مقالات مالیاتی

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات

یکی از مفاهیم مهم در شاخه مالیات و پرداخت مالیات مشمول، برگه مالیات می باشد که هر مودی مالیاتی باید با آن آشنایی داشته باشد. برگ تشخیص مالیات، تنها یکی از برگه های رسمی سازمان امور مالیاتی به شمار می رود که از طرف اداره مالیات برای مودیان مالیاتی صادر می گردد. در این برگه، نظرات و نحوه محاسبات مقدار و نوع مالیات پرداختی هر مودی مالیاتی، درج و ابلاغ می شود.

برگ تشخیص مالیات:

آشنایی و شناخت برگ تشخیص مالیات برای هر مودی مالیاتی، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد زیرا تمامی محاسبات این برگ بر اساس اظهارنامه و بررسی و رسیدگی کارگروه مالیاتی صورت می گیرد و می تواند به مودی در شناخت برگه تشخیص مالیات کمک ارزنده ای داشته باشد.

 اطلاعات مرجع: هر برگ دارای اطلاعاتی می باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

شماره برگ تشخیص: برگه صادر شده، دارای یک شماره منحصر به فرد می باشد که ممیز مالیاتی با وارد کردن آن شماره در سیستم قادر به مشاهده جزئیات پرونده مودی می باشد.

تاریخ: نشان دهنده تاریخ صدور برگه می باشد که معیاری برای مهلت اعتراض مودی نسبت به مالیات پرداختی است.

نام اداره دارایی و مشخصات: در بردارنده اطلاعات مربوط به اداره دارایی است که شامل آدرس، تلفن و سایر جزئیات اداره مذکور می باشد.

مشخصات مودی: این قسمت حاوی مشخصات مودی مالیاتی می شود که مواردی از قبیل اطلاعات زیر را شامل می شود:

  • نام و نام خانوادگی
  • کد ملی
  • شماره اقتصادی
  • نوع فعالیت
  • آدرس و تلفن
  • و سایر اطلاعات مربوطه

اظهار نامه مالیاتی:

اظهارنامه مالیاتی در واقع به یک اطلاعیه مالی گفته می شود که بر اساس فرم های قانونی و توسط مودی تکمیل می گردد و در نهایت به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود که در آن بایستی موارد زیر ثبت گردد.

  • دارایی ها
  • بدهی ها
  • درآمد ها
  • هزینه های مودی در طی دوره مالی
  • سایر موارد مربوطه

بر اساس این فرم تکمیل شده توسط مودی، سازمان امور مالیاتی میزان مالیات پرداختی مودی را تعیین نموده و به وی تحویل می دهد.

مشاوره مالیات

نحوه صدور برگ تشخیص مالیات:

صدور این برگه در سه فرم صورت می گیرد که به عنوان های زیر هستند:

  • مالیات تکلیفی: شناسایی و ثبت هزینه های مشمول مالیات تکلیفی که توسط مودی یا شرکت خدمات حسابداری ثبت شده اند.

  • مالیات حقوق: شناسایی و ثبت میزان هزینه های حقوق و دستمزد و لیست بیمه های ارسالی و موارد دارای اختلاف.

  • مالیات عملکرد: بررسی درآمد ها در ترازنامه و مطابقت آنها با اسناد و مدارک و صورت معاملات فصلی و صدور برگ مالیات در مالیات عملکرد ثبت می شوند.

مراحل صدور برگ تشخیص مالیات:

در شرایط عادی و پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی به وسیله مودی، ممیزین مالیاتی سازمان امور مالیاتی به مدت 1 سال فرصت دارند که تاریخ رسیدگی به پرونده مالیاتی مودی را تعیین نمایند.

در این تاریخ تعیین شده، ممیز مالیاتی به بررسی اظهارنامه و مستندات موجود می پردازد. وی موظف است که تا 1 ماه پس از این بررسی، برگ تشخیص مالیات را به مودی ابلاغ نماید.

این برگ صادر شده در این مرحله، قطعی نمی باشد و مودی 30 روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد که نسبت به مالیات تعیین شده در قالب فرم های رسمی سازمان اقدام به ثبت اعتراض کند.

ابلاغ برگ تشخیص مالیات:

سازمان مالیاتی، پس از بررسی های صورت گرفته توسط ممیزین مالیاتی و صدور برگه های تشخیص مالیات آن را به نشانی پستی مودی مالیاتی ارسال می نماید.

این ابلاغ به منظور اطلاع مودی نسبت به مالیات تشخیص شده می باشد که اگر نسبت به میزان مالیات تشخیص شده اعتراض داشته باشد، می تواند اعتراض خود را حداکثر تا 30 روز مطرح نماید و اگر وی در این بازه زمانی اعتراضی نداشته باشد، این مالیات قطعی می شود و مودی ملزم به پرداخت آن می گردد.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

الزامات سازمان امور مالیاتی در صدور برگ تشخیص مالیات:

طبق ماده 237 ق.م.م، برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مستندات ارسالی توسط مودی مالیاتی صادر گردد. این برگ باید به گونه ای تنظیم شود که تمامی فعالیت ها و درآمد های فعال اقتصادی در آن مشخص گردد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

نحوه اعتراض و رسیدگی به برگ تشخیص مالیات:

چگونگی اعتراض به میزان مالیات در نظر گرفته شده برای مودی مالیاتی، دارای مراحلی است که در زیر به طور مختصر به آن اشاره می شود:

تقدیم اعتراض توسط مودی: این عمل در مهلت مقرر شده طبق قانون باید انجام شود و تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده در آن ذکر می گردد.

برسی اعتراضات و مدارک مربوط برای رد برگ تشخیص توسط مودی: طبق ماده 238 ق.م.م، در این مرحله اگر مستندات کافی باشند مسئول مالیاتی اعتراض را قبول و رای خود را مبنی بر پذیرش اعتراض روی برگه قید می کند.

در صورتی که مدارک برای رد تشخیص کافی نباشند مسئول مالیاتی پرونده را به هیئت های حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهند.

مختومه شدن پرونده: بر اساس ماده 239 ق.م.م، درصورت پرداخت مبالغ برگ تشخیص از سوی مودی و یا رفع اختلاف با هیئت های مالیاتی، پرونده وی از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه خواهد شد.

معترض شناخته شدن مودی: طبق تبصره ماده 203 و 208 ق.م.م، در صورتی که برگ تشخیص ابلاغ قانونی شده باشد و مالیات دهنده نیز اعتراضی به آن نداشته باشد، اداره مالیات او را در حکم معترض به پرونده مالیاتی شناسایی می کند.

در این حالت و همچنین اعتراض مودی در مهلت قانونی پرونده ها برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف ارجاع داده می شوند.

مهلت اعتراض: بر اساس ماده 251 ق.م.م اداره مالیات و مالیات دهنده هر دو می توانند ظرف یک ماه از صدور رای هیئت حل اختلاف مالیاتی، به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات و یا نقص در رسیدگی به پرونده، با ارائه دلایل و شواهد لازم به شورای عالی مالیاتی شکایت کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اطلاعیه مالیاتی شیوع کرونا را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *