مقالات مالیاتی

 معاملات محاباتی چیست

معاملات محاباتی چیست

معاملات محاباتی، معاملاتی هستند که در آن شخص حقیقی و یا حقوقی به صورت جایزه، کمک و یا معامله آسان و محابات درآمد نقدی و یا غیر نقدی را کسب کرده باشد. این درآمد از راه معامله محاباتی، مشمول مالیات اتفاقی با نرخ تعیین شده در ماده 131 قانون می باشد.

معاملات و داد و ستدهای محاباتی، به معاملاتی می گویند که در این معامله، کالای مورد نظر کمتر از قیمت واقعی فروخته یشود و یا خریدار کالای مورد نظر را بیشتر از بهای اصلیش خریداری کند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

معنی کلمه محابات:

کلمه محابات در لغت به معنای یاری، کمک و آسان گرفتن است و در معامله به معنی هدیه دادن می باشد. در واقع داد و ستد هایی می باشد که در آن کالا به قیمت غیر واقعیش معامله می شود.

برای مطالعه مقاله رسیدگی به تراکنش های بانکی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محابات چیست

محابات چیست

محابات چیست:

محابات به معنای هدیه و بخشش می باشد و در یک معامله محاباتی، خریدار و فروشنده، کالای مورد نظر را بیشتر و یا کمتر از قیمت واقعیش معامله می کنند. این معامله با این شرایط در واقع نوعی بخشش و هدیه نسبت طرف دیگر معامله محسوب می شود. به این معاملات و داد و ستد های بخششی، بیع محاباتی می گویند.

خدمات مالیاتی

مالیات معاملات محاباتی:

بر اساس ماده 119 قانون مالیات های مستقیم، درآمد نقدی و یا غیر نقدی اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به صورت معاملات محاباتی و یا بلاعوض به دست آمده است، مشمول مالیات می باشد.

نرخ ارزش محاسبه مالیات این درآمد اتفاقی بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم می باشد و مشمولین باید بر اساس قانون نسبت به این درآمد اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و مالیات مشخص شده را پرداخت نمایند.

معمولا ماموران مالیاتی به پرونده های مالیاتی اعدا کننده های جوایز رسیدگی می کنند و به وسیله آن اطلاعات کامل گیرنده جایزه را استخراج می کنند و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارسال می نمایند، تا به این پرونده رسیدگی شود و مالیات مشمول را با نرخ 25% محاسبه می کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله کلیات و تعاریف مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *