مقالات مالیاتی

سقف معافیت مالیاتی مشاغل

سقف معافیت مالیاتی مشاغل

مالیات و پرداخت آن برای انواع مشاغل و کسب و کار ها یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رود که سازمان امور مالیاتی برای برخی از مشاغل و با توجه به نوع فعالیت آنها معافیت هایی را در نظر می گیرد. بر همین اساس، سازمان امور مالیاتی هر ساله بخشنامه ای را تدوین می نماید که معافیت های مالیاتی را برای مشاغل در نظر می گیرند. در ادامه به ذکر انواع معافیت های مالیاتی سال 99 اشاره می گردد.

سقف معافیت مالیاتی مشاغل در سال 99:

سقف معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال 99 در بخشنامه هایی تدوین شده است که بر اساس آن میزان معافیت مالیاتی مشاغل مختلف مشخص شده است. لذا بر اساس این مصوبه که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، این معافیت ها به شرح زیر می باشند:

مشاوره مالیات

معافیت مالیاتی مشاغل اشخاص حقیقی:

  1. به منظور تسریع و تسهیل در انجام امور مودیان مالیاتی و مشاغل اشخاص حقیقی آسیب دیده از ویروس کرونا، معافیت مذکور در بند «ه» تبصره (8) قانون بودجه سال 1398 کل کشور، برای این واحد های اقتصادی در سال 1396 به دو برابر افزایش می یابد. این معافیت، مانع از رسیدگی معمول مالیاتی، در صورت درخواست شخص مودی نخواهد شد.

  2. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم سال 1398 تا پایان اردیبهشت ماه سال 1396 و سررسید پرداخت مالیات آن تا پانزدهم خرداد ماه سال 1399 برای کلیه مودیان مالیاتی تعیین می گردد. این بند جایگزین جز اول ابلاغیه شماره 165222 مورخ 1398/12/27 موضوع مصوبه بند (4) جلسه چهل و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 1398/12/13 می شود.

در بند «ه» تبصره 8 قانون بودجه سال 98، معافیت مالیاتی این بخش 30 برابر بود که سازمان امور مالیاتی 60 برابر را برای سال 99 پیشنهاد داد و اکنون در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسیده است.

بر این اساس معافیت مالیاتی سالانه حقوق برای سال جاری 36 میلیون تومان در سال است که 60 برابر آن رقمی بالغ بر دو میلیارد و 160 میلیون تومان می شود.

بر اساس این قاعده مشاغل حقیقی که میزان فروش کالا و خدمات سالانه ها آنها حداکثر این رقم می شود از ارائه اظهارنامه مالیاتی و انجام برخی تکالیف معاف هستند.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مالیات بر درآمد اتفاقی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیر دولتی

معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیر دولتی

معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیر دولتی:

بر همین اساس سقف معافیت مالیاتی برای کارمندان دولتی و غیر دولتی 3 میلیون تومان اعلام شد که در این لایحه که در کمیسیون بودجه مورد بررسی قرار گرفت، مقرر شد که:

در تبصره ۶ لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و غیر دولتی تا ۳ میلیون تومان تعیین شد و مازاد آن تا ۱۵ میلیون تومان به نرخ سالانه ۱۰ درصد و مازاد ۱۵ میلیون تومان در ماه به نرخ سالانه ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد.

معافیت مالیاتی کارگران:

همچنین در سال 99 مقرر شد که سقف معافیت مالیاتی برای کارگران تا ۲۸ میلیون تومان یعنی ماهانه حدود دو میلیون و ۳۰۰ تومان مشخص شود.

در این خصوص سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود:

بر اساس تبصره ۵ مقرر شد تا شرایطی در سال ۱۳۹۹ فراهم گردد که در آن پروژه های عمرانی که در بخش های غیر دولتی و سایر نهاد ها وجود دارند، بتوانند از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده نمایند.

در این خصوص قرار شد که برای این پروژه ها به دولت اجازه داده شود که برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید مربوط به سال 99 معادل 100 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی را منتشر نماید.

معافیت مالیاتی شرکت های دولتی:

بر اساس بند “الف” تبصره 5 بخشنامه سقف معافیت های مالیاتی سال 99 به شرکت های دولتی اجازه داده شد که بتوانند تا سقف 65 هزار میلیارد ریال اقدام به انتشار اوراق نمایند. و همچنین در بند “ب” تبصره مذکور به دولت اجازه داده شد که بتواند تا سقف 55 هزار میلیارد اقدام به انتشار اوراق کند که با توجه به انتشار این اوراق بتواند بودجه فعالیت های عمرانی را تامین نماید.

و در آخر در بند “ج” همین تبصره، تصویب شد که اوراقی را که در بند “الف” و “ب” منتشر شده اند ولی فروش نرفته اند را در سال آینده و با تایید رئیس دستگاه اجرایی مربوطه به طلبکاران خود واگذر نمایند.

معافیت مالیاتی شهرداری ها:

در ادامه و بر اساس بند “د” تبصره 5 لایحه بودجه سال 1399 تصویب شد که شهرداری ها می توانند تا سقف 80 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند که مربوط به بخش قطار های شهری و حمل و نقل شهری می باشد.

همچنین در بند “ه” همین تبصره مقرر شد که دولت مجاز باشد که تا سقف 20 هزار میلیارد ریال اقدام به انتشار اسناد خزانه اسلامی کند که می تواند آن ها را به طلبکاران نیز واگذار نماید.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

معافیت مالیاتی پزشکان:

در خصوص این موضوع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 افزود:

اگر چه بحث هایی در این خصوص مطرح شد و در لایحه دولت یک پیشنهاد در این زمینه آمده، اما به دلیل آن که خلاف برنامه ششم توسعه است رای لازم برای تصویب را نیاورد و آن چه که در لایحه دولت بود با اصلاحاتی به تصویب رسید.

به زعم آقای قوامی تقریبا در این هفته بحث مرتبط با تبصره های درآمدی تمام شد و تنها چند بند هم چون بند مرتبط با “بودجه صدا و سیما” باقی مانده که درباره آن نیز تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ همچنین خبر داد:

در آینده جلسات خود را به صورت مرتب در خارج از وقت جلسه علنی پیگیری خواهد کرد و امیدواریم با اتمام بحث های درآمدی بتوانیم وارد بحث های هزینه لایحه بودجه سال ۹۹ شویم.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *