مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابداری مدیریت و گزارشات تحلیلی

حسابداری مدیریت و گزارشات تحلیلی

بیشتر تصمیمات مدیران سازمان ها و موسسات، با توجه به گزارش هایی اخذ می شود که از بخش های مختلف سازمان دریافت می شوند. نحوه تهیه و ارائه این گزارش ها، در قضاوت ها، سرمایه گذاری ها، هزینه ها، عملیات، استخدام ها و همچنین خط مشی و تشویق و تنبیه ها موثر می باشد. بنابراین اطلاع داشتن از چگونگی حسابداری مدیریت و تهیه گزارش های تحلیلی، امری ضروری می باشد که در ادامه شرح داده شده است.

تهیه گزارش های مدیریتی:

برای تهیه گزارش ها از هر نوعی، از زمان آغاز آن در طی مراحل ذهنی تا تدوین، بیان و انتقال آن، بایستی نهایت دقت را داشت. بنابراین در تمامی سازمان ها، گزارش و نحوه تنظیم آن یکی از مهم ترین بخش ها به شمار می رود که زمینه ساز تصمیم گیری های مناسب در درون سازمان می باشد.

در بسیاری از گزارش های ناقص، جدول ‌های فراوان، جمع‌ آوری اطلاعات به شکل موازی، کیفی نبودن گزارش ‌ها، فقدان بازخورد و به کار گیری آنها برای تصمیم ‌گیری، از عمده‌ ترین مشکلات در برنامه ‌ریزی ها و تصمیمات آن سازمان محسوب می شوند. لذا درک درست از روابط سازمانی، می ‌تواند بر نحوه‌ گزارش‌ دهی صحیح تاثیر بسزایی داشته باشد.

مزیت گزارش دهی:

  • اطلاع از نقاط قوت و ضعف
  • زمینه ساز ارزیابی میزان موفقیت
  • فراهم کننده امکان تنبیه و تشویق پرسنل

حسابداری مدیریت:

حسابداری مدیریت در واقع اطلاعات بسیار مهمی را برای شرکت ایجاد می کند که در این راستا کمک می کند تا شرکت به اهداف بلند مدت خود نزدیک گردد. همچنین، حسابداری مدیریت می تواند با کنترل و نظارت اشتباه و نادرست در درآمد ها و هزینه ها و همچنین با ارائه اطلاعات مالی غلط از شرکت، شرکت را از مسیر صعودی خود دور نماید. بنابراین بایستی دقت نمود که اطلاعات مالی به تنهایی می تواند خطا های تصمیم گیری را بیشتر و بزرگ تر نماید.

خدمات حسابداری

توجه به معیار های غیر مالی:

در بازار های مالی رقابتی، باید به معیار های غیر مالی نیز توجه ویژه ای داشت زیرا موفقیت در این بازار ها مستلزم کسب اطلاعات بلند مدت و کوتاه مدت مالی و غیر مالی است. لذا می توان گفت که حسابداری مدیریت با تحلیل اطلاعات مدیریت هزینه می تواند در بقای سازمان تاثیر بسیار زیاد و مهمی داشته باشد که نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری و بهای تمام شده بر عهده بخش حسابداری مدیریت می باشد.

همچنین بخش حسابداری مالی وظیفه دارد که تمامی اطلاعات و داده های مالی را در اسناد حسابداری به ثبت برساند و آنها را به گزارشات مالی تبدیل کند و سپس این گزارشات آماده شده را به مراجع قانونی و دولتی ارائه نماید. پس از اتمام روند لازم است که این گزارشات در آرشیو و بایگانی نگهداری شوند.

بررسی حسابداری مالی و حسابداری مدیریت:

حسابداری مالی و حسابداری مدیریت دارای ویژگی های زیر می باشند.

حسابداری مالی:

حسابداری مدیریت:

  • تهیه گزارش های درون سازمانی
  • تهیه گزارش های مالی و غیر مالی
  • الزام به رعایت و پیروی از قانون ندارد
  • گزارش ها فرمت خاصی ندارد

موسسه مشاوران مطالعه مقاله حسابداری استارت آپ ها را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

مدیریت استراتژی های شرکت

مدیریت استراتژی های شرکت

مدیریت و گزارشات:

مدیران سازمان ها قادرند با استفاده از گزارشات تدوین شده، در پیشرفت و همچنین پیشبرد اهداف سازمان نقش بسزایی داشته باشند که در این راستا وظایف تعریف شده برای مدیران به شرح زیر می باشد:

مدیریت استراتژی های شرکت:

  • شناسایی
  • پیاده سازی اهداف

برنامه ریزی و تصمیم گیری:

کنترل عملیات و مدیریت:

کنترل در سازمان ها دارای دو بخش عملیاتی و مدیریتی می باشند که مدیران عملیاتی شامل مدیر مالی، معاونت مالی مدیران و همچنین مدیران عملیاتی شامل مدیر تاسیسات، مدیر تولید و … می شوند که هر کدام دارای وظایف خاصی هستند.

تهیه صورت های مالی:

مدیران مالی سازمان ها و موسسات، با استفاده از دانش و تجربه خود و با استفاده از استاندارد های حسابداری و همچنین رعایت قوانین مالیاتی، اقدام به تهیه صورت های مالی می کنند. صورت های مالی نقش بسیار مهمی را در برنامه ریزی، تصمیم گیری، کنترل و مدیریت استراتژی بر عهده دارند.

خدمات حسابرسی

هزینه ها و مدیریت استراتژی هزینه:

ایجاد بازار های رقابتی در شرکت ها باعث شد که تمامی مدیران به فکر تغییر و هماهنگی نگرش خود را با نگرش رقابتی باشند زیرا استراتژی رقابتی در شرکت امری بسیار مهمی است که شرکت را در راستای اهداف خود یاری می رساند.

موسساتی که از این استراتژی استفاده می کنند، به پیش بینی بازار و تغییرات احتمالی آن پرداخته و هم زمان به فرآیند تولید و محصولات خود نیز توجه می کنند. بنابراین می توان گفت که این استراتژی مستلزم ذهنی خلاق و ایده پرداز می باشد تا بتوان با یک نگرش دقیق و یکپارچه، به اهداف سازمان دست یافت.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله حسابداری ایمنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *