مقالات حسابداری و حسابرسی

نقش حسابدار در موفقیت کسب و کار

نقش حسابدار در موفقیت کسب و کار

قبل از این که به نقش حسابدار در میزان موفقیت کسب و کار پرداخته شود، باید با اهداف اصلی حسابداری و نقش آن در کسب و کارها آشنا شد. در حقیقت می توان گفت که نقش اصلی حسابداری برای سازمان ها و کسب و کارها، تامین و ارائه اطلاعات مالی برای مدیران می باشد که این اطلاعات برای مدیران، سرمایه گذاران و سایر ذی نفعان سازمان مهم می باشند.

در ادامه مطلب به نقش حسابدار و اهمیت آن در کسب و کار پرداخته شده است که حسابدار و نحوه عملکرد آن در کسب موفقیت برای سازمان بسیار مهم می باشد.

نقش حسابداری در موفقیت کسب و کار:

به طور کلی حسابداری اطلاعات به دست آمده از جریان های مالی، درآمد ها، سود و زیان و مالیات شرکت و سازمان را دسته بندی نموده و آنها را در اختیار مدیران شرکت و سایر ذی نفعان قرار می دهد. با توجه به این موضوع می توان گفت که صحت اطلاعات جمع آوری شده دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد زیرا تصمیمات و رویکردهای بعدی سازمان با توجه به این اطلاعات اخذ می گردد.

حسابداری در سازمان ها با توجه به نوع داده ها و اطلاعات کسب شده به دو نوع حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی دسته بندی می شود که هر کدام از آنها دارای جایگاه و اهمیت منحصر به فردی هستند.

حسابداری شرکت ها

نحوه تاثیر حسابدار بر مدیریت داخلی شرکت:

در موارد زیادی حسابداران شرکت می توانند بر سیستم مدیریت داخلی سازمان تاثیر گذار باشند که از جمله آنها می توان به موضوعات زیر اشاره نمود:

  • مدت زمان گذشته از حساب های دریافتی
  • گزارش هایی از میزان موجودی شرکت
  • گزارش هایی در خصوص میزان فروش ماهانه شرکت
  • گزارش هایی در خصوص وضعیت حساب های قابل پرداخت

این گزارش ها بایستی به طور دقیق و به موقع تهیه شوند که تاثیر مهمی در تهیه و تخمین میزان بودجه مورد نیاز برای آینده شرکت دارد و باعث می شود که شرایط مالی شرکت پیش بینی گردد. بنابراین می توان گفت که حسابدار های داخلی شرکت، نقش مهم و حیاتی در بهبود شرایط شرکت به عهده دارند.

اهمیت داده های حسابداری در تصمیم گیری مدیران سازمان:

در راستای پیشرفت کسب و کار، دسترسی به اطلاعات و داده های مهم در مورد دارایی ها، بدهی ها، صورت سود و زیان و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که داشتن این دیتاها برای مدیران و سرمایه گذاران باعث می شود که از بروز هر گونه کسری بودجه و مشکل مالی در آینده جلوگیری به عمل آید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که حسابدار و چگونگی کار آن با نرم افزار های حسابداری و همچنین بهره گیری از اسناد حسابداری، باعث می شود که اطلاعات به صورت دقیق تهیه شده و در اختیار ذی نفعان قرار گیرد.

نقش حسابداری در برآورد های مالیاتی کسب و کارها:

هر شخص با راه اندازی یک کسب و کار بایستی قوانین و مقررات را نیز در نظر بگیرد یکی از این قوانین مهم، مربوط به مالیات می باشد که لازم است در خصوص ارائه اظهارنامه های مالیاتی دقت نمود.

یکی دیگر از نقش های حسابدارها در سازمان، بررسی و تجزیه و تحلیل میزان سود و زیان و امور مالیاتی سازمان ها است که این عمل توسط حسابدارها و با بهره گیری از نرم افزار های حسابداری و همچنین استاندارد های حسابداری صورت می گیرد.

دقت و وقت شناسی در انجام امور مالیاتی شرکت یکی از مهم ترین اقدامات حسابدار می باشد که باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه های مالیاتی می شود. بنابراین تمامی کسب و کار ها و شرکت ها موظفند در خصوص ارائه مشخصات و صورت حساب های مالی، دقت عمل داشته باشند که جز مهمی از خدمات حسابداری به شمار می روند.

اهمیت حسابداری در برنامه ریزی برنامه های شرکت ها و تامین مالی:

تمامی کسب و کار هایی که در عرصه خود موفق عمل می کنند، برای رسیدن به اهداف خود و حفظ جایگاه کسب شده، برنامه هایی را در نظر گرفته اند و به آن عمل نموده اند که این برنامه ها و طرح ها شامل موارد متعددی مانند پیش بینی جریان نقدی، برنامه ریزی برای فروش و موجودی مواد و کالا و … می باشد.

بخش حسابداری شرکت ها با کمک حسابدارهای ماهر و با تجربه می تواند داده ها و اطلاعات و تاریخچه مالی شرکت را مورد بررسی قرار داده و بر همین اساس این دیتاها را می توان برای پیش بینی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار داد و سپس به وسیله آن می توان برنامه ریزی و بودجه بندی درست را برای سازمان ایجاد نمود.

تامین بودجه یکی از کارهای مهم در تجارت ها می باشد که باعث موفقیت سازمان می گردد در این خصوص لازم است که بیلان های مالی شرکت و هزینه های صورت گرفته مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس آنها برای راه کار های تامین بودجه اقدام نمود.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله قوانین مورد نیاز برای حسابدار موفق را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

نقش حسابدار شرکت ها در تعیین قیمت

نقش حسابدار شرکت ها در تعیین قیمت

نقش حسابدار شرکت ها در تعیین قیمت محصولات تولیدی:

زمان راه اندازی و استارت یک کسب و کار در شرکت های تولیدی که دارای محصولات متفاوت و خط تولیدهای متنوعی باشد، یکی از موضوعات مهم و مورد نظر آنها تعیین هزینه تولید محصول می باشد که این موضوع نیز به حسابدار ها مربوط می شود که با توجه به ضرورت آن بایستی هزینه های تولید محصول مورد بررسی قرار گیرد.

این پیش بینی می تواند در بررسی روند تولید و همچنین بودجه ریزی برای خط تولید های شرکت بسیار حائز اهمیت باشد و سازمان را در تولید بهتر و بهینه محصولات یاری رساند که این کار باعث قیمت گذاری درست در فروش نهایی نیز می گردد.

از این رو حسابدار بر اساس برآوردهای انجام شده می تواند با همکاری با تیم مدیریتی سازمان، اقدام به طراحی یک استراتژی دقیق نموده و اقدام به قیمت گذاری محصول نمایند.

خدمات حسابداری

اهمیت و نقش حسابدار در ارزیابی عملکرد تجاری کسب و کار ها:

حسابدارهای شرکت ها و سازمان ها مخصوصا حسابدارهای بخش مدیریت موظفند گزارش هایی را در مورد سوابق مالی شرکت آماده و برای هیئت مدیره ارائه نمایند که به مدیران در بررسی و نحوه عملکرد سازمان و همچنین تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی کمک شایانی می نماید.

در واقع می توان گفت که گزارش های ارائه شده توسط حسابدار ها می تواند مشکلات موجود را در خصوص کسب و کار مورد نظر شناسایی نموده و بتوانند از این طریق به بهبود روند تصمیم گیری کمک نمایند. همچنین با این کار می توان به روند استخدام نیروی کار جدید و همچنین سایر تغییرات در هیئت مدیره و صاحبان سهام بهبود بخشید.

همچنین این موضوع می تواند گزارش ها را بررسی نموده و آنها را با شرایط کنونی و همچنین شرایط قبلی سازمان مقایسه نمود تا با این مقایسه و ایجاد راهکارهای درست، به تعیین بودجه و اصلاح رویکرد های اشتباه پرداخت.

مضرات عدم وجود حسابدار در کسب و کار:

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، اهمیت و ضرورت وجود حسابدار برای هر کسب و کار نمایان شده است و می توان گفت که وجود حسابدار با تجربه و دقیق می تواند یکی از اصول اساسی برای هر کسب و کار به شمار رود که مدیران به خوبی با این لزوم و مضرات نداشتن حسابدار آشنا می باشند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مهارت های یک حسابدار موفق را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *