مقالات اقتصادی

حد نصاب معاملات کوچک چیست

حد نصاب معاملات کوچک

حد نصاب معاملات، مبلغی می باشد که وزارت امور و اقتصاد و دارایی مشخص می کند و در صورتی که یک فصل از معاملات از حد نصاب مشخص شده کمتر باشد، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات کد اقتصادی و اطلاعات طرف مقابل معامله نمی باشد.

اگر چنانچه معاملات بیشتر از حد نصاب مشخص شده باشد، باید اطلاعات کامل طرف معامله را در اختیار سازمان قرار بدهید. همچنین بر اساس سازمان امور اقتصاد و دارایی، در زمان ارسال گزارشات فصلی، در صورتی که خریدهای انجام شده از 5% حد نصاب کمتر باشد، می توان گزارش آن ها را به صورت کلی و تجمیع به سازمان ارائه بدهید.

بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، برای انجام معاملات باید کد اقتصادی، اطلاعات طرف مقابل معامله و صورت حساب صادره را به صورت فاکتور رسمی به سازمان امور اقتصاد و دارایی ارائه دهند. حد نصاب معاملات فصلی هم در یک فصل از طرف وزارت اقتصاد و دارایی مشخص می شود. حالا اگر چنانچه این معاملات از حد نصاب مشخص شده، کمتر باشد دیگر نیازی به ارائه کد اقتصادی و اطلاعات طرف مقابل معامله نمی باشد.

در این صورت می توانید گزارش را به صورت تجمیعی ارائه دهید و در سایت مربوطه هم تیک مربوط به ارسال تجمیعی را انتخاب کنید.

خدمات مالی و حسابداری

حد نصاب معاملات بخش های دولتی:

قیمت معامله در بخش های خصوصی برای سازمان های دولتی به غیر از نیروهای مسلح به سه دسته تقسیم می شود:

معاملات متوسط و بزرگ:

مبلغ معاملات متوسط و بزرگ به وسیله ضریبی از حد نصاب معاملات کوچک مشخص می شود. مبالغ آن هم بر اساس شاخص بهای کالا و خدمات از سمت بانک مرکزی معلوم می شود.

معاملات کوچک:

معاملات کوچک، نیاز به ارائه اطلاعات طرف معاملات در گزارشات خرید و فروش فصلی ندارد و این میزان حد نصاب، مورد توجه حسابداران در زمان ارسال گزارشات خرید و فروش می باشد.

قانون حد نصاب معاملات

قانون حد نصاب معاملات

سازمان های مشمول قانون حد نصاب معاملات:

بر اساس بند ب ماده 1 قانون مربوط به این موضوع، کلیه قوای سه گانه وزارت خانه، سازمان ها و موسسات دولتی، موسسات انتفاعی دولتی، بانک ها، موسسات اعتباری، بیمه های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی و در نهایت شورای نگهبان، موظف می باشند که در زمان برگزاری مناقصات، این قانون را رعایت کنند.

دیگر اینکه، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه در برگزاری مناقصات نیز باید این قانون را رعایت کنند.

توجه داشته باشید که، نیروهای مسلح مقررات و ضوابط خواص مربوط به خود را دارا می باشند و مشمول این قانون نمی باشند.

خدمات حسابداری

چگونگی تعیین حد نصاب:

بر اساس تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصاد و دارای موظف است که در ابتدای هر سال، بر اساس شاخص بهای کالا و خدمات به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی، حد نصاب معاملات را مشخص کند و برای تصویب به هیات وزیران اعلام نماید.

بعد از تصویب این قانون، حسابداران در جهت ثبت و ارسال گزارشات فصلی و معاملات تجمیعی از آن استفاده می کنند.

نحوه ارسال صورت معاملات

نحوه ارسال صورت معاملات

نحوه ارسال صورت معاملات:

حداکثر زمان موجود برای ارسال اطلاعات مربوط به معاملات سه ماهه به سازمان مربوطه ، حدود 45 روز بعد از پایان هر فصل می باشد. به عنوان مثال، برای ارسال صورت معاملات فصل تابستان، تا 25 آبان ماه همان سال فرصت دارید و می توانید مراجعه کنید و اطلاعات مربوط را به سازمان ارائه دهید.

می توانید این صورت معاملات را از طریق آنلاین و ثبت نام در سامانه مربوطه و اخذ کد کاربری و رمز عبور ارسال کنید. ولی دقت داشته باشید که شخص حقیقی باید رمز ذکر شده در سامانه را حفظ و نگهداری کند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله فرق چک بین بانکی و چک بانکی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *