مقالات مالیاتی

معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

مالیات بر درآمد اجاره

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، در ایران در سال های اخیر عملیاتی شده است. طبق این قانون، اگر صاحب ملک هستید که از آن درآمد کسب می کنید، باید طبق نرخ های اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بپردازید.

اگر خانه های زیادی را اجاره داده اید، ملزم به پرداخت مالیات آن هستید. این موضوع باعث نگرانی شما می شود اما لازم است بدانید نیاز نیست نگران این مالیات باشید یرا قانون برخی معافیت های مالیاتی را برای شما در نظر گرفته است.

ملک شخصی به چه ملکی می گویند؟

بر اساس قوانین اداره مالیاتی کانادا هر ملکی که مورد استفاده برای سکونت افراد خانواده‌ مودی قرار گیرد؛ ملک شخصی محسوب می شود. بنابراین چنانچه شما مالک یک خانه؛ ویلا و… هستید و در آن زندگی می‌کنید، می‌توانید آنرا بعنوان محل سکونت اعلام کنید.

تعیین و اعلام محل سکونت خود به CRA دارای اهمیت بسزایی برای برنامه‌ ریزی های آتی دارد زیرا شما را در استفاده از معافیت‌ های مالیاتی مشخص شده در هنگام فروش کمک می کند.

مالیات بر درآمد املاک اجاره ای:

موجرین در پایان هر سال تا 31 تیرماه سال بعد موظفند که اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و آن را تسلیم کنند همچنین درصورت عدم پرداخت در موعد مقرر، مشمول جرائم مالیاتی می شوند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

موارد معافیت های بر درآمد اجاره املاک:

معافیت مالیاتی برای درآمد اجاره باعث می شود که افراد تمایل اجاره دادن املاک خود را داشته باشند. در واقع این موضوع باعث کاهش هزینه‌های رهن و اجاره شده و موجب بهبود شرایط بازار مسکن خواهد شد.

1- معافیت زیر بنا:

اگر متراژ خانه مودی در تهران کمتر از 150 متر مربع، و در سایر شهر ها کمتر از 200 متر مربع باشد، آن ملک از پرداخت مالیات معاف است. که به آن، معافیت زیربنایی می گویند.

2- معافیت خانوادگی:

طبق قانون چنانچه واحد مسکونی مودی تحت اختیار یکی از اقوام درجه یک او قرار گرفته باشد، آن ملک از پرداخت مالیات معاف است.

فقط در صورتی ملزم به پرداخت مالیات می شود که ثابت شود بابت آن واحد مسکونی، مودی اجاره بها دریافت می کند.

مودی باید برای معافیت خانوادگی، واحد خود را در اختیار یکی از اقوام درجه یک یعنی پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزند و یا اجداد و حتی افراد تحت تکفل قرار دهد.

نکته: مودی فقط می تواند یک واحد به هر یک از افراد نام برده بدهد. در صورتی که دو واحد در اختیار یک فرد قرار گیرد، یکی از آن ها مشمول پرداخت مالیات خواهد شد و دیگری از معافیت خانوادگی بهره مند می گردد.

3- معافیت بر اشتراک دریافت و پرداخت اجاره:

این نوع معافیت می گوید چنانچه مالک، واحد آپارتمانی خود را اجاره دهد و خودش در ملک دیگری مستاجر باشد، نیازی نیست مالیات کل واحد را پرداخت کند و فقط به میزان تفاوت اجاره ها مشمول قانون پرداخت مالیات می شود.

مثلا، فرض کنید مودی خانه خود را با شرایط 15 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره به شخصی دیگر می دهد و ملک دیگری را به مبلغ 8 میلیون رهن و 1 میلیون و دویست هزار تومان برای سکونت خود اجاره کی کند.

براساس معافیتی که به او تعلق می گیرد می توان گفت تنها مبلغ تفاضل اجاره ها یعنی 7 میلیون رهن و 800 هزار تومان اجاره مشمول قانون پرداخت مالیات بر درآمد ملک خواهد شد.

4- اجاره تنها راه درآمد مودی:

افرادی که غیر از اجاره ملک هیچ گونه درآمد دیگری ندارند، طبق ماده 84 قانون مالیات های مستقیم، از پرداخت مالیات معاف می شوند. البته به خاطر بسپارید که چنانچه مبلغ اجاره دریافتی از سقف معافیت، بیشتر باشد، صاحب ملک موظف است طبق مقررات مالیات بر درآمد اجاره و مالیات مازاد اجاره دریافتی را پرداخت نماید.

نکته: چنانچه اثبات شود دریافت اجاره ملک، تنها راه درآمدی شخص صاحب ملک نبوده، یک برابر مالیات پرداختی نیز به عنوان جریمه به او تعلق می گیرد.

5- وجه نوسازی مالیات ندارد:

هرگاه مودی که صاحب ملک باشد، برای نوسازی یا بازسازی، اقدام به دریافت مبلغی از نهاد های دولتی یا نیمه دولتی کند، مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد زیرا این مبالغ به عنوان درآمد ملک محسوب نمی شوند.

همچنین اگر این وجه در خصوص احداث ملک و یا غرامت ساخت در محل سکونت پرداخت شود، باز هم جزو درآمد ملک محسوب نمی گردد و معاف از مالیات خواهد بود.

6- معافیت مالیاتی در زمان تخلیه:

زمانی که صاحب ملک، واحد مسکونی خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک در سند انتقال درج شده باشد، طبق قانون، آن ملک تا 6 ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف خواهد بود که این مدت فرصت تخلیه برای صاحب پیشین است.

7- میراث فرهنگی:

طبق قانون، چنانچه ملکی در آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شده باشد و به سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال یابد، از مالیات نقل و انتقال به طور قطع معاف است. در صورتی که مالکیت آن ملک تحت اختیار شخص باشد، موظف است که حداقل 50 درصد از مالیات آن را پرداخت نماید.

مالیات بر درآمد اجاره ساخت 98:

فرمول جدید مالیات بر درآمد املاک اجاره ای و ساخت مسکن در سال 98 اعلام شد. براساس مصوبات هیئت دولت در سال 98 تمام سازندگان مسکن موظفند طبق فرمول جدید اقدام به پرداخت مالیات بر ساخت و فروش آپارتمان ‌های خود با پروانه‌ ساختمانی صادره پس از سال 95 نمایند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله بخشنامه معافیت مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای بهره مندی از کلیه خدمات مالیاتی با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *