مقالات مالیاتی

مشاوره مالیاتی پزشکان

مشاوره مالیاتی پزشکان

صنف پزشکان و خدمات درمانی، در تیررس سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و باعث شده است که پزشکان نیاز به مشاوره مالیاتی داشته باشند.

منظور از مالیات پزشکان، مالیاتی است که به درآمد پزشکان و دیگر صاحبان فنون پزشکی تعلق می گیرد. پزشکانی که دارای مطب هستند و دکترهای داروسازی که داروخانه تاسیس کرده اند و دارای درآمد می باشند، می بایست که به دولت مالیات پرداخت کنند.

بر اساس ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، کلیه پزشکانی که دارای شماره نظام پزشکی می باشند، مشمول نظام مالیاتی نیز می شوند. البته توجه داشته باشید که تا قبل از سال 1398، مالیات پزشکان به نوع دیگری محاسبه می شده است و از این سال به بعد تغییرات بسیار عمده ای در مالیات این صنف انجام شده است.

نصب دستگاه کارت خوان برای این صنف الزامی شده است و کلیه تراکنش های مالی پزشکان، متخصصان، جراحان و … کاملا کنترل می شود و می بایست که در زمان های مشخص شده اداره امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. به همین دلایل صنف پزشکان، به افرادی متخصص در حوزه های مالی و مالیاتی برای حل مسائل مربوطه نیاز پیدا کنند.

انجام مشاوره مالیاتی

مشاور مالیاتی رسمی سازمان نظام پزشکی ایران:

امروزه مالیات مشخص شده برای پزشکان، جنجال زیادی به پا کرده است و عدم استفاده از دستگاه پز و یا کارت خوان، باعث ایجاد فرار مالیاتی برای آن ها شده است. مشاورین مالیاتی دارای تجربه بالایی هستند و می توانند پرونده های مالیاتی شاغلین نظام پزشکی را به راحتی حل کنند.

کلیه صاحبان این حرفه اعم از: مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، سازمان نظام پزشکی، سازمان دامپزشکی و … بر اساس ماده 93 مالیات های مستقیم، مشمول مالیات می باشند و می بایست که از دستگاه کارت خوان استفاده کنند.

پرونده مالیاتی پزشکان

پرونده مالیاتی پزشکان

مشاوره تشکیل پرونده مالیاتی پزشکان:

صاحبان مشاغل موظف به ثبت نام به صورت جداگانه برای اظهارنامه مالیاتی می باشند. پزشکان هم مانند دیگر اصناف باید تشکیل پرونده مالیاتی بدهند و اظهارنامه رد کنند. بر اساس سازمان امور مالیاتی این افراد به گروه های ذکر شده در ذیل تقسیم می شوند:

  • گروه اول: این گروه شامل صاحبان کلنیک ها، زایشگاه ها و کلنیک های تخصصی می باشد و اگر چنانچه میزان مجموع درآمد سال قبل آن ها تا مبلغ 1,500,000,000 ریال باشد مشمول مالیات می شوند.
  • گروه دوم: اگر چنانچه مجموع درآمد سال قبل آن ها از 15,000,000,000 تا 50,000,000,000 ریال باشد، مشمول مالیات می شوند.
  • گروه سوم: کسانی که در گروه های بالا قرار نگرفته باشند، در این گروه قرار می گیرند و مشمول مالیات می شوند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

صورت حساب های بیمه پزشکان مشمول پرداخت مالیات:

کلیه مراکز درمانی دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی می بایست که 10% احق الزحمه و یا حق العمل پزشکی را که برای دریافت مبلغ صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا پرداختی به صورت نقد از طرف بیمار را به عنوان علی الحساب مالیات کم کنند و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان:

پزشکانی که در مراکز درمانی به صورت کارمند استخدام شده باشند، مشمول مالیات بر حقوق می شوند.

مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات تکلیفی پزشکان:

مالیات تکلیفی پزشکان، برای پزشکانی می باشد که به صورت قرار دادی با محموعه های درمانی فعالیت دارند و این مبلغ به صورت علی الحساب از قرارداد پزشک مربوطه کم می شود و در سامانه علی الحساب مالیات پزشکان ثبت می شود. در آخر هر سال، پزشک مربوطه عملکرد خود را ارائه می دهد و از حساب مالیات ابرازی وی کسر می گردد. پزشکان قراردادی آن دسته از پزشکان می باشند که با مرکز درمانی قرار داد می بندند که برای مدتی در خدمت مرکز به کار درمانی مشغول باشند.

خدمات مالیاتی و حسابداری

معافیت مالیاتی پزشکان:

  • بر اساس ماده 101 که هر ساله در قانون بودجه اعلام می شود، پزشکانی که درسال 1399 تا سقف 320 میلیون تومان درآمد داشته اند از پرداخت مالیات معاف می باشند.
  • هزینه های مطب، منشی و دیگر هزینه ها از درآمد پزشکان کم می شود.
  • بر اساس ماده 146 قانون مالیات های مستقیم، در صورت معافیت مالیاتی هم باید اظهارنامه مالیاتی ارائه شود.
  • بر اساس ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، ساخت، تعمیر و نگهداری مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، مراکز نگهداری ومراقبت سالمندان کارگاه های حرفه آموزی و اشتغال مصدومان ضایعه نخاع، معلولان جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران بی سرپرست، مراکز آموزی توانبخشی و حرفه آموزی معلولان ذهنی و کودکان نابینا، کم بینا، کم شنوا و ناشنوا و دیگر مراکز و اماکن در خدمت مددجویان سازمان های حمایتی بهزیستی کشور، از پرداخت مالیات معاف می باشند.
  • کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه و عامالمنفعه به ثبت رسیده، در صورت انتخاب ناظر از سازمان امور مالیاتی برای نظارت بر درآمد و هزینه، معاف از پرداخت مالیات می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ثبت انحلال شرکت تضامنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *