مقالات حقوق و بیمه

اضافه کار چیست و چگونه محاسبه می شود

اضافه کار چیست و چگونه محاسبه می شود

اضافه کاری از مواردی می باشد که کارگران در زمان کار با آن سرو کار دارند و از مشکلاتی که کارگران و کارمندان برای این موضوع با آن مواجه هستند پرداخت نشدن و یا پرداخت کم هزینه اضافه کاری می باشد.

ساعت کاری برای کارگران در طول روز 8 ساعت و در طی یک هفته 44 ساعت در نظر گرفته شده است. البته مشاغلی هم وجود دارد که دارای ساعت کاری کمتری باشند. این مشاغل به دلیل سختی و دشواری کار، دارای ساعت کاری کمتری حدود 6 ساعت در طی روز و 36 ساعت در طول هفته می باشند.

طبق قانون کار، ماده 51 و تمام تبصره های آن، ساعت کاری زمانی است که کارگر و یا کارمند وقت و نیروی کاری خود را برای انجام کار به کارفرما می دهد.

ساعت کاری کارگران وکارمندان باید از اوایل صبح شروع شود و اگر که کارفرما قصد داشته باشد که این ساعت را به عصر و یا شب تغییر دهد، می بایست که بر سر این موضوع با کارگران و کارمندان به توافق برسد.

حال اگر خود کارفرما برای تغییر ساعت کاری دلایل کافی و موجه داشته باشد می تواند بر طبق ماده 26 قانون کار ساعت کاری را تغییر دهد.

مشاوره قانون کار و بیمه

اضافه کاری و نحوه محاسبه آن:

اضافه کاری کارگران دارای شرایطی می باشد که در ماده 95 قوانین کار توضیح داده شده است. این قانون بدین صورت می باشد که، در صورتی که کارگران موظف به انجام اضافه کار شدند، باید 40% اضافه بر دستمزد روزانه هر ساعت در حالت عادی کاری به آن ها پرداخت شود.

  • دستمزد روزانه تقسیم بر 30 روز
  • دستمزد به دست آمده تقسیم بر 7 ساعت و 30 دقیقه می شود مزد یک ساعت کاری
  • برای بدست آوردن این مبلغ باید مزد یک ساعت کاری را با 40% یک ساعت کاری را جمع کنید.

حداقل دستمزد ماهیانه در سال 99 بر طبق قانون مصوبه شورای عالی کار یک میلیون و ٨٣۵ هزار و ۴٢۶ تومان و مزد هر ساعت کار ۶١ هزار و ١٨٠ تومان می شود. دستمزد هر ساعت کار عادی هشت هزار و ٣۴۶ تومان و فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ١١ هزار و ۶٨۵ تومان است.

دقت داشته باشید که قانون کلی اضافه کاری به این صورت می باشد که باید بین کارفرما و کارگر توافقی وجود داشته باشد. کارگران می توانند که این اضافه کاری را در بعضی روزها بیشتر و یا کمتر انجام دهند. حالا اگر می خواهید که مبلغ اضافه کاری خود را محاسبه کنید، ابتدا باید مبلغ یک ساعت کاری در شرایط عادی را محاسبه کنید و بعد عدد به دست آمده را در یک چهارم ضرب کنید.

حساب کردن مزد روزانه به این صورت است که دستمزد ماهیانه را تقسیم بر 30 روز کنید و بعد عدد به دست آمده را به هفت و ساعت و بیست دقیقه ساعت کاری روزانه کارگر تقسیم کنید. یک روش دیگر وجود دارد که می توان دستمزد کارگران را با آن محاسبه کرد، بدین صورت است که، بر اساس دستمزد ماهیانه 192 ساعت است، که اگر این روش محاسبه شود، سود و مزایای بیشتری را برای کارگران به همراه دارد. حدکثر ساعت کاری که کارگران می توانند در طی یک روز انجام دهند حدود4 ساعت می باشد و اگر بیشتر از این زمان باشد باید در موارد خاص و با توافق بین کارگر و کارفرما باشد.

برای مطالعه مقاله سنوات و نحوه محاسبه آن میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

نحوه محاسبه اضافه کاری

نحوه محاسبه اضافه کاری

ساعت خوردن صبحانه و ناهار:

زمانی که صرف خوردن صبحانه و ناهار طی می شود جرء ساعت کاری به حساب نمی آید، ولی باید توجه داشته باشید که ممکن است کارگاه و یا به طور کلی کارفرما روند دیگری داشته باشد و ساعات صرف صبحانه و ناهار در زمان ساعت کاری باشد. یک سری از مشاغل هستند که کارگر بعد از ساعت کاری نیاز به استحمام و تعویض لباس دارد و این ساعات جزء ساعت کاری محسوب می شود.

چند نکته و تبصره در مورد اضافه کار:

با توجه به قانون 83 اضافه کاری برای افراد نوجوان کمتر از 18 سال غیر قانونی می باشد. قانون هم با این تخلف برخورد خواهد کرد.

بر طبق قانون 61 برای کارگرانی که ساعت کاری آن ها بین 22 تا 6 صبح می باشد، اضافه کاری سخت و خطرناک می باشد و مجاز نیست.

با توجه به اینکه اضافه کاری 40% بیشتر از مزد ساعتی کارگران محاسبه می شود، در مورد کارگرانی که با تاخیر شروع به کار می کنند و یا زودتر از موعد دست از کار می کشند را به نحو دیگری محاسبه می کنند.

مشاغلی که دارای دو شیفت صبح و عصر می باشند، اضافه کاری برای شیفت عصر بدین صورت می باشد که علاوه بر 40% اضافی باید 35% هم برای کار در شیفت عصر پرداخت شود.

امور بیمه تامین اجتماعی

توضیح در مورد 7 ساعت و 20 دقیقه:

قانون کار برای کارگران در حالت عادی 44 ساعت کار در طول هفته را در نظر گرفته است و اگر 44 ساعت کاری را به 6 روز هفته تقسیم کنید، نتیجه بدست آمده، هفت ساعت و بیست دقیقه خواهد بود. زیرا کارگران یک روز در هفته که معمولا جمعه می باشد را تعطیل هستند.

جدول حقوق و دستمزد

جدول حقوق و دستمزد

ساعات کاری در ماه مبارک رمضان:

طبق ماده 150 قانون کار برای ماه مبارک رمضان بدین صورت است که، زمان اختصاص داده شده توسط کارگران برای انجام فرایض دینی و خوردن سحری و افطار جزء ساعت کاری محسوب می شود. بر اساس این قانون این زمان صرف شده باید جزء ساعت کاری به حساب بیاید.

حقوق و دستمزد دریافتی در روزهای تعطیل:

دستمزد کارگران و کارمندان در روزهای تعطیل بدین صورت می باشد که طبق اضافه کار محاسبه می شود و در هر ساعت کاری 40% اضافه بر دستمزد روزهای عادی دریافت می کنند. حال ممکن است که این مبلغ بین کارفرما و کارگر بیشتر از این درصد تعیین شده باشد که با قانون کار هیچ گونه مغایرتی ندارد.

مرجع تعیین ساعات کاری و اضافه کاری، اداره امور اجتماعی کار است. بر طبق این قانون اگر که کارگر خودش تمایل به انجام اضافه کاری بیشتر از ساعات تعیین شده وزارت کار باشد، نیازی نیست که به اداره کار اطلاع دهد. اما اگر کارفرما قصد اضافه کاری بیشتر از ساعات تعیین شده وزارت کار داشته باشد، باید به اداره کار اطلاع دهد.

ساعات کار قانون کار کارگران در سال 99

ساعات کار قانون کار کارگران در سال 99

  • دستمزد هر ساعت کار عادی ۸۳.۴۶۶ ریال می باشد
  • دستمزد هر ساعت اضافه کاری ۱۱۶.۸۵۳ ریال می باشد
  • دستمزد هر ساعت شب کاری ۲۹.۲۱۳ ریال می باشد
  • دستمزد هر ساعت جمعه کاری ۳۳.۳۸۷ ریال می باشد

پرسش و پاسخ متداول در مورد اضافه کار:

  1. اضافه کار چیست؟

    اضافه کار از مواردی می باشد که کارگران در زمان کار، با آن مواجه می شوند و یکی از مشکلات اضافه کاری هم، پرداخت نشدن و یا کم پرداخت شدن آن می باشد.

  2. ساعت کاری معمولی، برای کارگران چقدر می باشد؟

    ساعت کاری برای کارگران 8 ساعت در طول یک روز می باشد و در طی یک هفته هم 44 ساعت می شود.

  3. آیا مشاغلی وجو دارد که از 8 ساعت کاری کمتر باشد؟

    بله، مشاغلی که دارای سختی و دشواری کار می باشد، دارای 6 ساعت کاری در طی روز و 36 ساعت در طی هفته می باشد.

  4. ساعت کاری چیست؟

    بر اساس ماده 51 قانون کار و تبصره های مربوط به آن، زمانی که کارگر و یا کارمند وقت و نیروی خود را برای انجام کار مصرف می کند، ساعت کاری می گویند.

  5. آیا برای ساعت کاری باید با کارگران و یا کارمندان به توافق رسید؟

    معمولا ساعت کاری از صبح شروع می شود و چنانچه، کارفرما قصد تغییر این ساعت را داشته باشد، باید با کارگران و کارمندان به توافق برسد.

  6. اگر کارفرما دلایل کافی برای تغییر ساعت کاری داشته باشد، آیا می تواند این کار را انجام دهد؟

    بر اساس ماده 26 قانون کار، اگر چنانه کارفرما دلایل کافی و موجهی برای سازمان کار و امور اجتماعی داشته باشد، می تواند خودش این ساعت را تغییر دهد.

  7. نحوه محاسبه اضافه کاری به چه صورت می باشد؟

    بر اساس ماده 96 قانون کار، اگر کارگران موظف به انجام اضافه کاری شدند، می توانند 40% اضافه بر دستمزد روزانه در هر ساعت، دریافت کنند.

  8. آیا زمان صرف ناهار و صبحانه، جزء ساعت کاری می باشد؟

    زمان صرف ناهار و صبحانه جزء ساعت کاری نمی باشد، ولی ممکن است که کارفرما دارای رویه کاری دیگری باشد و ممکن است ساعات صرف صبحانه و ناهار در زمان ساعت کاری باشد. بعضی از مشاغل که نیاز به استحمام و تعویض لباس دارند، این ساعت مصرفی جزء ساعت کاری می باشد.

  9. آیا کارکردن برای افراد زیر 18 سال قانونی می باشد؟

    با توجه به ماده 83 قانون کار، کار کردن افراد زیر 18 سال غیر قانونی می باشد و برخورد قانونی می شود.

  10. آیا کسانی که در شیفت کاری ساعت 22 الی 6 صبح کار می کنند، دارای اضافه کار می باشند؟

    بر اساس ماده 61 قانون کار، اضافه کاری برای این افراد سخت و خطرناک می باشد و اصلا مجاز نیست.

  11. آیا کسانی که در دو شیفت صبح و عصر کار می کنند، دارای اضافه کاری می باشند؟

    بله، مشاغلی که دارای دو شیفت صبح و عصر می باشد، این اضافه کاری برای شفت عصر در نظر گرفته می شود و باید 35% هم اضافه بر 40% اضافه کار دریافت کنند.

  12. آیا روز تعطیل جمعه در ساعت کاری محاسبه می شود؟

    بر اساس قانون کار، برای کارگران 44 ساعت کاری در نظر گرفته شده است و این 44 ساعت با تقسیم شدن بر 6 روز کاری، هفت ساعت و بیست دقیقه به دست می آید و دلیل آن هم تعطیلی روز جمعه می باشد.

  13. ساعت کاری در ماه مبارک رمضان به چه صورت می باشد؟

    بر اساس ماده 150 قانون کار، زمان صرف افطار و سحری، جزء ساعت کاری محسوب می شود.

  14. اگر روز اضافه کار، مصادف با روز تعطیل باشد، محاسبه آن به چه صورت می باشد؟

    اضافه کاری کارگران و یا کارمندان، در روزهای تعطیل 40% اضافه بر دستمزد روزهای عادی می باشد و ممکن است که این میزان، بین کارفرما و کارگر بیشتر از این مشخص شده باشد، و با قانون هیچ مغایرتی ندارد.

  15. مرجع تعیین ساعت کاری و اضافه کاری چه سازمانی می باشد؟

    مرجع مشخص کردن اضافه کار و ساعت کاری سازمان امور اجتماعی کار می باشد. بر اساس این سازمان اگر کارگر تمایل به انجام اضافه کار بیشتر داشته باشد، مغایرتی با قانون نیست، ولی چنانچه کارفرما قصد این کار را داشته باشد باید به سازمان مربوطه اطلاع دهد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله هیات های تشخیص و حل اختلاف وزارت کار را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه تهیه و تنظیم لیست حقوق ودستمزد ماهانه می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمائید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

46 دیدگاه در مورد “اضافه کار چیست و چگونه محاسبه می شود

  1. آرش گفت:

    سلام من در شرکت پیمانکاری در یکی از پالایشگاهها مشغول بکار هستم.به صورت اقماریکار ۲به ۱ و ۱۲ساعت کار.پیمانکار جدیدی که برامون اومده اعلام کرده میزان مرخصی استحقاقی شما ۱۶ روز هستش.اومده میگه چون محاسبات حقوقیتون براساس ۱۲ساعت هستش و پول اضافه کاریشو میگیرید پس ۱۹۲ ساعت استحقاقی تقسیم به ۱۲ ساعت کارکردتون میشه ۱۶ روز.استناد قانونی در این مورد وجود داره؟ببخشید زیاد نوشتم.ممنون میشم جواب بدید.

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام خیر طبق قانون باید ماهی 2.5 روز مرخصی برای شما در نظر بگیره اون 192قانون انجام کار شماست و طبق قانون اضافه کار اجباری نیست و طبق توافق طرفین هست پس اصلا در این موضوع دخیل نیست

  2. زهرا گفت:

    باسلام خدمت شما کارشناس محترم.سه سوال داشتم از خدمتتون
    ۱:شیوه محاسبه جمعه کاری به چه صورت است؟
    حقوق یک ساعت کاری×(اضافه کاری)۱۴۰℅×(جمعه کاری)۱۴۰℅=حقوق هر ساعت جمعه کاری
    آیا فرمول بالا درست است؟

    ۲:فرمول شب کاری چگونه محاسبه میشود؟؟فرمول زیر درسته؟
    حقوق یک ساعت کاری×(اضافه کاری)۱۴۰℅×(شب کاری)۱۴۰℅=حقوق هر ساعت اضافه شب کاری

    ۳:اینکه اگر کارفرمادرلیست بیمه اضافه کار را رد نکندچه مشکلی پیش میاد؟یعنی اگر اضافه کاری هم رد بشه تعداد روزها و سابقه بیمه از روزهای عادی بیشترحساب میشه؟

    ممنون

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام بله فرمول جمعه کاری درسته و لی ضریب شبکاری 35 درصد می باشد و طبق قانون باید مبلغ اضافه کار در مزایای ماهانه مشمول قید شود ولی بیشتر کارفرماها از این موضوع امتنا می ورزن

  3. علی گفت:

    با سلام من در یک شرکت پتروشیمی بخش بازرسی فنی مشغول به کار عادی هستم و همزمان هم به غیر از این کار کار پرتونگاری ( سخت و زیان اور ) بصورت شاید ۳ماهی یکبار انجام بدهم آیا با توافق شرکت می‌توانم کار اضافی در بخش عادی کارم انجام بدهم ?و یا اینکه طبق ماده ۶۱ قانون کار که می‌گوید کار اضافی برای کسانی که کار سخت انجام می‌دهن ممنوع است ؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام اگر بیمه شما بصورت مشاغل سخت رد میشه نمیتونید در غیر اینصورت میتونید.

  4. احسان شاد گفت:

    سلام خسته نباشید با توجه به تعریف مزد ثابت در ماده 36 قانون اداره ایا اضافه کاری می تواند بر اساس ان لحاظ شود.

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام اضافه کار براساس حقوق پایه محاسبه میشود.

  5. محمود گفت:

    سلام وقت بخیر
    من بعنوان نیروی تاسیسات در یک دستگاه اجرایی مشغول فعالیت می باشم(نیروی پیمانکاری )
    بطور ثابت مبلغ ۶۰۰ هزار تومان حق فنی علاوه بر حقوق برای من در نظر گرفته شده.
    این حق فنی با پایه حقوق جهت اضافه کاری محاسبه میشود یا خیر ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام خیر عقط حقوق پایه محاسبه میشود

  6. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا اضاف کار اجباری هست یا اختیاری ؟؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام ممنون اضافه کار اختیاری با توافق طرفین

  7. حسن بابائی گفت:

    سلام لطفا نحوه محاسبه مبلغ ساعت اضافه کاری در ماههای ۳۱ و ۳۰ رو توضیح بدید که آیا فرق میکنه؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام فرقی نداره براساس حقوق پایه محاسبه میشه

  8. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید من روزانه 12ساعت کار فنی انجام میدم بدون تعطیلات با پایه حقوق 1900میخاستم بدونم 4ساعت اضافه کاریم ساعتی چند می افته و اینکه فقط جمعها 8ساعتی هستش.مرسی.

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام اضافه کاری شما ساعتی 12 هزارتومان محاسبه می شود.

  9. نظام‌ گفت:

    با سلام ..اینجانب در یکی از بیمارستانهای خصوصی شهر ساری مشغول فعالیت هستم اضافه کار پرسنل از بهمن ۹۷ پرداخت نگردیده است واز دادن اضافه کاری طفره می روند ایا قانونی هست که بتوانیم انها رد مجاب به پرداخت اضافه کار نماییم….با تشکر

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      بله قانون وزارت کار ماده 59

  10. سیروان گفت:

    سلام خسته نباشید من تو یه شرکتی کار میکنم که برای سال 99مزد روزانه م 638،642 ریاله مزایای شغلم 2،873،889 ریال و ابواب جمعی1،596،605ریال بهم تعلق میگیره آیا برای محاسبه یک ساعت اضافه کاری تاثیری داره یا نه و اگه تاثیر داره هر ساعت اضافه کاریم چقد میشه؟ممنونم

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام ممنون فقط حقوق پایه در اضافه کاری محاسبه میشه

  11. سامان سروش پور گفت:

    سلام‌‌‌‌‌‌عرض‌ادب‌خدمت‌کارشناس‌محترم

    بنده‌ در‌ شرکتی نگهبانم که ساعت‌کاری به این شیوه ذیل می‌باشد
    شروع‌کار در‌‌ شیفت صبح ۰۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰

    شروع‌کار در شیفت شب ۱۹:۰۰ الی ۰۸:۰۰

    خواستم بدونم اضافه کاری هفته چگونه حساب میشود در هر دوشیفت

    شنبه تا چهارشنبه شیفت صبح
    پنج شنبه شیفت صبح
    جمعه و ایام تعطیل در شیفت صبح
    و به همین گونه در شیفت شب.

    ممنون میشم از جوابتون پیشاپیش تشکر.

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام شیفت صبح اضافه کار عادی شیفت شب شبکاری 35 درصد محاسبه می شود

  12. ایلیا گفت:

    سلام مبنای محاسبه اضافه کار حقوق پایه اداره کاره یا پایه حقوق خودمون که بیشتره از اداره کاره؟؟؟؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام مبنا چیزی هست که بیمه رد میشه

  13. hadi گفت:

    باسلام ، سوالم از كارشناس محترم اينست كه چنانچه كارگري در روز جمعه بعنوان اضافه كاري كار كند آيا علاوه بر 40 درصد اشاره در ماده 62 قانون كار مشمول 40درصد ماده 59 قانون مذكور نيز ميشوه ؟ يعني بايد 80درصد بر مزد ساعات عادي اضافه گردد. باتشكر

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      نه همون 40 درصد تعلق میگیره

  14. علی ب گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من در شرکت مهندسین مشاور به عنوان کارمند تمام وقت مشغول بکار هستم.قرارداد من رو به صورت ساعتی میبندند و هر میزان ساعت کار باشد به همان اندازه پرداخت میکنند( ۱۰ ساعت یا ۲۰۰ ساعت ). اضافه کار و ماموریت هم بدون ضریب پرداخت میکنند. آیا مجاز به عقد قرارداد کارمزد ساعتی با من هستند؟ حق ماموریت بر چه اساس می بایست پرداخت شود؟
    سپاس فراوان

  15. صادق شمسایی گفت:

    سلام کارمندقراردادی شرکت پست واقع در چهارراه لشکر هستم ساعت اضافه کاری من 13500بود ولی روئساتصمیم گرفتند حق سنوات را از حداقل دستمزد جدا کنند در فیش حقوقی باتوجه به ترفند حقوق مبنا پایین آمده و ساعت اضافه کاری من8000تومن شد،ایراد گرفتیم گفتند پرداختی براساس قراردادکارکنان پیمانی است ولی حکم شما قراردادی موقت است فقط شرایط پرداخت براساس کارکنان پیانیست
    چه کنیم تا انصاف رعایت شود

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام، طبق قانون حق اضافه کاری براساس حقوق پایه هست.

  16. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت مشاورین مجرب و محترم
    عذر میخوام
    بابت هر ساعت اضافه کاری با حقوق پایه دو میلیونو دویست هزار چقدر میشه ممنون و سپاسگزاری

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام بابت هر ساعت اضافه کاری با حقوق پایه 2،200،000 تومان ساعتی 14 هزارتومان می باشد.

  17. میثم گفت:

    محل کار من از مشاغل سخت وزیان آور است ولی به جای روزی شش ساعت ، هفت ساعت و ۲۰ دقیقه باید باشیم و علاوه بر اون روزی نیم ساعت بیشتر گفتند باید باشیم ولی ما ۴۵ دقیقه می ایستیم که ماهی بیش از ۱۲ ساعت می شه اما ۱۲ ساعتش رو به ما میدهند .
    هر وقت هم نیرو کم میاورند و یا کسی میره مرخصی دو یا سه شیفت مجبور می کنند باشیم
    میشه شکایت کرد ؟ نحوه محاسبه این ساعت های اضافه کاری بعد از شکایت چطوره ؟

  18. مهرداد مقامی فر گفت:

    سلام
    آیا پرداخت نکردن حق بیمه اضافه کار یا بعبارتی رد نکردن اضافه کار در لیست بیمه جهت پرداخت حق بیمه توسط کارفرما قانونی و مجاز است؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام غیر مجاز می باشد.

  19. علی گفت:

    سلام من تو شرکت کار میکنم قسمت انبار که سختی و زیان آور هست شیفتمون از ساعت ۲ ظهر شروع میشه تا ۲۲ شب اما هرروز اضافه کاری نگه میدارن به اجبار تا ساعت ۲ نصف شب بعضی وقتا هم تا ۳ نصف شب به اجبار نگه میدارن تکلیف ما چیه؟

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام برید بازرسی وزارت کار شکایت کنید.

  20. محمد شمسی پور گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    خواهشمندم منو راهنمایی کنید ،
    من در شرکت پخش از مورخه ۱/۵/۹۷ تا ۱۵/۱۱/۹۸ مشغول بکار بودم شرایط کاری ما از اول یک قرارداد۴ ساله امضا کردیم اجاره به شرط تملیک خودرو ایسوزو به این شکل هر ماه حقوق برای من یکم هر ماه به حساب مریختن بعد ۱۵ هر ماه پور سانت فروش منو حساب میکردن پول حقوقی که داده بودن وپول بیمه منو از مبلغ پور سانت کسر میکردن اگر باقیش چیزی میموند بهم پرداخت میکردم ، خرج تمام عیابضعاب و سوخت ماشین هم بحساب خودمبود حالا چند روزه منو بیرون کرده میگه برو هر کاری دلت میخواد بکن برگه قرارداد منم بهم نداده ، من از شما راهنمایی میخوام

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام شما باید در وزارت کار شکایت کنید درخواست بازگشت به کار بدید.

  21. رامین پورموسوی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من کارگر قرار دادی شرکت هستم 2 ماه اخر سال مشغول به کار در این شرکت میشم
    کارفرما گفتن ماهی 2 میلیون از ساعت 8:30 صبح تا 20:30 شب روزهایی ام که خودشون تعطیل میکنن ساعت 17:30 عصر الی 18 عصر
    باید روزهای تعطیل بیام این ساعت ها رو جبران کنم
    در صورتی که من صحبت کردم باهاشون گفتم طبق عادی روال اداره کار باهام تا کنید یعنی1.5 میل حقوق از 8:30 صبح تا 17:30 عصر اضافه کاری اگه نیاز داشتید میمونم مشکلی ندارم … اصلا زیر بار نمیرن
    میخواستم بدونم آیا کار این کارفرما قانویه یا خیر سود منفعتی براش داره یا خیر
    در هفته 5 شنبه ها تمام کارگرشون ساعت 12:30 تعطیل میکنن .. اگه یکی از کارگر اصلیشون بمونه من هم باید بمونیم تا هر زمانی که خواستن و جزو اضافه کاری حساب نمیشه
    ممنون

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام طبق قانون وزارت کار شما باید 44 ساعت درهفته کارکنید ومازاد رو بعنوان اضافه کار به شما پرداخت کنن

  22. مجتبی گفت:

    سلام بنده دریک کارگاه تولید شیشه کار میکنم که به زور ساعت کار منو یه هفته از 8صبح تا 8 شب تنظیم میکنن و یه هفته شب که البته بازم شب ها تنها در کارگاه حضور دارم با تمام اتفاقاتی که امکان داره بیافته میخوام بدونم ایا قانونی این روش یا نه ؟ اگه نه من باید چکار کنم

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      سلام نه قانونی نیست باید در وزارت کار طرح شکایت کنید

  23. Navid گفت:

    سلام
    پدر بنده متولد 1345هستش و از سال 66بیمه بوده و تو این چندسال تو چندین کارخونه یا کارگاه مشغول ب کار بوده ولی متاسفانه تو سالهای اول کارفرما حق بیمشو نصفه پرداخت کرده(یعنی چند ماه رو پرداخت کرده چندماه رو پرداخت نکرده) . الان نزدیک 10سال کسری داره برای بازنشستگی ،آیا راهی برای اعتراض بابت این موضوع هست؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      بله باید در هیئت تشخیص وزارت کار، طرح شکایت کنید

  24. رضا صادق زاده گفت:

    با سلام و عرض روز بخیر.
    ایا ساعات اضافه کاری جزو زمان خدمت ۳۰ ساله لحاظ میشود؟ اگر کارفرما ساعات اضافه کاری ها را به اطلاع تامین اجتماعی نرساند اقدام عملی برای افراد چگونه میتواند باشد؟
    با احترام.

    1. کارشناس امور بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار گفت:

      درصورتی که درلیستهای بیمه منظور گردد بله باید شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *