مقالات حسابداری و حسابرسی

چک لیست حسابداری

چک لیست حسابداری

در فرآیند چرخه حسابداری، چک لیست حسابداری وجود دارد که در آن زمان بندی های مهم بر اساس تقویم مالی، تکالیف قانونی مودیان مالیاتی، جریان نقدینگی، تخصیص منابع و … ذکر می گردد که باعث ایجاد یک چشم انداز برای هیئت مدیره می گردد.

چک لیست حسابداری برای عملکردهای روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه و به صورت اسناد حسابداری، صورت های مالی، تحریر دفاتر قانونی، منابع مالی و … برای نظم دهی به کارها، تهیه و تنظیم می گردد.

چک لیست حسابداری:

اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول قانون مالیات مستقیم می شوند، لازم است که برای مدیریت بهتر و دقیق تر امور مالی شرکت، استاندارد های حسابداری را رعایت نموده و با صدور اسناد و ثبت رویدادهای مالی و همچنین تنظیم دفاتر قانونی طبق آئین نامه اجرایی، اقدام به تهیه چک لیست حسابداری نمایند.

این موضوع باعث می شود که اشخاص بتوانند به راحتی دفاتر قانونی روزنامه و کل خود را تهیه و تنظیم نموده و از معافیت های مالیاتی و همچنین بخشودگی جرائم و ضرایب و قرائن مالیاتی نیز استفاده نمایند.

بنابراین می توان گفت که چک لیست حسابداری و تقویم مالی، یک راهکار برای ارتقای سطح عملکرد مودیان مالیاتی می باشد تا بتوانند برای تدوین برنامه ای درست برای بودجه بندی سال آتی، نقش موثری ایفا نمایند.

ضرورت این امر به این دلیل می باشد که هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون مدیریت درست هزینه ها و منابع خود، هدایت اثر بخشی روی میزان نقدینگی، روند سرمایه گذاری و تخصیص بودجه داشته باشد.

خدمات حسابداری

ضرورت مشاور مالی برای شرکت:

تمامی شرکت ها و کسب و کارها در هر زمینه ای که در حال فعالیت باشند، به مشاور نیاز دارند. متاسفانه در ایران، این جایگاه برای مشاوران به درستی تبیین نشده است و استفاده کردن از حسابدارهای آماتور باعث خسارت های میلیون دلاری به هزاران مودی مالیاتی در کشور شده است.

برخی ها بر این باورند که داشتن مشاور مالی برای شرکت با افزایش هزینه رو به رو می شود اما حقیقت امر این است که نه تنها هزینه محسوب نمی شود بلکه یک نوع سرمایه گذاری در مدیریت مالی می باشد که باعث اثر بخشی به بودجه و کسب بازدهی در بلند مدت می شود.

صدور بخشنامه ها و دستور العمل های مالیاتی سالانه و افزایش ضریب ها و همچنین کاهش معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی و همچنین نوسانات نرخ ارز و تحریم ها باعث شده است که مدیریت مالی به یک بحث و موضوع داغ تر تبدیل گردد تا با مدیریت درست، بنگاه ها از خطر ورشکستگی نجات یابند.

بنابراین می توان گفت که چک لیست حسابداری و تقویم مالی و همچنین استفاده از تجارب مشاوران مالی، می تواند شفافیت مالی را در پی داشته باشد و کسب و کار را به سمت حداکثر بازدهی هدایت نماید.

گزارش مالی برای ارزیابی شفافیت مالی بنگاه:

مودیان مالیاتی سالانه و طبق قانون، وظایفی را بر عهده دارند که از مهم ترین آنها می توان به قانون تامین اجتماعی، قانون کار، قانون مالیات های مستقیم، مالیات تکلیفی و… اشاره نمود. بنابراین تنظیم دفاتر و ارائه اظهارنامه عملکرد و معاملات فصلی و ارزش افزوده و رد کردن لیست بیمه و پرداخت حقوق و… از جمله وظایفی هستند که در واحد های حسابداری در طول ماه و فصل باید انجا شوند.

تمامی این رویداد ها، در ترازنامه و اظهارنامه و صورت حساب سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد، قابل بررسی و ردیابی می باشند.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله مدیر مالی و مدیر اجرایی را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

بازه زمانی در چک لیست حسابداری

بازه زمانی در چک لیست حسابداری

بازه زمانی در چک لیست حسابداری:

فعالیت های حسابداری نیز مانند سایر کارهای سازمان ها، پروژه محسوب می شوند که هر کدام از این فعالیت ها دارای بازه زمانی منحصر به فردی می باشد و نقطه آغاز و پایان مشخصی دارند. مدیریت پروژه امور مالی بر اساس چرخه حسابداری پیش می رود که از ثبت اسناد حسابداری تا بستن سال مالی را شامل می شود.

پروژه مدیریت مالی، نیاز به زمان، امکانات، برنامه ریزی، نظارت و بررسی دارد تا بتوان به وسیله آن کسب و کار را به درستی اداره نمود و گزارش های مورد نیاز نهادهای قانونی را در موعد مقرر آماده کرده و تحویل داد.

حسابداری روزانه: بررسی وضعیت نقدینگی، مدیریت تنخواه، مدیریت حساب های دریافتی و پرداختی، سررسید چک ها و…

حسابداری هفتگی: بررسی تمامی معاملات صورت حساب مخاطبان سازمان، دریافت منابع مالی و یا پرداخت آنها، ثبت رویداد های مالی به ترتیب تاریخ وقوع با استفاده از نرم افزار های حسابداری.

حسابداری شرکت ها

چک لیست حسابداری و نگهداری اسناد:

نگهداری فاکتور ها و اسناد مالی و همچنین مستند سازی آنها بخشی از وظایف حسابدار می باشد که این اسناد برای ممیزین مالیاتی، هیئت های حل اختلاف دارایی و سایر نهادهای قانونی مهم می باشد و انتظار می رود که امور مالی شرکت از آنها بر اساس اصول حسابداری، نگه داری کنند.

برخی از کار های مهم دیگری که باید در این زمینه صورت گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چک لیست حسابداری و فاکتور های پرداخت نشده
  • چک لیست حسابداری و پرداخت بدهی
  • چک لیست حسابداری و صدور فاکتور
  • چک لیست حسابداری و جریان وجوه نقدینگی پیش بینی شده
  • چک لیست حسابداری و صورت های بانکی
  • چک لیست حسابداری و حساب های دریافتی قدیمی
  • چک لیست حسابداری و تجزیه و تحلیل وضعیت موجودی
  • چک لیست حسابداری و داستان حقوق و دستمزد و پرداخت مالیات
  • چک لیست حسابداری و بررسی سود و زیان
  • چک لیست حسابداری و اصلاح برآورد سود و زیان سالانه
  • چک لیست حسابداری و گزارش ۳ ماهه حقوق و دستمزد و بیمه
  • چک لیست حسابداری و وظایف سالانه حسابدار: ارزیابی کلیه حساب های دریافتی قدیمی، ارزیابی موجودی فعلی، ارزیابی و تایید گزارشات مالی سالانه

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله استاندارد سازی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *