ۱۳۹۸ وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران که به تایید کارفرمای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری رسیده است را احصا و حسب مورد نسبت به دریافت بدهی پیمانکار در راستای قسمت اخیر بند صدر الاشاره با توجه به ساز و کاری که خزانه داری کل کشور اعلام می نماید و ماده ۹ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیاز های کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم اقدام نمایند.

  4. پیمانکاران موظفند در مواردی که مقرر است بابت مطالبات خود به اسناد خزانه پرداخت شود، مراتب درخواست خود را به کارفرما مبنی بر تحویل اوراق مزبور معادل بدهی مالیات بر ارزش افزوده و جرایم متعلقه خود، به اداره کل امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند.

تذکر ۱: اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی از کارفرما برای صرفا مالیات و جرائم مالیات به تناسب مطالبات پیمانکار از کارفرما که مقرر است در سال جاری به پیمانکار پرداخت شود بلامانع است.

تذکر ۲: با توجه به اینکه عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، متعلق به شهرداری ها و دهیاری ها است، اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی برای بدهی عوارض و جرایم آن امکان پذیر نیست.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله وکیل مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *