مقالات اقتصادی

کنترل داخلی COSO

کنترل داخلی COSO

نهاد غیر دولتی عمومی کنترل داخلی COSO در سال 1985 میلادی تشکیل شد که هدف اصلی آن مشاوره و راهنمایی کمیسیون ملی گزارشگری متقلبانه مالی و همچنین سازمان های دولتی و خصوصی بود که بتوانند با تقلب های موجود در گزارشگری مالی مقابله نمایند.

این نهاد متشکل از مجمعی از حسابداران آمریکا، انستیتوی آمریکایی حسابداران رسمی، انجمن بین المللی مدیران مالی، اتحادیه متخصصان حسابداری و مالی در کسب و کار و  انجمن بین المللی حسابرسان داخلی می باشد که حوزه های فعالیت آن شامل موارد زیر می باشد:

کنترل داخلی COSO:

نهاد COSO در سال 1992 میلادی، کنترل داخلی را مطرح نمود که چارچوب آن بر اساس راهنمایی جامع سازمان ها برای استقرار نظام کنترل های داخلی بود و مبنایی برای ارزیابی کنترل های داخلی به شمار می رفت. همچنین، چارچوب کنترل های داخلی COSO در سال 2013 میلادی به روزرسانی شد و تغییراتی در آن اعمال گشت که این چارچوب دارای مولفه ها، اصول و نقاط تمرکز می باشد.

کنترل داخلی COSO در قالب یک ساختار سلسله مراتبی سازماندهی شده است که در این ساختار، مجموعه ای از مولفه ها، اصول و نقاط تمرکز تعریف شده اند. در واقع می توان گفت که 5 مولفه اصلی در مدل کنترل داخلی COSO تعریف شده است که به ازای هر مولفه چندین اصل و به ازای هر اصل چند نقطه تمرکز وجود دارد.

این ساختار سبب می شود که امکان تمرکز روی هر یک از ابعاد نظام کنترل های داخلی در سازمان مورد نظر امکان پذیر گردد. در ادامه با هر یک از این اصول 5 گانه که مولفه های اصلی چارچوب COSO می باشند، اشاره شده است که هر یک از آنها بایستی در کنترل های داخلی وجود داشته باشند و اجرا شوند که در کنار یکدیگر در یک چارچوب عمل می کنند.

این اصول در کنترل های داخلی به عنوان فرآیند هایی شناخته شده اند که توسط هیئت مدیره، مدیران و سایر کارکنان سازمان استفاده می گردد که به منظور کسب اطمینان در راستای دست یابی به اهداف در حوزه های کارایی و اثربخشی عملیات، قابلیت اطمینان گزارشگری و تطبیق با قوانین و مقررات طراحی شده است.

اجزای محیط کنترلی:

اصل اول که محیط کنترلی می باشد، لحن و آهنگ سازمان را در نظر دارد که اصول و پایه دیدگاه و تفکر افراد و پرسنل را با توجه به ریسک و کنترل آن معین می کند. این محیط مبنایی برای سایر مولفه ها محسوب می شود. محیط کنترلی در واقع تعیین کننده استراتژی ها و اهداف سازمان و همچنین چگونگی تدوین فعالیت های آن می باشد که طراحی و اجرای فعالیت های کنترلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشاور مالیات

ارزیابی ریسک:

ریسک ها به رویداد ها و اتفاقاتی گفته می شوند که می توانند روی تحقق یافتن اهداف تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین پس از تعیین اهداف سازمان، یکی از مهم ترین اقدامات مورد توجه، شناسایی و ارزیابی ریسک می باشد. ریسک ها می توانند در حوزه های مختلفی مانند استراتژیک، عملیاتی، مالی و رعایتی رخ دهند که پس از شناسایی و ارزیابی آنها بایستی واکنش مناسبی برای آنها در نظر گرفته و پایش مستمری انجام گیرد.

فعالیت های کنترلی:

فعالیت های کنترلی به فعالیت هایی گفته می شود که در واکنش به ریسک ها و همچنین با هدف کاهش تاثیرات نامطلوب، اجرا می شوند و باعث کاهش شدت یا احتمال ریسک می گردند. کنترل ها در سطح های مختلفی در سازمان ها مطرح هستند که کنترل های سطح بالا و استراتژیک بر ریسک های کلان سازمان تمرکز دارند و همچنین کنترل های اجرایی و عملیاتی، باعث کاهش ریسک های عملیاتی می شوند. لازم به ذکر است که در بسیاری از حوزه ها همچون فناوری اطلاعات، کنترل ها به صورت خاص و در راستای کاهش ریسک تعریف و اجرایی می شوند.

اطلاعات و ارتباطات:

جریان های اطلاعاتی موجود در سازمان ها و ارتباطات برون سازمان، همگی برای شناسایی و پایش ریسک و همچنین اجرای موثر کنترل های داخلی، ضروری می باشند. این جریان های اطلاعاتی، داده ها را برای اجرای کنترل ها، جمع آوری نموده و در اختیار ذی نفعان می گذارد. بنابراین نتایج به دست آمده از اجرای کنترل ها، در اختیار ذی نفعان درونی و بیرونی سازمان همچون هیئت مدیره، مدیران ارشد، نهاد های نظارتی و صاحبان سهام قرار می گیرند.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله تجدید ارزیابی دارایی ها را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

فعالیت های نظارتی

فعالیت های نظارتی

فعالیت های نظارتی:

تحلیل کردن ریسک و معرفی نمودن کنترل های داخلی، نمی توانند به تنهایی اثربخشی را به همراه بیاورند و لازم است که فعالیت های نظارتی، اثربخشی را به صورت متوالی و مستمر ارزیابی نماید. ارزیابی اثربخشی این کنترل ها می تواند به وسیله نهاد های درونی همچون واحد حسابرسی داخلی، یا نهاد های بیرونی از جمله حسابرسان مستقل صورت گیرد. نتیجه این گونه از ارزیابی ها، به عنوان بازخورد در نظام های کنترل های داخلی مورد بهره برداری قرار می گیرد و به ارتقا یافتن اثر بخشی کل سیستم کمک می کند.

کلیه ثبت های حسابداری

اصول سیستم کنترل داخلی COSO:

  • تعهد سازمان به درست کاری و ارزش های اخلاقی
  • تعهد هیئت مدیره به استقلال در مدیریت و نظارت بر تدوین و اجرای کنترل داخلی
  • نظارت هیئت مدیره بر ساختار ها، خطوط گزارشگری و تفویض اختیارات و مسئولیت ها و دست یابی به اهداف
  • تعهد سازمان به جذب، حفظ و پرورش افراد شایسته و با صلاحیت در مسیر نیل به اهداف
  • پاسخگو بودن سازمان برای رسیدن به اهداف خود و افراد در قبال کنترل های داخلی
  • تدوین اهداف مشخص برای تعیین و ارزیابی ریسک های سازمان
  • تعیین ریسک های دست یابی به اهداف توسط سازمان و تجزیه و تحلیل ریسک های موجود
  • در نظر گرفتن توان بالقوه تقلب توسط سازمان برای ارزیابی ریسک
  • شناسایی و ارزیابی تغییرات و تاثیر گذاری بر سیستم کنترل داخلی
  • انتخاب و تدوین فعالیت های کنترلی برای کاهش ریسک دست یابی به اهداف
  • انتخاب و تدوین فعالیت های کنترل عمومی برای فناوری به منظور دست یابی به اهداف
  • تدوین فعالیت های کنترلی بر اساس خط مشی های سازمان
  • به دست آوردن اطلاعات کیفی برای پشتیبانی از اجرای وظایف هر یک از اجزای کنترل داخلی

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مدیریت ارتباط با مشتری را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *