مقالات مالیاتی

مراحل مشمولیت مالیات ارزش افزوده

مراحل مشمولیت مالیات ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، قانونی است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته، اجرا می شود و در طی سه دهه اخیر با استقبال بسیاری از این کشورها روبرو شده است. در کشور ما هم، این قانون در مهر ماه 87 به اجرا در آمده است و راه بسیار مناسبی برای تامین هزینه های عمومی و مدرنیته کردن سیستم مالیاتی می باشد.

خدمات مالیاتی و حسابداری

سازمان امور مالیاتی به صورت مرحله ای تمام واحدهای صنفی و تجاری مشمول را موظف به اجرای این قانون کرده است.

مراحل مشمولیت ارزش افزوده:

در ادامه مقاله مشمولیت ارزش افزوده را به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم.

مرحله اول:

اولین مرحله مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 به اجرا در آمده است و بر اساس آن کلیه واردکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی فروش کالا و ارائه خدمات که در سال 86 بیشتر از سه میلیارد ریال و یا در پنج ماهه نخست سال 87 بیشتر از یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد داشته اند، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده شده اند.

مرحله دوم:

مرحله دوم در مهر ماه سال 88 به اجرا درآمد. در این مرحله تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی جزء فعالیت های بند الف ماده 96 قانون مالیات های مستقیم مصوب 80/11/27، موظف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

برای مطالعه مقاله ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مرحله سوم:

در ابتدای فروردین 89، دامنه مودیان مشمول این قانون گسترش پیدا کرد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مرحله اول و دوم مشمول این قانون نشده بودند، در صورتی که در سال 87 و یا 88 برای فروش کالا و یا خدمات درآمد سه میلیارد ریال و یا بیشتر درآمد داشته اند، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

مرحله چهارم:

مرحله چهارم این قانون در مهر ماه سال 89 به اجرا درآمد و بر اساس آن کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مراحل گذشته مشمول این قانون نشده بودند، در صورت داشتن فعالیت موضوع بند ب ماده 96 قانون مالیات های مستقیم مصوب 80/11/27، با داشتن هر میزان فروش و درآمد مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

خدمات حسابداری

مرحله پنجم:

این مرحله در مهرماه 90 به اجرا درآمد و بر اساس آن کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مراحل قبلی مشمول نبوده اند و مجموع فروش کالا و ارائه خدمات معاف و غیر معاف آن ها در سال های 87 تا 89 در هر سال یک میلیارد ریال و یا بیشتر بوده است، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند. همچنین کلیه اشخاصی حقوقی که فعالیت اقتصادی آن ها قبل و یا بعد از سال 90 ایجاد، تاسیس و به ثبت رسیده است و مشمول شرایط اعلام شده نبودند، در صورت داشتن درآمد یک میلیارد ریال و یا بیشتر در سال 90 و یا سال های بعد، مشمول می باشند و باید برای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند.

مرحله ششم:

این مرحله از ابتدای سال 94 به اجرا درآمده است. در این مرحله اشخاص حقیقی و حقوقی، صرف نظر از میزان فروش سالانه، در صورت داشتن فعالیات های موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مصوب 80/11/27، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند. این فعاالیت ها شامل: چلو کبابی ها، سالن های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و اغذیه فروشی های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام، نشان و عنوان تجاری واحد، جدای از مساحت محل کسب و کار و نوع فعالیت، مشمول این قانون می باشند.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده صادرات و واردات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مرحله هفتم:

این مرحله که از مهر ماه 95 به اجرا در آمده است، به این صورت می باشد که، تمامی اشخاص حقوقی فعال، با داشتن هر میزان فروش و درآمد از محل عرضه کالا و خدمات، که در مراحل قبلی، مکلف به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده بودند، موظف به ثبت نام برای این قانون می باشند.

همچنین اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ این فراخوان، ایجاد، تاسیس و به ثبت رسیده اند و یا شروع به فعالیت کرده اند، با داشتن هر میزان از فروش و درآمد کالا و خدمات، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

زمان اجرای آن هم از اولین دوره مالیاتی، بعد از شروع فعالیت می باشد. تمامی فعالان اقتصادی که واجد شرایط از مرحله یک تا شش قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند و یا در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم می باشند هم جزء مودیان مالیاتی مشمول به حساب می آیند و باید برای اجرای قانون در سازمان ثبت نام کنند و از تاریخ شمول فراخوان، مکلف به اجرای مقررات از جمله: وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و واریز مالیات بر ارزش افزوده به حساب های مشخص شده از طرف سازمان می باشند.

سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده را به صورت مرحله ای به اجرا در آورده است و هدف از آن هم، نوسازی نظام مالیاتی و ایجاد عدالت مالیاتی می باشد. از دیگر اقدامات این سازمان، اجرای منظم، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی مداوم، شناسایی فرصت ها، چالش های هر مرحله و اصلاح مراحل بعدی می باشد. با اجرای هر مرحله، باعث ایجاد مشارکتی برای همه شهروندان در توسعه و پیشرفت کشور شده است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله آيين نامه ماليات ارزش افزوده را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *