مقالات مالیاتی

سنگین ترین جرایم مالیاتی

سنگین ترین جرایم مالیاتی

برای اطلاع از سنگین ترین میزان جرایم مالیاتی باید گفت که در قوانین مالیاتی کشور سنگین ترین جریمه ها به اجرا نکردن تکالیف مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد. زیرا توجه نکردن به این قانون و تکالیف مربوط به آن مشکلات بسیاری را برای سازمان ها و شرکت های مشمول اجرای این قانون به همراه آورده است. در ادامه به معرفی سه نمونه از جرایم سنگین مالیاتی می پردازیم.

  1. جرایم عدم ارسال اظهارنامه توسط مودیان
  2. جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده
  3. جرایم ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده

خدمات حسابداری

جرایم عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان:

چنانچه مودیان در تاریخ مشخص شده اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکنند، علاوه بر محروم شدن از بخشودگی و معافیت های مالیاتی، اشخاص حقوقی متحمل جریمه برابر با 30% مالیات آنها و اشخاص حقیقی متحمل جریمه ای برابر با 10% مالیات متعلق به آنها می شوند.

بر اساس ماده 226 قانون مالیات مستقیم چنانچه مودی اظهار نامه را در تاریخ مشخص شده ارائه دهد، اگر ترازنامه یا اظهارنامه یا صورتحساب سود و زیان نیاز به اصلاح داشته باشد، می تواند تا مدت 30 روز پس از تاریخ پایان اظهارنامه، آن ها را اصلاح کند و به کارشناسان پرونده در اداره امور مالیاتی تحویل دهد.

برای مطالعه مقاله چگونگی ارسال اظهارنامه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده:

طبق ماده ۲۲ قانون مالیات چنانچه مودیان مالیاتی در تاریخ مشخص شده اقدام به اجرای تکالیف اعلام شده ننمایند، تخلف شناخته می شود که در صورت تخلف از این مقررات علاوه بر پرداخت مالیات و جریمه تاخیر آن، مشمول جریمه ای دیگر نیز می شوند که عبارتند از :

  • چنانچه در مهلت مشخص شده ثبت نام نکنند، معادل 75% مالیات متعلقه جریمه می شوند.

  • چنانچه صورتحساب خود را ارسال نکنند، معادل یک برابر مالیات متعلقه جریمه به آن ها تعلق می گیرد.

  • اگر در صورت حساب مبلغ صحیح را وارد نکنند جریمه ای معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلقه به آن ها تعلق می گیرد.

  • چنانچه اطلاعات مربوط به صورت حساب را به درستی و مانند نمونه اعلام شده، وارد و تکمیل نکنند، جریمه ای معادل 25% مالیات متعلقه به آن ها تعلق می گیرد.

  • اگر اظهارنامه را در در تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد نیز ارائه ندهد، 50% از مبلغ مالیات به او جریمه تعلق می گیرد.

  • اگر در تاریخ مشخص شده، اسناد و مدارک و دفاتر قانونی را ارائه ندهد معادل 25% مالیات متعلقه، جریمه می شود.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

جرایم ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده:

طبق ماده۲۳ قانون مالیات، چنانچه مودیان در تاریخ های مشخص شده اقدام به پرداخت مالیات متعلقه نکنند، به موجب این قانون جریمه ای معادل 2% در ماه نسبت به پرداخت نکردن مالیات و مدت تاخیر به آن ها محاسبه می شود و دریافت می گردد. در واقع موضوع ماده ۲۳ قانون مربوط به مالیات و عوارض دوره بعد از کم کردن مالیات و عوارض پرداختی می باشد و چنانچه زمان تاخیر در پرداخت مالیات از یک ماه کمتر باشد، مالیات برای همون مدت نیز محاسبه و دریافت می شود.

برای مطالعه مقاله تشویق و جرایم مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه جرایم مالیاتی

محاسبه جرایم مالیاتی

نکاتی در مورد محاسبه جرایم مالیاتی:

در این میان چندین نکته برای محاسبه کردن جریمه های مالیاتی وجود دارد که به آن ها می پردازیم:

  • طبق بخشنامه 7821، اگر مودی مطابق ماده 22 قانون مشمول جریمه عدم ثبت نام شود، لذا دیگر جریمه عدم ارائه اظهارنامه در تاریخ ثبت نام یا شناسایی، به او تعلق نمی گیرد.

  • طبق بخشنامه 7821، چنانچه مودی صورتحساب خود را ارائه نداد و مطابق ماده 22 معادل یک برابر مالیات و عوارض جریمه شد، لذا دیگر جرایم بندهای دیگر که معادل 25% مالیات بود به او تعلق نمی گیرد.

  • طبق بخشنامه چنانچه با ارزیابی و بررسی های لازم درستی و واقعی بودن معامله تایید شد، وجود نقص در اطلاعات صورت حساب مانند درست وارد نکردن کد پستی و از این قبیل، باعث عدم پذیرش اعتبار مالیاتی مودیان نمی شود.

  • طبق نامه مدیر کل دفتر رسیدگی، چنانچه درستی و اصالت معامله تایید شود، مبالغی که به وسیله خریدار به عنوان اعتبار قانونی پرداخت می شود قابل قبول خواهد بود و کوتاهی کردن فروشنده در ثبت معادلات فصلی، درج کد اقتصادی یا عدم ارائه اظهارنامه، باعث عدم اعتبار خریدار در نظام مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد سنگین ترین جرایم مالیاتی به نظام مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد که در صورت کوتاهی کردن هر یک از مودیان علاوه بر مالیات و عوارضی که به آن ها تعلق می گیرد، جریمه های سنگینی نیز شامل حال آن ها می شود. لذا باید مالیات خود را به درستی و در تاریخ های اعلام شده پرداخت کنند تا متحمل جریمه های سنگینی نشوند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله جرایم مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *