مقالات مالیاتی

معافیت مالیات اجاره املاک تجاری

معافیت مالیات اجاره املاک تجاری

واحد تجاری ممکن است که یک مغازه کوچک زیر پله ای باشد و یا ممکن است که یک مرکز خرید بزرگ باشد. اجاره بهای این واحد های تجاری هم بسته به منطقه و موقعیت ملک دارد. زیرا ممکن است که اجاره یک واحد تجاری بسیار کوچک در بازار خیلی بیشتر از اجاره یک واحد تجاری چند صد متری در یک شهر کوچک باشد.

اجاره بهای این واحد های تجاری بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی مشمول مالیات تعیین شده می باشد. مالکین این واحدها مشمول مالیات بر املاک تجاری هستند و موظف به پرداخت این مالیات تعیین شده می باشند.

یکی از مهمترین و اصلی ترین منبع دولت، اخذ مالیات پرداختی از طرف مردم می باشد. این مالیات باعث ایجاد دغدغه هایی برای کسبه در املاک تجاری شده است. مخصوصا اگر چنانچه این مالیات را در سال های گذشته پرداخت نکرده باشند، زیرا در صورت فعال بودن ملک تجاری و اجاره دادن آن، مشمول پرداخت مالیات می باشد.

بر اساس ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، 75% از اجاره سالیانه مشمول مالیات می باشد و 25% آن معاف از پرداخت مالیات می باشد.

مشاوره مالیاتی

شرایط پرداخت مالیات برای صاحبان املاک:

مالکین املاک باید در هر سال تا آخر تیر ماه، اظهارنامه مالیاتی و مدارک مربوطه را به اداره امور مالیاتی محل ملک ارائه دهند و میزان مالیات مشخص شده را بر اساس مقررات این سازمان پرداخت کنند. در این مورد، مستاجر ملک هم می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

برای مطالعه مقاله مالیات مکسوره چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معافیت مالیات اجاره املاک

معافیت مالیات اجاره املاک

معافیت مالیات اجاره املاک تجاری برای شخصی که هیچ درآمدی ندارد:

بر اساس ماده 57 قانون مالیات های مستقیم، شخص حقیقی که هیچ منبع درآمدی به غیر از اجاره ملک ندارد. به میزان ماده 84 این قانون از پرداخت مالیات مشمول شده، معاف می باشد و مازاد آن بر اساس قانون تعیین می شود. البته باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی ثابت کند.

میزان این معافیت هم، هر ساله بر اساس قانون بودجه سنواتی مشخص می شود. ولی مشمولین این ماده، باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و اعلام کنند که هیچ درآمد دیگری ندارند. دقت داشته باشید که حقوق بازنشستگی، وظیفه دریافتی، جوایز و سود سپرده بانکی جزء درآمد محسوب نمی شود.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری:

وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری باعث درآمد دولت می شود و باعث شده که این مالیات روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار شود. بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی، درآمد املاکی که در اختیار مستاجر قرار داده می شود، شامل مسکونی، تجاری و اداری، مشمول مالیات می باشد.

معافیت مالیاتی این املاک ذکر شده، فقط در موارد خاصی شامل اجاره املاک مسکونی می باشد و اجاره املاک اداری و تجاری معافیت مالیاتی ندارد. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی به دنبال وصول این مالیات می باشد و تمامی مالکین املات مورد اجاره، چه مسکونی و چه اداری و تجاری موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی می باشند. البته دقت داشته باشید که اجاره املاک مسکونی تا 150 متر، معاف از مالیات می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله معافیت های موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد آرا: 15

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *