مقالات مالیاتی

ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

از گذشته تاکنون همه موسسات و سازمان ها با مالیات و اداره مالیات تعامل داشته اند پس با سایت های tax.gov.ir و evat.ir نیز برخورد داشته و شناخت کافی دارند. و هر چند روز یکبار برای اطلاع از اخبارهای روز در مورد مالیات به این سایت ها مراجعه می کنند.

اشخاص و موسساتی که مشمول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند باید با مراجعه به سایت evat.ir و انتخاب گزینه ثبت نام، و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور به مرحله ثبت نام وارد می شوند.

به دلیل این که بعد از تایید شدن مالیات ارزش افزوده، همه افراد حقیقی و حقوقی مشمول ارائه اظهار نامه نشوند، به همین دلیل مراحل مشمولیت ارزش افزوده را به شکل مرحله ای ارائه می دهند.

خدمات حسابداری

مالیات بر ارزش افزوده:

برای تعریف مالیات ارزش افزوده باید اشاره نمود که بر اساس ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، چنین تعریف شده است که به مابه التفاوت ارزش محصول و خدمتی که در ازای آن ارائه می شود و همچنین ارزش محصول و خدمتی که در ازای آن دریافت می شود در یک مدت زمان مشخص را ارزش افزوده می گویند که گونه ای از مالیات بر مصرف محسوب می شود. که در بین بیش از 140 کشور در جهان رواج دارد.

در واقع مالیات ارزش افزوده به مالیاتی اتلاق می شود که بجز تولید کننده اصلی هر واسطه و دلالی وظیفه دارند که حداقل یکبار آن را پرداخت کنند و آن مبلغ را از مشتری خود دریافت می کند و به حساب دولت واریز می کند. به بیانی دیگر به مالیاتی گفته می شود که خریدار محصول در هنگام خرید، آن راپرداخت می کند و فروشنده کالا آن مبلغ دریافتی را به حساب دولت واریز می کند. این مالیات به همه معاملاتی تعلق می گیرد که در ازای وجه نقد انجام شود (چه کالا و چه خدمات).

برای مطالعه مقاله نرخ مالیات ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مشمولین مالیات ارزش افزوده:

همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که شرایط زیر را دارا باشند مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند:

  • مرحله اول: همه فعالان اقتصادی، (صادرکنندگان و وارد کنندگان) که جمع فروش کالا و رائه خدمات آنان در سال 1386، به مبلغ سه میلیارد یا بیشتر رسیده باشد و همچنین همه فعالان اقتصادی که در 5 ماه ابتدای سال 86 مجموع فروش و ارائه خدمات آن ها بیشتر از یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال شده باشند، در مرحله اول مشمول این مالیات شده اند.
  • مرحله دوم: اجرای این مرحله از ابتدای سال 88 انجام شده و شامل کلیه فعالان اقتصادی اعم از حقیقی یا حقوقی که مشمول ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول نشده اند، مشمول ثبت نام در این مرحله هستند.
  • مرحله سوم: کلیه فعالان اقتصادی که طبق فراخوان مرحله اول و دوم ثبت نام، مشمول این مالیات نشده اند، چنانچه جمع فروش یا ارائه خدمات معاف یا غیرمعاف آن ها، در سال 87 یا 88 بیشتر از سه میلیارد ریال شوند مشمول ثبت نام مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون آن از تاریخ ابتدای فروردین سال 89 می باشند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

  • مرحله چهارم: همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق فراخوان اول تا سوم مشمول اجرای این مالیات نشده اند، چنانچه با هر مبلغ فروش یا درآمد مشغول فعالیت در بند ب ماده 96 قانون مالیات مستقیم باشد، موظف به ثبت نام در مرحله چهارم و اجرای قانون آن از ابتدای مهرماه سال 89 می باشند.
  • مرحله پنجم: همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق فراخوان اول تا چهارم مشمول اجرای این مالیات نشده اند ، چنانچه که مبلغ فروش و ارائه خدمات آن ها بیشتر از یک ملیارد در سال های 87، 88 یا 89 باشد، مشمول ثبت نام در مرحله پنجم و اجرای قانون آن از ابتدای مهر ماه 1390 می باشد.
  • مرحله ششم: کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که موضوع ماده 95 قانون مالیات مستقیم هستند، بدون در نظر گرفتن میزان فروش سالانه آن ها، چنانچه که به هر کدام از فعالیت های زیر مشغول باشند مشمول مالیات مرحله ششم می شوند. عبارتند از: سفره خانه های سنتی و سالن های غذاخوری، رستوران ها و چلوکبابی ها، اغذیه فروشی های زنجیره ای که مالکیت آن ها با یک شخص یا عنوان و نام تجاری آن ها یکی باشد.
  • مرحله هفتم: همه اشخاص حقوقی بدون در نظر گرفتن میزان درآمد یا فروش آن ها، که طبق فراخوان های قبلی مشمول اجرای مالیات نشده اند، در این مرحله مشمول اجرای قانون می باشند. حتی اگر در زمان فراخوان تازه تاسیس یا شروع به فعالیت کرده باشند، و با هر میزان فروش یا درآمدی که هستند بعد از اولین دوره مالیاتی پس از فعالیت موظف به اجرای قانون هستند.

برای مطالعه مقاله وظایف مودیان مالیات ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مشمولین مالیات ارزش افزودهنکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در صورتی که بعضی از افراد حقیقی یا حقوقی تازه وارد فعالیت اقتصادی شده اند، در زمان ثبت نام در این سامانه باید نهایت دقت و توجه خود را در وارد کردن صحیح اطلاعات به کار ببرند چون در صورت داشتن مغایرت مراحل تایید ارزش افزوده با مشکل روبرو می شود. اطلاعاتی از قبیل: کد اقتصادی، شماره واحد مالیاتی، مرحله مشمولیت و… که باید به درستی وارد شوند.

قسمتی نیز وجود دارد که در آن باید نام نرم افزار حسابداری خود را وارد کنید و پس از تایید نهایی و اتمام ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده، باید با تهیه مدارکی که ممیز مالیاتی درخواست کرده، و ارائه آن در محل واحد مالیاتی ارزش افزوده خود مراجعه کنید و حضور داشته باشید.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد مالیات ارزش افزوده به مالیاتی گفته می شود که از مابه التفاوت ارزش کالا و خدمتی که در ازای آن محصول ارائه می شود و ارزش محصول و خدمتی که در ازای آن دریافت می شود در یک مدت زمان مشخص شده را ارزش افزوده می گویند. و موظفند که آن مبلغ را به حساب دولت واریز کنند. مشمولین آن در هفت مرحله طبقه بندی می شوند که در بالا آن مراحل را توضیح دادیم. و مشمولین موظفند که هر سه ماه یکبار اظهارنامه خود را ارائه دهند و مالیات خود را پرداخت کنند. البته از زمان اعلام به مدت 15 روز زمان دارند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قانون ارزش افزوده حقوق ورودی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *